HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur mycket dämpmaterial i högtalare ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Belsebub
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:48:27  Show Profile Send Belsebub a Private Message
Mina hemma byggda högtalare börjar att bli färdiga och ska börja dämpa dom invändigt.
Hur mycket dämpull ska man ha, en del sätter bara på bakväggen har även sett dom som FYLLER sina lådor ??
Har även funderat på blymatta som används i Tex. bilar.
Hur mycket påverkas volymen på högtalaren med dämpull ??

Angående lådvolym, är det bara BASEN som påverkas av en felaktig lådvolym eller mellanregistret oxå (det är en 2.5 vägs högtalare jag bygger) ??

// Joakim

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/09 :  19:03:15  Show Profile Send Parasite a Private Message
Är lite för dåligt insatt i ådda dina frågor, men ska försöka svara så gott jag kan enligt vad jag hört. Är det en liten låda(om man tittar till elementets värden ) så tror jag det är så att du bör fylla ganska ordentligt med dämpull. Är det en lite större så tror jag antingen du kan fluffa till ullen och slänga i en hel del, eller hårdpacka längstbackväggen.

Hmm om ditt så kallade "mellanregister"(svårt att veta exakt när du säger att det är en 2,5) spelar "ganska djupt" så tror jag att du behöver va nooga med lådvolymen, däremot om "mellan registert" börjar spela nånstans över 6-700 hz eller över så TROR jag att den lådvolymen är mindre viktig när det gäller exakthet. KAN HA MYCKET FEL, så jag hoppas att andra svarar också......

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/10 :  08:24:40  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Bäst är glasull, det dämpmaterial som t ex MDS och Bilradiolagret tillhandahåller dämpar i princip ingenting. Fårull ska vara det bästa säger en del, men jag har aldrig testat själv...
Mest ska du bakom elementen och mittemot basreflexröret.
Elementen kommer inte att se en mindre volym när du sätter i dämpmaterial utan tvärtom förbättras undre gränsfrekvensen. Varför vet jag inte men nån som vet kan ju kanske berätta det...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

Edited by - Petter on 2003/04/10 08:26:39
Go to Top of Page

Belsebub
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/11 :  09:21:34  Show Profile Send Belsebub a Private Message
Någon mera ??

// Joakim
Go to Top of Page

NoNaim
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:05:40  Show Profile Send NoNaim a Private Message
Ett tips är att använda en ganska hård och tunn SKIVA som kan vara av träfiber ("tretex"), glasull eller stenull på innerytorna i lådan.
Lös dämpull har inte någon större effekt för dämpning under några hundra Hz, men gör bra för mellanregister (typ 500Hz och över).
Dämpmaterialt SÄNKER dock ljudhastigheten i lådan - det gör att
lådan verkar "större". Reflexerna tar man dock inte så lätt med dämpull. Kombinera därför skivor + dämpull.
Vilken volym/mått har lådan ?
Vilka element/delning använder du?

MG
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:06:05  Show Profile Send Larsen a Private Message
En viktig sak:
Har du sluten eller basreflex?
Det går inte att generalisera utan att veta principen du använder (knappt annars heller för den delen).

Gör egna test: Kör först med väldigt lite för att sedan packa in mycket, men täpp ej för basreflexröret om du har sådant.
Lyssna.

Om jag nu ska generalisera (vilket jag inte gillar) så tycker JAG att det skall vara betydligt mer i en sluten låda än basreflex, fast det finns ju undantag.

Som vanligt: testa.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Ralph
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:27:02  Show Profile Send Ralph a Private Message
I loudspeaker design cookbook (en bok som alla som bygger högtalare måste ha) så rekommenderar man ca 50% i en portad låda och 100% i en sluten.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:30:07  Show Profile Send celef a Private Message
man bör nog fråga sig "varför ska jag dämpa lådan?", sedan "vad är det jag ska dämpa?", först därefter "hur gör jag det bäst?".

sound pollution
Go to Top of Page

Belsebub
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/11 :  23:24:33  Show Profile Send Belsebub a Private Message
Hej
NoNaim: Lådorna är 1310 Höjd 250 Bredd 380 Djup mm, 32mm MDF och volymen är 75.5 liter.
Jag använder 2 st Seas CA21REX/DD och 1 st Seas H881 27TFFC i varje låda, basreflex.
Har inga delningsfilter än, måste få hjälp med det.

Funderar på att ha klä lådan invändigt med blymattor + dämpull.
Angående lådvolymen så blir det ju ca 37.7 liter/element, på Seas hemsida så rekomenderar dom ca 38-48 liter/element.
Hur mycket kan man frångå rekomenderad lådvolym innan det märks för mycket, finns det några regler ??

// Joakim
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:35:25  Show Profile Send Rollo a Private Message
Petter:"Elementen kommer inte att se en mindre volym när du sätter i dämpmaterial utan tvärtom förbättras undre gränsfrekvensen. Varför vet jag inte men nån som vet kan ju kanske berätta det..."
Min teori är att ullen ökar den rörliga massan i lådan - högtalarelementet sätter x gram luft och y gram dämpmaterial i rörelse, vilket motsvarar en (större) låda där x+y gram luft sätts i rörelse.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000