| Author |
Topic  |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 00:04:40
|
| Synd att bra ljud ska kosta så mycket, det är lätt att bli golvad. |
 |
|
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 20:17:51
|
| Linkan något nytt på högtalarfronten? Lyssnat på något under påskhelgen? |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 09:51:39
|
Figge
Läs min tråd om Cremona och I-5 som jag lyssnade på i torsdags. |
Linkan
|
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 12:18:17
|
linkan, om du sett min tråd i "Medlemmarnas System", så ser du att det står både Cremonor och ProAc 2.5or i mitt lyssningsrum Jag skall berätta vad hur jag ser att de skiljer sig åt så kan du se om det stämmer med dina intryck, nu när du lyssnad på båda själv (även om det är i olika miljöer).
Jag har haft mina ProAc i nåra år nu och har aldrig vart missnöjd med dem. De trollar fram en ljudbild som är fenomenal, och basen imponerar på alla Det som jag tycker de är mindre bra på är mellanregistret. De verkar ha en svag svacka där och jag undrar om övergången mellan diskant mellanregistret/basen inte är källan till "problemet".
Jämfört med ProAc 2.5orna, så har Cremonorna en både djupare och mer kontrollerad bas. Mellanregistret lider inte av samma problem som ProAc gör. Faktum är att jag tycker mellanregistret är näst intil perfekt. Diskanten verkar många tycka är lite dämpad, men jag hör inte det, och tycker att de ligger minst i samma klass som ProAc 2.5orna.
Är Cremonorna värda sitt pris? Ja det kan bara du avgöra. Du betalar för mer än bara ljud när du köper Cremona, det är inte gratis att bygga dem med den finishen och designen. |
 |
|
|
David S.
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/23 : 12:51:49
|
Jag hittade en länk till en intervju med ing. Öhman där en liten svartvit bild kanske kan ge en uppfattning om hur.......osnygg pi60 är. 
http://www.sonicdesign.se/oeint5.html |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 10:16:37
|
lambda:
Du har PM, passar det med en provlyssning imorgon eller nästa helg? |
Linkan
|
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 22:48:34
|
Håller klart med om att B&W Nautilus 803 är ett hett val!Tycker den är lite klarare och öppnare i ljudet än Sonus Faber Cremona. Lättdrivet men den är ganska avslöjande mot din elektronik. Fabrorn har ett par Nautilus 802. SÅ jag går klart i godo för dessa högtalare. Kankske ett par begade 802S3? |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 09:22:39
|
KennethS
Är inte B&W väldigt effekthungriga?
|
Linkan
|
 |
|
|
doktor Tweak
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:45:15
|
Doktorn ordinerar: Senaste version av pi60s som, råkar jag veta, bara är ett par veckor gammal! Öhman själv har f.ö. bara demat den allra senaste versionen i sitt demorum i två dagar, sedan i söndags alltså. Det finns bara ett par ute ännu så länge. Är det dina Lambda? Isåfall vet jag vem du är...
Ett bra tweak för pi60s är SD-fötter. Och bra musik. Man kan säga att de är beroende av det eftersom de inte är konstruerade för att "hitta på" något av sig själv. De förmedlar bara musiken på skivorna. |
/the Doc. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:49:39
|
Vad är "nytt" med senaste versionen av pi60s, spikes?   |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:55:39
|
| Jag gissar på ändringar i delningfiltret. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
doktor Tweak
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:20:35
|
Doktorn ordinerar: Fakta framför gissningar! 
Fakta är visst, att den huvudsakliga nyheten är ett nytt baselement som han arbetat med sedan slutet av 1999. Det primära ändringen ligger i att en helt ny gummiupphängningen gjorts. Lär ha kostat i närheten av 250 000:- i arbetstid och framförallt verktygskostnader. Han ritade, fick tillverkat, och skrotade tre gjutverktyg. Bytte till och med tillverkningsland en gång under processen.
Sen har visst lite andra smådetaljer ändrats också för att balansera synergiskt mot förändringarna i gummiupphängningen. Ny centerdome av nytt material, 0,42 gram lättare och med 120 grader högre smältpunkt, den gamla av PVC blev en aning för tung för den nya konstruktionen. Nya limningsprocesser har också utvecklats för att förbinda de rörliga delarna med varandra. Men samma RV-membran används som i gamla baselementet, och samma motorsystem och samma bobin av titanum (världens första då den kom 1996?) och samma talspoletråd av koppar med aluminiumkärna.
Små filterändringar har han gjort också förstås Öhman, men bara för att "optimalt anpassa det nya baselementet till konstruktionen". Det är ju en gammal konstruktion. 25 år gammal! |
/the Doc. |
 |
|
|
lambda
Kilroy was here

120 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:10:53
|
doktor Tweak, tyvärr så är jag inte den lycklige ägaren .
Det var roliga men samtidigt dyra nyheter för mig .
H Lambda |
|
 |
|
|
lambda
Kilroy was here

120 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:13:35
|
Sladd, ser du jag har fått ditt gubbarna nu , du skulle fixa en groda också .
