Author |
Topic  |
|
period
Member

188 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:35:29
|
Hej allihopa!
Det här är mitt första inlägg på forumet. Jag har spanat ett tag och jag måste säga att det verkar finnas en hel del kunskap på forumet!
Jag har ett hembygge bestående av Lynn Olson's ME2 kombinerat med ett par XLS12-or i 50 liters slutna lådor. Se länk: http://come.to/kamarainen Jag använder ett aktivt filter (18db/okt) vid 80 Hz till delningen mellan topp och sub.
Högtalarna har stått färdiga i några månader och då börjar det ju suga i moddartarmen :-) Jag skulle vilja prova en högre delning till topparna, dvs använda Viforna mer som mellanregister. XLS12-orna bör ju inte delas så högt, därför tänkte jag istället använda dubbla Scan-Speak 7-or (8545) eller dubbla Peerless 8-or (CSX eller HDS) i en basreflexlåda och flytta upp delningen mellan topp och bas till 200 Hz, kanske. Lite WATT/Puppy influerat... XLS-12orna skulle jag istället bygga in i en separat sub med ett LP-filter vid 40-50 Hz (+ ev. passiva radiatorer).
Asking for trouble? Vad tror ni? Möjligheter till högre ljudtryck, visst, men vad mer händer om jag lägger delningen högre upp? |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 00:43:44
|
Hej, och hjärtligt välkommen!! Jag vet inget av det du pratar om, men jag gillade det jag såg på dina bilder!
Hur har du fått till den färgen/ytan? Du får gårna PM.a!
//Mikael!
[edit]: "Pm.a"=Skicka ett "Private message"! [edit på edit]: just in case!! |
 |
|
Mattias S
Member

461 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 01:01:20
|
Hupps.
Är även jag intresserad vilken färg du använt. Färgkod ?
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
 |
|
jotun
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 08:37:26
|
Tjenamoss! Vill också gärna veta hur du fått till färgen/ytan, så riktigt fint ut :)
/Martin |
 |
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:37:49
|
SNYGGT Period!!!!!!
Fan det är sån finish jag får när jag lämnar in mina grejer hos lokala snickaren ju!!!
Urtjusigt! Dela gärna med dig av utförande och eventuella "att-tänka-på" vad gäller lackningen, säkert många som är intresserade....
Kan tyvärr heller inte jag delge dig med några tips eller erfarenheter vad gäller ditt spörsmål...sorry.
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:00:01
|
Varför inte bygga lynns eget subförslag? Två scan speak tior i 110 liters sluten låda? Varför vill du inte använda me2 som dom är? Är det bara ljudtryck du är ute efter? Tror inte du kan få till det så speciellt mycket bättre genom att blanda in subarna längre upp i registren. Nä kör ren sub och stopppa igen portarna på me2 så tror jag det blir bra. Däremot kan det vara idé att fixa en bättre sub. XLS ska som sagt inte användas längre upp i registren och den bör således även dämpas hårt så inga missfärgningar slinker igenom. En mer kontrollerad(finare frekvensgång) sub med mindre oroligheter låter förmodligen mindre när dom inte ska.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 11:20:33
|
Du vill alltså ha en trevägare istället som du skall dela aktivt mot XLS basarna kring 80 Hz?
Sikta in dig på en delningsfrekvens under 300 för basarna och kör på sluten låda. 2st 8or eller 1st 10a. Aktiv delning mot basarna även i trevägaren är tänkvärt om du har ett extra slutsteg. Stora element som kan spela en bit upp i frekvens kostar tyvärr en del....men CSX elementen borde funka! |
Mvh |
 |
|
period
Member

188 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:43:47
|
Tack för responsen!
Angående ytan. Jag kan säga att det är inte lika snyggt i dagsljus... Tålamodet tröt tyvärr i slutet på slipprocessen. Jag har använt en vattenbaserad färg (PANU Fasadfärg) halvmatt, 10 skaldelar.
Kan lite kort redogöra för ytbehandlingen: Efter hopsättning av lådorna spacklade jag alla skarvar med Plastic Padding PP100, ett bra 2-komponentsspackel som är väldigt lätt att slipa. Detta slipade jag med ett lite grövre slippapper, därefter lade jag på ett lager spackel till som slipades med ett finare papper. Det var efter det här momentet som tålamodet tröt (ville ju lyssna!). Ursprungligen hade jag tänkt att sprutspackla lådorna helt, men jag hade inte ett munstycke som passade, därför valde jag att pensla skarvarna med sprutspacklet, detta slipade jag sedan till förbannelse... Sedan sprutmålade jag grundfärg i två omgångar med slipning mellan varje lager och till sist sprutmålade jag med den svarta färgen i två lager (så långt färgen räckte).
Med tanke på att det var mitt första försök med sprutmålning är jag ändå hyfsat nöjd med resultatet. Det finns lite tendenser till "apelsinskal" på en del ställen, plus att skarvarna syns på en del ställen, men i det stora hela blev det OK. Det blir bättre nästa gång!
Erfarenheter: Slarva inte med underarbetet! Köp för mycket färg... Jag märkte att det är väldigt bra öva mycket med sprutan så att man lär sig hur mycket färgen ska spädas, vilket tryck man ska använda, avstånd, hastighet osv.
Kraniet: Det är inte bara ljudtryck jag är ute efter, jag tänkte att jag skulle få ett renare mellanregister om jag kunde begränsa konrörelserna hos viforna (dopplerdist?). Men man kanske skapar något annat problem istället? Funderade på SS 10-orna i början av projektet men jag tyckte inte om 110 literslådorna... (det kanske var någon annan hemma som inte gillade dom, vad vet jag ;-))
matson: Nja, jag tänkte använda XLS basarna upp till 40 Hz ungefär (LP L-R 24 db/okt). Målet är att skapa ett par "nya" fullregistershögtalare minus den sista oktaven. XLS-arna får istället ta hand om den sista oktaven. De nya basarna skulle jag dela aktivt mot topparna (L-R 24db/okt). Dessa basar skulle sedan användas full-range, basreflex (borde väl gå ner till 40 Hz ungefär). Alternativt skulle jag kunna dela mellan XLS-arna och basarna vid 60-80 Hz, men det känns som om det blir lite väl komplicerat då med en massa filter...
Skulle 300 Hz var ett bättre alternativ än 200 Hz? Jag vill ändå hålla delningsfrekvensen så låg som möjligt. Risk att uppbrytningstendenserna längre upp i frekvens kanske måste notchas bort? CSX 8-orna är betydligt billigare än SS 7-orna. Kanske är ett bättre köp? Såg att Toersten Loesch (reservation för stavningen) använde CSX 8-or i hans WATT/Puppy-kopia (David/Jericho). Erfarenheter av dessa?
Mvh // Per
|
Mvh // Per |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
|
period
Member

