HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Peerless SLS263 + linkwitz transform?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Readme.txt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/04/11 :  09:05:17  Show Profile Send Readme.txt a Private Message
Hej

Jag håller på att bygga lite ljud till datorn. Det färdiga systemet ska bli ett tredelat system med en bas och två satelliter. (Jag föredrar att kalla basen just bas eftersom jag snarare traktar efter en rapp bas än en avgrundsdjup subbas). Förstärkarna är redan klara. Till satelliterna har jag använt mig av tda2030 och till basen en lm3886. Inte effekt i överflöd men det är meningen att det ska bli pengar över till en dator också ;-).

Just nu håller jag på att funderar över baslådan. Lådvolymen ska hålla sig under 25 liter och elementet får inte kosta alltför mycket. Jag har fastnat för tre stycken element: Peerless SLS213, SLS263 (i sluten låda) eller Visaton W200S (i basreflex). Kanske SLS263 tian i en sluten låda på 25 liter tillsammans med endast lite linkwitstransformkorrigering (huu) vore det bästa alternativet.

Nu till mina frågor ang. simuleringen av LT-kretsen med hjälp av http://www.pvconsultants.com/audio/eq/linktran.htm.

1. I beräkningsbladet ovan finns LP-filter före själva LT-kretsen. Måste inte alla filter komma efter LT?

2. Var ska jag placera mitt HP-filter, före eller efter?

3. Varför måste man använda en buffert om man använder ett 2:a ord. LP-filter? Och buffert vad är det? Det är ju ett 1:a ord. LP-filter som delar vid 7Hz, eller?

4. Vad betyder Q för ett 2:a ord. filter?

Hoppas någon kan svara på mina frågor. /Per

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/11 :  16:34:59  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Kan det vara så att du blandat ihop HP och LP-filter.

1. Alla filter före LT verkar sunt.
2. Är det delningsfiltret du menar, i så skall det vara lågpass och före LT kretsen.
3. Bufferten är till för att efterföjlande steg skall se in i en låg impedans för att fungera bra. Följande filter är ett HP filter som skall spärra mot förstärkning av för låga frekvenser.
4. Q avgör hur filter funktionen ser ut, lågt Q ger en flack brytning medans högt Q ger en topp vid brytfrekvensen i stället.

Läs mer här http://sound.westhost.com/project71.htm

Edit:
Kolla under denna rubrik för schema: PCB Version Of Circuit

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/04/11 16:38:07
Go to Top of Page

Readme.txt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/04/12 :  10:15:35  Show Profile Send Readme.txt a Private Message
Tack för svaret.
Jag har redan byggt ett 2:a ord. aktivt lågpassfilter till basen som består av en dubbel opamp där den ena delen verkar som ingångsförstärkare och den andra som filter. Kan jag alltså efter detta addera ett 2:a ord. högpassfilter (utan buffert) och efter detta själva LT-kretsen?

Är ingångsförstärkare och buffert samma sak?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/12 :  20:42:08  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
En buffer har en förstärkning på 1 ggr. Men har du ett ingångssteg kan du sannolikt hoppa över buffern.
Kollade du in länken ovan, jag tror att allt du behöver veta står på sidan.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:44:15  Show Profile Send DanneS a Private Message
"Readme.txt" - I pvconsultants' excel-ark ligger det ett HP-filter före LT'n och det är ett subsonicfilter. Deras krets innehåller inget LP-filter.

Om du simulerar lite kan du se att konutslagen blir extrema vid låga frekvenser och detta kan du till viss del avhjälpa med subsonicfiltret. LT'n är ju faktiskt till förr att öka konutslaget och kompensera för tex en liten låda.

Var noga med att hålla koll på fliken "Excursion&Power" så du kan se att effekten räcker till, LM3886 lämnar väl "bara" 38 W i 8 Ohm. Det blir ofta så att effektbehovet sticker iväg något makalöst, flera hundra Watt kanske upp mot tusen.

/Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000