Author |
Topic  |
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 18:38:38
|
Ja hur ska det va dämpat?? Jag tycker för tillfället att det är lite väl doft med för lite detaljer, främst i mellanregistert.
Dämpningen sitt nu längs väggarna dock inte på baffeln....
element = ScanSpeak 18s8535 |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 19:46:06
|
Om det låter doft i mellanregistret beror mest på filtret precis som det mesta, kom ihåg det. edit: Eller frekvensresponsen kan man också säga, vilken man fixar i filtret.
För lite dämpning karaktäriseras av tydliga lådresonanser i mellanregistret och det vill man ju inte ha, för mycket dämpning kan mindska basmängden/djupet en aning. Har man inget av dessa så är det lagom med dämpning. |
Edited by - marens on 2003/04/07 19:53:20 |
 |
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 21:17:46
|
ja lite mysko.... för det låter bäst när jag går förbi filtret på bas(mellan delen.... vips så fylls det som saknas ut, med andra ord så upplevs det inte dovt...
Det är filtret till klonerna som jag använder till en center nu... enda skillnaden är att det är skärmade element...
Hur mkt kan inspelningen rätta till det hela?
Känns inte som en inspelning kan göra så stora mirakel :(
btw: speltid ~ 20 timmar |
Edited by - Dazzin on 2003/04/07 21:18:24 |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 21:53:20
|
quote: Känns inte som en inspelning kan göra så stora mirakel :(
Det är en realistisk känsla tycker jag. Inspelning, kan mer eller mindre ändra på hur en högtalare eller något annat uppför sig, men det är knappast någon lösning på alla problem att "bara man spelar in prylarna tillräckligt länge så rättar allt till sig". Så är det inte, långtifrån! Det förutsätter ju dels att designen är optimerad för elementen i inspelat skick samt att elementen i sig är märkbart sämre innan inspelning.
Hursomhelst så kan det skilja på resultatet en hel del om du har andra baffelmått och pga att elementen är de skärmade varianterna. Detta gör mycket större skillnad än inspelning. Jag tror att filtret inte är riktigt optimerat för högtalaren helt enkelt, har även en känsla av att det är så i de normala klonerna och originalen också. Men det verkar ju finnas många som gillar ljudet. Jag tror inte att det ljudet skulle passa mig iofs(särskillt inte i längden), kanske är så att det inte riktigt passar dig heller.
Det du kan göra är ju att tweaka i filtrtet men det är ganska svårt om man inte har mätutrustning mm. Annars famlar man i mörkret och är aldrig riktigt säker på vad man gör. Jag skulle inte klara att göra en riktigt bra högtalare utan mätutrustning, det är jättesvårt tycker jag. |
 |
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 22:10:16
|
Ja jag ska testa centern ihop med frontarna i morgon, så får vi se hur det låter...
Baffeln är lika stor (iaf på tjocklek och höjd (höjd på en center är bredd på en front ;) ) )
Jag tycker inte att det borde va såå stor skillnad på ett skärmat och ett oskärmat element, så vi hoppas på att de spelar hyffsat bra ihop efter lite inspelning!
Jag får återkomma med nya intryck efter centern fått några mer speltimmar 
Vem vet i detta fall kanske inspelning gör mirakel 
|
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 15:50:46
|
Fasvända kanske?? Då det lät mest fel med båda elementen samtidigt, så kanske dom tar ut varandra.. |
 |
|
|
Topic  |
|