HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hög qts
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:45:53  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hejsan, jag vet att vi har varit o snuddat vid ämnet innan, men tänkte ställa frågan igen, med lite annan vinkling.
Man hittar då och då element, ofta billiga sådana och för bil, som har väldigt hög Qts. Vad jag förstått så blir basen med ett sådant element ganska bullrigt och odestinkt. Vad vi diskuterat innan är hur man kan sänka Qts:en med coating och annat, vilket drar ner känsligheten bland annat.
Nu är min fråga, finns det nån lösning att få ett sånt element att att låta bättre, eller nått man ska tänka på om man vill ha maximalt möjliga väl-ljud ur ett sånt element, utan att dräpa känsligheten helt?
Eller är det så att de bara ska procucera mycket muller?

Både fakta och gissningar är varmt välkomna.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:35:54  Show Profile Send celef a Private Message
om du coatar konen adderar du vikt och då får elementet en ny lägre resonansfrekvens, och detta sänker inte qts utan höjer dito. om du vill sänka qts måste du antingen göra konen lättare eller göra motorn (magneten) starkare.

sound pollution
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:39:58  Show Profile Send Parasite a Private Message
ah, blandade ihop saker o ting, dumma mig.
Men det är fortfarande inte svaret på min fråga redigt.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:54:23  Show Profile Send celef a Private Message
hmm va vad din fråga, hur man sänker qt? och/eller hur man får ut max välljud ur ett element me högt qt? som alltid gäller det att välja rätt grejjer till rätt app. basar med högt qt tenderar att kräva stora lådvolymer, vissa enorma (oändlig baffel) för linjär tonkurva.

sound pollution
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:07:33  Show Profile Send MadMan a Private Message
dessa billiga högtalare funkar väll ganska bra i isobarisk bandpass system.. iallafall om man simulerar.. då dessa billiga högtalare har ganska kort slaglängd borde bandpass lådan minska påfrestningar innanför passbandet.. har även märkt att dessa hög qts'ade högtalare får en gain med bandpass . . .
macclain 12"an verkar halv hyfsad iallafall..

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/10 :  19:32:08  Show Profile Send Parasite a Private Message
Celef, ursäkta om jag varit otydlig. Alltså.
INTE hur man sänker.
Utan HUR man få hyffsat ljud ur element med hög QTS, får framför allt förfrågningar av kompisar angående bilbyggen och då vill gärna lyckas hyffsat med billiga element eftersom de oftast inte har så hög budget.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/10 :  19:53:23  Show Profile Send celef a Private Message
no problemo, saken är väl den att det inte finns 1 svar på din fråga, jag menar om grundkonstruktionen på elementet är way-off för din app så blir nog kostnaden för "tweakningen" säkert lika dyrt och inte lika bra som att kosta på en lite större peng på ett matchande element i första läget, "det finns inga genvägar!!". :)

sound pollution
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/10 :  20:08:54  Show Profile Send Parasite a Private Message
*piper obstinat*
det finns ALLTID genvägar =D
Med tanke på att att du (celef) sa att de skulle fnka mest hyffsat i stoooora lådor, så går det inte att ösa i en stor mängd dämpmaterial som då "äter" lite ljudvågor så högtalaren tror att det är en större låda än det är? eller det kanske inte funkar så?
Nåja jag är inte på jakt efter hifi , utan mer lite fastare och snällare och renare ljud. Exempelvis har en kompis som TYVÄRR byggde högtalare med pyramnid kit, måste erkänna att ljudet är ganska okej (man lider inte så fruktansvärt) förutom "lågbasen" iiiiikkkkkssss, den låter som man hade byggt högtalarna i 11 mm spånskiva när det är en vällbyggs låda i 22mm mdf. Måste bero på pryamis skit 12". Så vad jag är på jakt efter är alltså lite mer lättlyssnat, gärna lite renare och o fast bas. Det är alltså hur detta kan uppnås jag är på jakt efter. Färgningar eller exakt frekvensgång är inte lika nödvändigt.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/10 :  20:27:15  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hur försvarar man att sätta en Pyramidbas i en 22 mm mdf-låda. Mdf är ju inte gratis direkt. Snacka om proritering........

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/10 :  20:32:42  Show Profile Send Parasite a Private Message
*asgarv* fråga polarna, jag skruvade bara i dem i i de färdiga lådorna och lödde kontakter och så........
Nåja , han fick tag i proffsfabnerade mdf plattor färdigsågat SKITBILLIGT
så....

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/10 :  21:51:39  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Parasite, det finns inget hinder att sätta ett element med högt qts i en låda å ha de till sin hemmastereo. Det är dock svårt att kunna ge ett vettigt råd då man själv inte tror att det kan bli nåt riktigt bra av det hela. (Lägg märke till att jag skrev tror för jag har aldrig provat ngn riktig hög qts:are )

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/10 :  21:57:16  Show Profile Send Parasite a Private Message
skrutten, jo jag förstår det, men tänkte ifall nån hade nån idé. Just i detta fall handlar det mest om när man ska bygga i bil, alla billiga element har oftast en qts på 0,6 till 1+ i qts........

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000