188 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:10:27
|
Det är också ett intressant alternativ måste jag säga. Ruskigt snygga dom där Eve II-orna...
Mvh // Per |
Mvh // Per |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 13:28:11
|
Om du skall bygga en trevägare som skall delas mot basmoduler så tycker jag absolut inte att du skall köra med portad låda på sidosystemen. XLS-basarna borde klara uppgiften 20-80Hz alldeles utmärkt. Varför skulle det bli mer filter för att du delar vid 80 jämfört med 40?
Skall du dela passivt mellan Viforna och det ännu okända baselementet i 3-vägarna?(Jag hade satsat på en aktiv delning även här!) Oavsett vad du väljer så borde väl delningen hamna mellan 200 och 300(jag hade satsat på ca 280). Scanspeak elementen har rätt tuffa uppbrytningar och jag hade inte använt dom över 100 Hz om du inte kan dela väldigt brant(48dB/oktav). Seas W22 hade jag funderat lite på ihop med Peerless CSX och HDS 8orna. |
Mvh |
 |
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 14:23:29
|
Skulle nog bara skaffat 2 st till vifa p13 per kanal och fortsatt med att dela vid ca 80 Hz eller kanske lite högre i frekvens men med brantare filter. Risken finns förståss att spridningsmönstret för viforna blir av line source karaktär. Ett annat alernativ kan vara att bara sätta in extra viforna för att kompensera för avsaknaden av baffelstöd i de lägre frekvenserna.... |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
period
Member

188 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 18:28:21
|
matson: Med "mer filter" menar jag att om jag använder basreflex till basdelarna kan jag integrera XLS-arna ihop med basdelarnas avrullning vid avstämningsfrekvensen (24 db/okt). Då behöver jag ju inte använda ett elektriskt HP-filter på basdelarna. Jag hade fått för mig att det skulle vara en fördel att undvika extra filter.
Men, om jag använder XLS-arna i en sluten låda (90-100 l) med aktiv EQ bör jag ju kanske även köra basdelarna slutet... Har inte modellerat vare sig CSX eller HDS-elementen i en sluten låda, men ner till 80 Hz borde väl inte vara något problem (LP 24 db/okt + HP 12 db/okt vid resonansfrekv.) Det ska vara aktiv delning mellan viforna och de nya basarna. De lutar, helt klart, åt Peerlesselementen. Verkar jag förvirrad? :-)
skrutten: Vore en elegant lösning. Man kanske skulle köra med en WMTMW konfiguration? Låta alla viforna arbeta ner till 80 Hz, och låta de två yttre rulla av uppåt. Vid vilken frekvens och med vilken branthet? 6 db/okt vid 580 Hz (teoretiskt med en 20 cm bred baffel)? Rummets inverkan?
Hur högt upp i frekvens kan man köra XLS-basarna? 100 Hz? 120 Hz? Räcker 4:e ordningens filter eller måste man köra brantare?
Mvh // Per |
Mvh // Per |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 02:52:20
|
Seas har en ny 10 i aluminium LA 26. Fs 20, qts på 0.34 och Vas på 175 l eller nåt sånt. Spelar nog väldigt högt och rent upp till 300 hz. Basunderdelarnas okrönte kung kanske! Alubasar bryter upp men det är ganska högt upp ovanför basens arbetsområde. Dom är säkert mycket bättre än XLS på midbas och övre bas. XLS får ta hand om avgrundsbasen. Men det vore synd på dina eleganta lådor.  |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/04/14 03:35:58 |
 |
|
period
Member

188 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 11:06:03
|
Lådor finns till för att byggas nya, öhhh... Ytterligare ett intressant alternativ med Seas-basen! Inte så kostnadseffektivt som Peerless dock... Kul med alla förslag! I sann DIY-anda får man väl bygga allihop och prova sig fram ;-) Just nu lutar det dock åt någon Peerlessvariant, slutet rakt igenom. Krydda detta med enkelt justerbara aktiva filter så blir jag nog färdig vilket år som helst ;-) |
Mvh // Per |
 |
|
Daffyd
Member

319 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 02:52:27
|
Ett sent välkommen, kul att ha dig här Lycka till med projektet Hoppas du blir klar nån gång |
Den enda dumma frågan är den som inte ställs. |
 |
|
|
Topic  |
|