Author |
Topic  |
|
perry
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:28:04
|
Hej,
jag är 50/50 musik och hifi-kille och behöver lite tips på musik...
* Först och främst skulle jag vilja ha lite bra tips på lättlyssnad jazz: Försökte mig på musik från kategorin högtalare så som Monk och Coltrane men det gick inte allt för bra.. så jag skulle behöva tips på något "enklare".
* Sedan har jag fastnad starkt för akustiska gitarrer, piano, sax och liknande instrument. Skulle gärna få tips om musik som innefattar detta. Känner själv att jag snöat in mig en del på vad jag lyssnar.
Då jag lyssnar CD blir det mycket Cohen, Dire Straits, Radiohead, Laura Pausini samt lite tyngre musik. När musiken kommer från datorn så är det mycket Buddah Bar, Cafe Del Mar, Dimitri from Paris osv.. dvs catwalkmusik.
Nu behöver jag alltså tips så att jag vidgar mina musiköron.... * |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:06:05
|
Catwalkmusik? Vänligen utveckla tack! Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:24:17
|
Modevärldens och kaffebarernas motsvarighet till hotellens "hissmusik"... Lätt, luftigt, doftlöst och allt annat än påträngande.  |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:56:06
|
Här är några förslag på "lättlyssnad" och bra jazz.
Diana Krall - Hennes tidigare skivor är nog litte lättare för de flesta. Dave Bubeck - Här kanske man kan börja med "Time out"eller någon samling. Otroligt piano och trummor. Cannonball Adderley - Har gjort massor av bra skivor. Bäst är nog "Somethin' Else". Låten "Autumn leaves" är helt otrolig. Miles Davis - "Some day my prince will come" är nog lite "lättare" än klassikern "Kind of blue". |
Oops! I did it again |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 11:00:20
|
Sen har du ju klassikern "Jazz på svenska" med Jan Johansson. |
Oops! I did it again |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 14:21:57
|
Några tips måste jag bjuda på: Pat Metheny har gjort många "mjukjazziga" plattor, t ex Big Missouri Sky. Pat Metheny Groups skivor är också ett säkert kort. Några mer vildsinta alster har han på sitt samvete (t ex med Ornette Coleman), så lyssna gärna först... Sen har vi en personlig favorit: Charlie Haden & Quartet West: Art of the Song.  |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 15:05:53
|
Om du gillar lounge så får inte Thievery Corporation missas! Loungejazz med anstrykning av world music (främst brasilianskt, men ibland lite indiskt också.) Finns på både vinyl och cd. |
 |
|
LGT
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 15:22:10
|
Det finns en platta med Chet Baker där han sjunger som är lättlyssnad. Överhuvud taget brukar jazz med sång vara lite mer lättillgängligt, inte så mycket solon o.d. |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 15:23:52
|
En av mina inkörsportar till jazzen var Joni Mitchell´s "Heijira" som är väldigt lättlyssnad och har fantastiskt musikaliska kvaliteer med jazzmusiker som tex Jaco Pastorius. Joni ligger i ett slags gränsland till jazzen och hennes tidiga produktioner har en akustisk musikalisk bas som med din musiklyssningsbakgrund torde kunna funka. struts |
 |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 16:18:32
|
Perry, du skall def. ta lyssna på Bob Dylans två senaste album (om du inte redan gjort det): Love and theft (2001) och Time out of mind (1997). |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 16:28:06
|
Bästa catwalken; Zero 7 (om du inte redan har den - är ju redan en klassiker!) |
 |
|
Monster
Member

268 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:06:11
|
Ett tips:
Jag har köpt upp mig på ca 50tal jazz plattor från Verve katalogen. (CDon)
Dom kostar 79 och då är det mycket kul att utforska nya grenar som man kanske inte var inne på innan.
Cheers Jonas |
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 21:22:43
|
I bilen i morse gick "Ruby Braff - Variety is the spice of Braff" och den passar bra in i Din beskrivning...
Peter |
Detroit, Michigan |
Edited by - pesa on 2003/04/12 02:37:16 |
 |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 21:25:48
|
Perry, du visserligen redan fått flera (i mitt tycke alltså) bra tips, t ex av Divander. Här är några fler tips:
Stan Getz (han gjorde inte något dåligt ö h t) Zoot Sims
Sweet Jazz Trio (en underbar svensk grupp: kornett, gitarr, bas; finns på skivmärket arietta DISCS) Ja, alla ni som inte lyssnat på denna makalösa trio, gör det! Ordet sweet i gruppnamnet kanske avskräcker en del, men det är inte någon sötsliskig musik de levererar utan en härlig, innerlig "kammarjazz" av absolut världsklass påminnande om Chet Baker.
tompa |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 23:50:58
|
Kan hålla med ovanstående om några artister!
Dave Brubeck Jan Johansson Esbjörn Svensson Trio Nils Landgren & funk unit |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
perry
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 20:20:19
|
Tack för alla tips, detta forumet är en riktigt bra port med konstruktiva och genomarbetade svar till skillnad mot en del andra platser.
Tar till mig era tips och ska försöka beta av dem allt eftersom. Ikväll provar jag Diana Krall och Sophie Zelmani. Till detta testar jag lite toe-in på mina högtalare och dricker ett Crozes-Hermitage vin för att få full kvalitet på en Lördagskväll.
En del av mina studentvänner borde nog inte veta om detta, jag känner mig själv en aning förvirrad som sysslar med detta en perfekt festkväll.
Jag gillar redan instrumentens djuphet och distinktion på Zelmanis platta - "Time To Kill". |
 |
|
lambda
Kilroy was here

120 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 20:35:58
|
Hej här kommer några tips: Peter Gabriel, Secret world Live => bra live platta Various artists, A twist of Bob Maley => Jazz och fusion eliten tolkar Bobban. Bla Rickard Bona, Lee Ritenour , Michael Brecker, Maxi Priest. Acoustic Alchemy, The new edge => Två mycket bra gitarrister, blandar stål-nylonsträngat. Chuck Loeb, Mediterranean => Jazz-fusion Håll till godo H Lambda |
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 15:43:07
|
Det som kallas lättsmält jazz brukar ofta inte vara någon jazz alls utan bedrövlig hissmusik, så det är bäst att vara på sin vakt. Det gäller dock inte de artister som tipsats om i denna tråd. Jag kan särskilt hålla med om Stan Getz, synnerligen lättsmält, men bra ändå. |
 |
|
|
Topic  |
|