HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Polydome problem... behöver hjälp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ralph
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/08 :  14:32:27  Show Profile Send Ralph a Private Message
Hejsan alla!

Trevligt forum. Har precis registrerat mig och säger hej till alla *hälsar till alla*..

Nu till mitt problem. Efter att ha bytat upphängningar på mina beg infinity RS6000 så har jag upptäckt vid provlyssning att mellanregistret inte låter okej.
Det "brister" och genererar övertoner, låter som en resonans i membranet. Håller man fingret lite nätt på sidan av membranet så slutar det.

Jag har öppnat elementet och allt verkar sitta fast och ser bra ut. Har även mätt spolens DC resistans och den är på 3,8-4,0 ohm.. allt normalt.

Är det någon som har något förslag vad det kan vara eller vet någon som har 2st polydome till salu.

Tackar på förhand.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:54:45  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej och välkommen!

Det du beskriver låter som ocentrerad talspole i mina öron. Talspolen släpar i insidan på chassit eller i polstycket. Du centrerar den igen när du sätter dit fingret. Om det är så att du bytt upphängningar ( skumkanter? ) på dessa element är det helt klart att det är här felet ligger. Talspolen har kommit lite på sned när du klistrade på skumkanterna. Det är nog dags för lite open-heart-surgery på dom där elementen. Alternativet är förstås nya element.

1. Skaffa nya dammkåpor, skumkanter, kontaktlim ( sånt som man får ont i huvudet av, inte vattenbaserat ) och thinner.
2. Skär bort skumkanter och dammkåpor
3. Pensla thinner på den kant där spidern ( gult, hårt tyg ) är fästad i chassit och låt det dra några minuter. Upprepa eventuellt.
4. Lossa fösiktigt spidern från chassit med en kniv och löd loss de flexibla ledningarna
5. Gör noga rent alla limkanter på chassit med thinner.
6. Klipp strimlor av en tunn plastfilm, typ transparent overhead, 5x50 mm.
7. Ha på lim på alla limkanter, och sätt löst ihop alltihop. Limma vanligt; kontaktlimma inte.
8. Sätt snabbt ner plaststripsen mellan polstycket och talspolen i ett symmetriskt mönster till att det inte går ner fler.
9. Tryck ned talspolen så att spidern kommer i kontakt med sin limkant.
10. Tryck försiktigt fast alla limkanter, lika mycket runt om.
11. Ta bort strips, klistra dammkåpa och löd tillbaka de flexibla ledningarna efter några dar.

Jag har säkert glömt nåt, men huvudpoängerna ska vara med. Jag jobbade på en PA-firma som tonåring och vi konade ofta om element på grund av brända talspolar. Jag lyckades på fritiden fixa till en Scanspeak-bas åt en kompis så det funkar även på HiFi-element.

När jag tänker efter kan du ju försöka att limma bara skumkanterna på nytt om det bara är dom du bytt. Då borde ju talspolen komma rätt igen.

Lycka till!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2003/04/08 16:57:24
Go to Top of Page

Ralph
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/08 :  19:30:19  Show Profile Send Ralph a Private Message
Tack för ett snabbt svar och en användbar beskrivning, ska spara den.

Jag skrev lite rörigt. Det var bara basarna (4st) som behövde nya skumkanter. Polydomen är en dome, med upphängningen i ett stycke med membranet. Jag skickar en bild.

Jag upptäckte felet först när jag kunde lyssna på högtalarna pga att jag har köpt dom beg med trasiga element...

Tyvärr så verkar inte finnas några reservdelar kvar i Sverige till detta elementet.

Jag har efter att jag skrev detta löst problemet genom att lägga ännu en sträng med lim på in och utsidan av röret som spolen är lindad runt, där den sitter fast i membranet.
Jag löste detta genom att sätta på en spets från en stiftpenna på limtuben och fick då en väldigt liten och tunn limsträng (0,5mm) Jag skickar med bilder på det oxå..

Nu låter det bra speciellt med tanke på att dom har kostat mig 1300:- totalt..

Edit pga bildproblem.

Edited by - Ralph on 2003/04/08 19:34:32
Go to Top of Page

Ralph
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/08 :  19:38:08  Show Profile Send Ralph a Private Message
Kan ju skicka en bild på hela högtalaren oxå..

Edited by - Ralph on 2003/04/08 19:41:03
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/04/09 :  15:47:59  Show Profile Send tengil a Private Message
Inte alls illa.. jag blir fan så avundsjuk rättare sagt!

Bra jobbat!!!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/09 :  15:54:26  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ralph: Dina bilder är h******s mycket snyggare än min beskrivning. Jag tänker så smått köpa mig en digitalkamera. Vilken använder du?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Ralph
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/09 :  16:14:24  Show Profile Send Ralph a Private Message
AndersP> Jag har en Sony Cyber-shot DSC-P1, 3.3Mpixels. Jag är mycket nöjd med den.
Kan ta jpg, tiff, gif och mpg-film om man vill kan man spela in ljud till detta oxå. Har 128Mb memorystick till den.

Just den modellen jag har finns nog inte mer men det brukar finnas efterföljare som är ännu bättre (tror dom har gått ner i pris oxå).

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp1/

tengil> Tackar! Är rätt nöjd själv oxå..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000