Jesper_Nilsson
Member

494 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:31:04
|
Hejsan, Den högtalare du försöker bygga påminner mycket om de jag byggde för ett par år sedan, och fortfarande filar på faktiskt. Min variant använder Scan-Speak element, 1" diskant (D2905-93000), 5" mellan (13M/8640), 8" bas (21W/8555-00). Jag har provat helt aktiv, helt passiv och hybriddelning vilket jag använder idag. Jag har testat flera varianter på delning men idag kör jag med aktiv vid 300 (2:a) och passiv vid 3,5k (2:a, vanligt parallellfilter). Om man ska bygga en 3-vägare är det största problemet som du säger att välja mellanregister. Enligt mina erfarenheter finns det främst två problem som måste hanteras, och de är tyvärr för det mesta inte förenliga. Det första har att göra med högtalarens samverkan med rummet. Från ca 300Hz och nedåt är det två olika fysiska problem som skapar olinjär frekvensgång. Först har vi gradvis fall pga baffelsteppet, sen har vi förstärkning från ca 100Hz och ner från väggar och golv. Dessutom ligger de kraftigaste rumsresonanserna här nere. Resultatet kan bli, om man har otur, en ordentlig svacka runt 150Hz och följt av en boost en bit under 100Hz, alltså tam midbas med svullen ljupbas, ingen höjdare. Vad har detta med mellanregistret att göra då? Jo, om man väljer ett tillräckligt stort mellanregister, säg en 6,5”:are, så kan man låta den arbeta ner till ca 150Hz. Fördelen med detta är att det går att separera bafflestepps förluster och rumsförstärkning åt. Bafflesteppet korrigeras endast för mellanregistret, sen kan lågbasen justeras till lämplig nivå för sig. Gör man inte på detta sätt tvingas man bygga en eq, vilket jag har tvingats till. Det andra problemet är mellan-diskant delningen, detta är ett riktigt gissel att få riktigt bra om man kör passivt. Om man vill göra det så enkelt som möjligt ska det finnas minst en oktav av linjär frekvensgång och impedansgång på båda sidor om delningsfrekvensen på båda elementen. Uppfylls inte detta kommer du få en oregelbunden delning vilket sällan låter bra. Givetvis går det att hantera med det tenderar att bli komplext. Kör du aktiv delning är det betydligt lättare, dels behöver du inte bry dig om impedansen, dels är det lättare att använde högre ordnings filter och då kan man minska kravet på en oktavs linjaritet kring brytpunkten. Om man använder en 6,5” mellanregister blir dessa krav ofta svåra att uppfylla, och då delar man ofta lågt för att få bra spridning vid brytpunkten. Detta ger en del problem. Dels måste resonanstoppen i impedanskurvan hanteras. Dels får diskanten jobba hårt om man delar så lågt som under 2k vilket ibland gör att den låter ansträngd. Dessutom rullar diskanten ofta av nedåt runt 2k vilket gör att man måste dela mellanregistret med högre ordning. Detta medför i sin tur att grupplöptiden för mellanregistret blir större än för diskanten vilket medför att diskanten måste flyttas än längre bakåt (fysiskt eller elektriskt) för att akustiska centrum ska sammanfalla… Låter det bökigt? Tyvärr är det så, men det finns en genväg, bredbandare, exempelvis Jordan JX92S. Detta kan användas som ett bredbandigt mellanregister. Det har hyfsad x-max för att kunna användas ner till 150hz med bra effekttålighet och är linjär upp emot 20kHz, gott om utrymme för enkel delning till en lämplig diskant, varför inte en banddiskant.
|
 |
|