Author |
Topic  |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 13:40:11
|
För ett tag sedan fick jag hem en beställning från Ginza som innehöll ca 20 cd-skivor. 3 av dem håller en ljudkvalité som jag anser vara acceptabel, eller faktiskt ganska bra. Tydligt är det ju så att majoriteten av skivorna som finns att köpa helt enkelt är skit, och egentligen bara är ämnade för självplågare som finner njutning i att höra bra musik förstöras. Nu är inte jag en sådan självplågare, utan undrar om ni har några bra tips för hur man hittar skivor av god kvalité? Kanske är det speciellt utgåvor av skivor som skall undvikas, vissa skivbolag som är bättre/sämre än andra etc. etc.? |
Objektivist |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:03:44
|
Lite tips från goda vänner och lite tur 
Men det är bara en av 10 skivor som håller någolunda bra standard i populärmusik facket. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:24:50
|
Jag kan bara komma på en vän med riktigt bra musiksmak, så tipsen därifrån blir alldeles för få. Tur har jag bara med tärningar.
Hittils har jag upplevt det som att synthpop i regel brukar vara mycket bättre inspelad än annan musik. Men jag kan ju inte lyssna på Plastic Bertrand hela dagarna. |
Objektivist |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:38:24
|
För oss som även lyssnar på klassisk musik bedömer brittiska Gramophone och en del andra tidskrifter även inpelningarna. När det gäller rock/pop är det sämre. Den enda tidningenj ag känner till är Hifi & Musik som bedömer såväl musiken som inspelningen. Låt oss skriva brev till alla skivkritiker i landet och uppmana dem att lyssna på mer än ett sätt! Bra musik blir ju så mycket bättre om den är inspelad på rätt sätt.
|
 |
|
jas39
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 17:45:30
|
Själv brukar jag undvika remastrade utgåvor. De har en tendens att ha tappat all dynamik jämfört med originalutgåvan, att man på något sätt har boostat allt till max. Ljudkurvan kan i värsta fall liknas vid en (1) jättelång fyrkantvåg.   Deprimerande... |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 18:10:43
|
Det kanske är svårt eller dumt att generalisera. Men finns det några skivbolag som utmärker sig åt några håll vad gäller ljudkvalité? Mina erfarenheter är att svenska BIS och Opus3 håller en hög nivå (i alla fall på de skivor jag har). Jag vet att det finns fler små bolag som satsar på bra ljud. Men dessa har jag endast några fåtal inspelningar med. Så det vore fel av mig att rekomendera dessa på bara vad jag har läst eller hört ryktesvägen. Har någon lite mer erfarenhet av nåot bolag? Hur är det med de större populärmusiksbolagen? Finns det några som utmärker sig där? |
Oops! I did it again |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 19:48:36
|
Hittade en länk som jag fann tidigare här på forumet med en sammanställning av olika skivbolag. Kanske kan ge lite tips och information, tyckte själv den var ganska matnyttig.
http://www.anycities.com/andyhifi/labels.htm
Ha det bra allihopa! |
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:29:13
|
Tackar Redestad, bra länk! Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:35:33
|
Härligt, tack för alla svar - och speciellt länken om olika labels! 
Ett par frågor:
Finns det någon som känner till Elektra och vet lite om kvalitén de gör på inspelningar?
Sedan, är jazz och blues audiophilernas favoritgenre? Nästan alla "audiophillabels" verkar bara producera sådant.  |
Objektivist |
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:53:32
|
Har själv mindre än 10 Jazzplattor i samlingen, runt 30 av Blues, men anser mig ändå vara Audiofil. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 23:22:49
|
När jag var runt 10 år älskade jag verkligen bluesrock, fast jag har inga skivor själv. Brukade rota runt djupt inne i farsgubbens vinylsammling. Kanske är det det som har gjort mig till audiophil, fast jag tvivlar. Ändå tycker jag det är lite förbryllande att det verkar finnas så liten variation på "audiophilskivor". För visst är det sällan man ser gamal hederlig, skitig hårdrock eller obskyr synthmusik? Lite märkligt, och faktiskt en smula tråkigt då också sådan musik mår bra av att spelas in av skickliga ljudtekniker som vet vad de håller på med.  |
Objektivist |
 |
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 23:32:05
|
quote: Sedan, är jazz och blues audiophilernas favoritgenre? Nästan alla "audiophillabels" verkar bara producera sådant.