H Lambda |
|
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:47:20
|
| Intressant, vet någon vad som har åstadkommits med den nya pi60s? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 09:48:40
|
Alexi, jag tror att det är något i denna stilen:
Membranet i det förra elementet kunde vid överstyrning mekaniskt slå i en filtbit som satt monterad som bromskloss ovanför magnetgapet. Nedre delen av själva talsoplen kunde alltså inte slå i själva bakre polstycket. Detta elementet var ungefär dubbelt så ljudtryckskapabelt som elementet innan detta och inbjöd till att spela väldigt starkt. Men eftersom membranet vid överstyrning kunde ge lite av "ploppande" ljud, så ville Ingvar ta bort problemet. Som jag har förstått det så är den yttre upphängningen nu utformad så att den är vädigt linjär upp till max +/- konutslag då fjädringen blir progressiv (styvare) och bromsar upp konen. Effekten blir att det inte kan bli "ploppljud", istället blir det förstås en distorsionsökning. Som lyssnare accepeterar man hellre en viss distorsionsökning än "ploppljud". Tricket är att är att försöka få elementet så linjärt som möjligt i arbetsområdet, vilket jag hoppas att han har lyckats med. Kvalitativt sett så tror jag inte att det är någon speciell skillnad med det nya elementet, det är nog mest överstyrningsbeteendet som är förbättrat. Och om man sällan spelar på den yttersta gränsen vad elementet klarar av, så märker man nog ingen skillnad i praktiken.
Hälsningar Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
doktor Tweak
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 10:26:45
|
Doktorn ordinerar: Uppmuntran och positivitet!
Således kommer lite sådant här: Bra gissat Knoppen!
Men inte korrekt. Den korrekta diagnosen kommer här:
Förvisso har Öhman konstruerat element med överstyrningsskydd i form av filtringar på polplattan, men elementet i pi60s har aldrig behövt vara försett med något sådant filtringsöverstyrningsskydd. Islagsmarginalen var mycket stor redan i förra versionen av elementet. Så vad Öhman har gjort är att minska den! Detta genom att tillåta elementet att göra mycket större rörelser om insignalen så kräver, närmare bestämt ungefär 3 cm istället för 2 cm.
Det finns fortfarande goda marginaler mot islag, men distorsionen när man börjar överstyra elementet har minskat dramatiskt, inte ökat. Elementets linjära område är dock bara 1,5 cm slaglängd, men att ha 6 dB överstyrningsmarginal gör nästan överbelastning frestande...
Låg distorsion har ju den nackdelen att man vill spela högre, och högre, och högre... utan att det låter som om det är det.
Ett bra tweak är sålunda att använda förstärkare med låg uteffekt (t.ex. 8 watt) och hög distorsion, samt högtalare med dåligt frekvensomfång. Då låter det starkt och fylligt redan när det är svagt och man tycker att 8 watt är gott och väl tillräckligt! |
/the Doc. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 10:35:29
|
Aha, ok!
3 cm maximal topp-topp slaglängd på en 8-tummare? Det var ju ganska mycket om man säger så... 1,5 cm _linjär_ slaglängd t-t verkar också väldigt mycket.
|
 |
|
|
doktor Tweak
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:11:28
|
Doktorn ordinerar: Inhämtande av egen erfarenhet!
Har du inte lyssnat på dem Knoppen? Du känner väl Öhman.
Bra tweak i bilen: Sätta på fläkten för fullt, och vänja sig vid det några minuter. Sen sätter man av fläkten, och då låter det jättebra, eller i varje fall lite bättre...
Ungefär som att gå omkring med trånga skor en hel dag, bara för att det är så skönt att ta av dem när man kommer hem. Den berömda "trånga-sko-effekten". (Att utsätta sig för något obehagligt bara för att kunna njuta av att det upphör.) |
/the Doc. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 17:35:53
|
Ja eller nä det har har jag nog inte, inte de senaste basarna till pi60s. Har bara hört näst senaste versionen och några tidigare. Tyckte att det krävdes större doningar för att kunna njuta av musiken i fulla drag. Tyvärr tycker inte min granne det, för han har slagit stora märken i min dörr + att han försökte träffa mig i huvudet när han kastade glasburkar uppifrån sin balkong. Så numera skulle det räcka med väldigt små högtalare. Den bästa medicinen är nog att flytta, eller finns det andra tweak att ordinera?
Ja jag känner herr Öhman rätt bra, varför frågar du om det förresten?
Kanske läge att ordinera ett par slalompjäxtweak av räsermodell? Efter att åkt med sådana en dag och sedan byta till vanliga trånga skor, upplevs de som att gå som på moln, he-he.
/Johan |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 18:29:01
|
För att återförliga goda minnen, säger jag återigen att jag lyssnat på Pi60 signature hemma hos herr IÖ.
Det är mkt mkt kompetenta högtalare. Förmågan att placera lokationen på det inspelade är häpnadsväckande läskigt, det har nog mycket med fasriktighet att göra i samverkan med en god uppställning och ett rum som inte interfererar med högtalarna för mycket.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 18:39:33
|
Lokationen?  |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 19:06:25
|
Hihi NN,
du menar alltså att förmåga att placera instrument/musiker i ljudbilden är läskig?
Inte förmågan att placera placeringar... 
/J. |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 19:18:43
|
JA lokationen gubbar! Det är viktigt att tänka på lokationen! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 20:13:01
|
Ok det är viktigt att tänka på den men hur ska man placera lokationen på en skala?   
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Topic  |
|