Jag har bytt nätkablage till min Sonab 67 S skivspelare. (Till jordat) Efter det brummar det i högtalarna vid spelning av skivor på den. Brummet tilltar eller byter karaktär om jag tar på skivtallrikens metalldelar eller på tonarmens metalldelar.
Är det en jordslinga jag hör?
Provade att tabort antennkabeln från min stereo. Min stereo är ojordad. Medans skivspelaren är jordad. Den sitter dock i ett ojordat uttag just nu.
Ska jag ta bort jordningen till den? (I nätkabeln d.v.s.)
Har du satt in en jordad nätkabel och anslutit den gul/gröna chassiet på skivspelaren?.
Skall du ansluta skivspelaren till ett jordat uttag.
Jag tycker att du skall återställa allt som det var förut för din personliga säkerhet.
Om du får brum så beror det antagligen på att du inte har galvanisk kontakt med jordkabeln som sitter på signalkablen och tonarmsröret.
Eller att du har apparater med jord i nätkabeln och apparater utan jord i nätkabeln om dessa sitter i samma jordade uttag tillsammans med en tuner pc tv som har antennkabel så får du minst en brumslinga du kan dock inte höra brumslingan utan effekten av den.
Mixtra inte med hemmagjorda ellösningar utan låt en fackman hjälpa dig.
Skivspelaren har uttag för "chassijord" invändigt. Den gamla "slitna" nätkabeln har avlägsnats till förmån för en ny som är jordad. Jorden kopplas till "chassijordskruven" som finns internt i skivspelaren. Bredvid denna finns chassijorden från motorn på en egen "skruv" i "chassit".
Vid test kopplades skivspelaren till en surroundanläggning bestående av, en receiver, en DVD, en TV samt en videobandspelare. Inga av dessa är jordade. Antennkabel till TV togs bort. Alla dessa enheter är kopplade till ett ojordat vägguttag.
Dock fanns alla kontakter kvar emellan t.ex. DVD och TV o.s.v.
Citat från Xover: "Om du får brum så beror det antagligen på att du inte har galvanisk kontakt med jordkabeln som sitter på signalkablen och tonarmsröret."
Just nu sitter det en DIN-kabel från spelaren original, till denna köptes en "din-till-rca" konverterare från Elfa. Denna kopplades sedan in i förstärkaren. På dessa finns det ingen jord (din samt din-till-rca).
Nu finns det jord från din-kablaget (originalkablaget d.v.s.) till förstärkarens jordskruv.
Nu fungerar det som tänkt!!!
Bättre än så här blir det inte med original Sony RIAA i hemmabioreceiver (STR-DB870), original kablage (din), gammal nål, dammiga skivor (ler) und so weiter...