Japp, de har inte klurat ut hur de ska tygla dödsmetall o dyl än 
Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om vilket bolag artisterna ligger på, bara energin finns där. Jag menar, en tio-femton år gammal Morbid Angel platta har kanske inte världens bästa ljud men glädjen infinner sig när man spelar den. Skulle aldrig få för mig att först välja ett skivbolag och utifrån det börja leta artister/grupper. Då är det bättre man köper en testskiva eller något.. Sen kan ljud bli för bra också; Immortals senaste skiva har grym kvalitet men känslan som fanns i deras äldre sk "smutsiga" produktioner är borta, synd, mycket synd... |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 00:46:59
|
Att utgå från ett bolag är ett av många bra och effektiva sätt att hitta nya skivor och artister. Men det är inte på något sätt det enda eller det bästa. Många mindre bolag har en viss inriktning på sina skivor. Gillar man en finns det stora möjligheter att hitta fler skivor som man gillar på det bolaget. Det är i alla fall min erfarenhet. Sen betyder inte det att man behöver begränsa sig till detta sätt att hitta ny musik. Det finns många andra bra. Några förslag: rota i polarnas skivsamlingar, leta på loppmarknader (om skivorna kostar några kronor styck så har man råd att testa lite av varje), leta på Internet eller plocka hem från Internet. Men eftersom en del bolag har ett lite mer ambitioöst förhållande till ljudkvalité så kan nog bolagsmodellen fungera bra. Och det var ju det som det hela handlade om. |
Oops! I did it again |
 |
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 03:41:33
|
Själv brukar jag undvika remastrade utgåvor. De har en tendens att ha tappat all dynamik jämfört med originalutgåvan, att man på något sätt har boostat allt till max. Ljudkurvan kan i värsta fall liknas vid en (1) jättelång fyrkantvåg. Deprimerande...
Jag håller med, de utgåvorna är ofta värdelösa.
|
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 16:16:33
|
Att hitta inspelningar med god kvalité är inte alltid lätt!
Som många har nämt är ett sätt att spetsa öronen, var lyhörd och lyssna på tips från vänner med samma musiksmak. Läsa tidningarnas rescensioner, tex hifi & musik som nämts tidigare. Läs forumtrådarna om musik och testplattor! 
Här är några trix jag anamar. Men man kan ju oxå göra tvärt om, jämfört med ovanstående. Tex gillar du jazz. Vilka skivbolag ger ut jazzmusik? Verve, Concord, Blue Note, Groove Note är några och hur är dessa inspelade? Jo i regel väldigt trevliga, framförallt av sena årgångar. Detta gäller ju skivbolag som har en musikstil, dvs är nishade och håller sig där. Personligen lurpassar jag på deras hemsida och kollar läser efter nya artister och dess utgåvor. Ibland inhandlas det på vinst och förlust.
Har man hört nåt namn som man blir nyfiken på. Steg ett läs lite om artisten och kolla vilka skivor som finns, tex på: http://www.allmusic.com/
Ett naturligt steg är naturligtvis att kolla runt lite på priser på olika ställen. Ibland blir man chockad. Ett resultat av detta är att det ofta blir näthandel. Tycker det saknas ett bra rabatt system för sådana som handlar mycket skivor, iofs får jag skylla mig själv. Handlar plattor lite varstans. Höll man sig tex till en butik och blev stamkund, skulle man väl få ngn rabatt antar jag. Men den rabatten är troligen inte heller lika och man kan lixom inte veta innan vad man får betala. Detta eftersökes starkt av mig personligen dvs, ett bra rabattsystem. Tips mottages varmt!
För att ha koll på alla skivor jag är nyfiken på har ett excelark upprättats. Prioriteringen sker på dagsbasis, då det e dax för inhandling. Det är ju lite kul för prioriteringen ändras konstant och när man minst anar det  I dagsläget är dock inhandlingslistan lång och jag hinner inte med i skivbolagens hastighet. Ett angenämt elende då det finns så mycket bra där ute 
Lycka till i letandet!
/Mattias |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 09:24:30
|
Trevor Horns bolag ZTT låter alltid bra, i alla fall på vinyl. Kan också hålla med om att synth ofta är bra inspelat, även modern electro. På vinyl. Jag tycker oftast att små bolag gör bättre inspelningar än stora. Många av mina indieplattor, eller släpp med nya band på små bolag låter mycket bättre än etablerade artister på stora. Så det gäller att hitta dem innan de blir för kommersiella. 
Sedan finns det säkert bra producenter man borde ha koll på, som aldrig släpper ifrån sig någonting undermåligt. Men där kan jag inte så många vid namn.
Engelska tidningen HiFi+ har ganska mycket recensioner med pop/rock som betygssätts både efter musik och ljudkvalité. Tjuvläs den! |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:22:36
|
Synd att audiophilebolagen skulle snöa in på sån aptrist musik. När det gäller vanliga labels så finns det dock några säkra kort. Harmonia mundi och Hyperion. Men det rör sig bara om klassisk musik. Verkar vara enkla upptagningar med få mickar. Ingen skog iaf. Inte så mycket dynamikbegränsning heller. När det gäller modern rock och pop är det totalt mörker. Tyvärr.  |
Hifiarkeologen |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:32:19
|
Jag hoppas för guds skull att ni letar upp musik som låter bra som möjligt med era favoriter och inte skivor som låter ljudtekniskt bra. Ex musiken kan låta kasst bara det är bra ljud i dom. Tänker man så är det något fel. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 11:06:07
|
Bara man blir nöjd och glad så spelar det ju ingen rol vad manlyssnar på och varflr. Själv så letar jag hela tiden efter ny musik. Det gör jag på flera olika sätt. Ett av dom är att utgå ifrån ett bolag. Om de sen har bra ljud rakt igen om så är ju det bara kul. |
Oops! I did it again |
 |
|
LGT
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 13:58:13
|
Det finns väl ett sätt att få all musik att låta lika bra och det är att nedgradera sin anläggning. De gånger jag köpt bättre komponenter (jag är inte uppe i någon jätte hög nivå, men ändå) så har det inneburit att de skivor som har dåligt ljud i mina öron låtit ännu sämre. Det är svårt att utesluta kvaliteten på ljudet ur själva skapandeprocessen, den är en del liksom komponerandet. Det är förvånande att så många artister godtar att deras musik blir så misshandlad vid massproduktionen. Man skulle kunna förstå om det handlade om ekonomi, att ett litet band på ett litet skivbolag inte har råd att producera perfekta produkter men som någon påpekat så tycks det som att små bolag många gånger är mer måna om att ge ut ljudkvalitativt goda produkter. För inte så länge sedan hörde jag till exempel en samlingsskiva med Rolling Stones på vilken det stod något om digitalt remastrad och ljudet var förfärligt dåligt, basen var obefintlig och diskanten lät kapad. Riktigt bra ljud har jag mest funnit på jazzskivor och klassisk musik (fast det finns oerhört mcyekt klassisk musik med uruselt ljud också). Sedan en tid har jag fått en viss förkärlek för det som kallas för electrojazz, fast signifikant nog står dessa skivor ofta på techno och klubbhyllorna. Dessa skivor är ofta mycket välproducerade och de kräver dessutom mycket av anläggningen med alla elektroniska ljud. Det finns flera bra samlingar, ofta bärande namnet på ett cafe eller en klubb i Paris (två naman är Costes och St Germaine de Paris (som inte skall blandas samman med gruppen St Germaine). Samlingarna är dessutom ett bra sätt att bli introducerade till nya okända grupper. (Lite lurigt kan det emellertid vara ibland eftersom en del låtar är remixade av en Dj, vilket innebär att orginalet låter helt annorlunda. |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 02:41:14
|
Jag känner att det här om att välja skivor behöver klargöras en aning. För min del handlar det inte om att hitta skivor med utmärkt ljudkvalité. Isället handlar det om att hitta utmärkt musik, som också är bra inspelad. Jag ser det som så att en dålig inspelning kan förstöra en bra låt, medan en bra inspelning aldrig kan kompensera för en dålig låt. Hur mycket inspelningskvalitén påverkar låten kan annars variera. Låt mig ta några exempel:
Jag köpte rätt nyligen någon form av Greatest Hits-skiva med Sarah Brigthman. Ljudet på skivan är fullkomligt värdelöst, så fort det krävs lite dynamik och höga toner distar det. Eftersom jag tycker musiken främst är beroende av Sarah Brightmans röst - som distar och låter allmänt illa när hon klämmer i - förstörs upplevelsen väldigt mycket. Hur illa det låter blir också mer framträdande när man skruvar upp volymen lite. Sådant förstör verkligen musiken.
Mitt favoritband Rush har gett ut en hel del remastrade utgåvor på sina skivor. För att vara remasters tycker jag det låter bra, fast det saknas en del dynamik och instrumenten låter inte helt naturligt. Eftersom det inte är någon distorsion kan jag skruva upp volymen ordentligt, och fortfarande njuta av musiken. Inget är allvarligt förstört eller obehagligt för öronen. Dessa skivor är nog de mest spelade i min anläggning.
Jag har också några ovanliga låtar med ett annat favoritband, Sisters of Mercy, som mp3. Ljudet är grötigt och allmänt kasst. Musiken är av sådant slag att jag faktiskt inte störs alls av ljudkvalitén. Riktigt varför det är så kan jag inte förklara.
Vad jag vill få fram är att olika musik lider olika mycket om dålig inspelningskvalité, och olika fel i inspelningen påverkar också olika mycket.
När jag letar nya skivor koncentrerar jag mig främst på musiken, därefter försöker jag kika lite på vilka som givit ut skivan och om det är en sunkig remaster eller inte. Helst av allt vill jag ju att både musik och ljudkvalité skall vara perfekt. Ifall jag bara velat ha bra ljudkvalité hade jag endast köpt tråkiga referensskivor, och alldeles säkert sålt anläggningen efter ett tag då jag insett hur trist det är att lyssna på musik jag inte gillar.
Annars vill jag också påpeka att jag inte upplevt uppgraderingar av anläggningen som något som nödvändigtvis gör dåliga inspelningar ännu sämre. Mitt nya slutsteg som jag köpte för några dagar sedan innebar exempelvis ett lyft på alla skivor. Det beror på att musiken spelas med bättre dynamik, olika instrument grötar ihop mindre och timingen är bättre. Jag tror inte heller det blir sämre när jag byter till ett par bättre signalkablar som inte markerar s-ljud. Själv skulle jag aldrig göra en uppgradering som innebär att jag kommer lyssna på förre skivor, det är faktiskt vad jag skulle se som en klar degradering.
Vore det förresten inte bra att börja rescensera lite skivor här på hififorum? Det skulle nog främja god musik och bra inspelningar. Jag väntar själv på en beställning med skivor som jag tänkte skriva lite om när jag lyssnat igenom dem.
Till sist, tack för alla bra synpunkter och tips!  |
Objektivist |
Edited by - DasIch on 2003/04/13 02:46:19 |
 |
|
LGT
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 20:16:34
|
OK det var kanske lite dumt uttryckt att dåliga inspelningar blir sämre ju bättre anläggning man har. Andemeningen var inte tänkt som ett objektivt faktum utan det var ett uttalande utifrån en subjektiv upplevelse. Den upplevelsen kan sedan förklaras på flera sätt. Man kan t.ex. tänka sig att kraven ökar ju bättre hifi-prylar man har. Jag har knappast samma krav på ljudupplevelsen i bilen som hemma. Det kan dessutom finnas ett inslag av besvikelse i att det är inspelningen sätter gränser för hur bra ljudet kan bli, det hjälper m.a.o. inte hur bra grejer man har. Sedan ökar en bra anläggning diskrepansen mellan en bra inspelning och en dålig. Att det blir sämre är vad man skulle kunna kalla för en psykoakustisk upplevelse. Jag håller med om att det är mer relevant att ställa sig frågan om hur hittar man bra musik men jag vidhåller tanken om att ljudkvaliteten är en del av skapandet som artisten måste ta ansvar för. Och jag har fortfarande svårt att förstå att en artist släpper material med undermåligt ljud såvida ljudet inte är medvetet dåligt. Min svärfar spelar ibland skivor för mig för det perfekta ljudets skull och för att visa hur bra hans hemmabyggda horn återger olika ljud. Senast var det ett 10 minuter långt stycke för slagverk. En sådan skiva är bara rolig att lyssna på en gång även om ljudåtergivningen var perfekt. |
 |
|
|
Topic  |
|