Nya tider ( eller...tja samma tider som alltid..) nya projekt. Där har jag bestämt mig för att avyttra mina gamla högtalarlådor om möjligt då det vore synd att skrota dom. Lådorna är lackade som synes i blått ( för övrigt samma färg som nya Carlssonhögt ) och det finns nån skavank här och där. 22mm MDF överallt förutom i baffeln som är det dubbla. Internstagningar och dämpull. Elementen som sitter i är Vifa P21WO-20-08 8 tums polypropylenbasar. Aeroportar. Speakonkontakter och interkabel Silspeak.
Får jag inte lådan såld så säljer jag båda elementen lösa. Primärt är dock att sälja lådorna med.
Pris ? tja kom med förslag. Basarna kostar 860 kr / st nya på Hifikit och själva lådorna på några tusenlappar ( konstruerade av erfaren byggare och lackade på firma ).
Volym: 60 liter för bas, 10 liter sluten låda. Mått: H = 100 cm B = 28,5 cm D = 40 cm Vikt: Gissningsvis ca 40-45 kg / st
Projektförslag: Fixa anpassningsring för det övre hålet och sätt i ett mellanregister. Diskant kan monteras ovanpå. Eller, klämm in både mellanregister och diskant i åttatumshålet.
FÖR DEN SOM UNDRAR: MANGERELEMENTEN ÄR EJ TILL SALU !
Emil: Filtren kostar lite extra. Kan tänka mig att lågpassfiltren kan komma till användnig. Det beror lite på vad köparen hade tänkt sig att bygga.
Tänkte sälja lådorna till ett fördelaktigt pris då jag hellre ser dom i ett nytt projekt som kan göra en diy:are glad än att dom går ett tragiskt öde till mötes.
Mvh // Mattias S
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Emil: Delningsfrekvensen ska ligga nånstans vid 150-200 Hz ( pga att den delade till ett mangerelement ). Det finns även en en del korrigeringar för impedans etc. Är inte helt säker på hur det är uppbyggt men kan leta reda på schemat. Filtren ska slaktas i vilket fall som helst så det finns säkert komponenter som kan komma till användning.
Bistår gärna med hjälp för den som vill bygga nått med dessa lådor.
Hör av dig via e-mail så får du mitt tel.
Mvh // Mattias S
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Dom lät rätt så bra med Mangerelementen. Lite bumliga i basen men det berodde nog på att jag 1. använder ett 2x7W 300B steg och 2. Har en del otrevliga akustiska fenomen i lyssningsrummet ( hårda väggar utan dämpning ).
Med ett ordentligt transistorsteg styvade det hela upp sig ordentligt. Med nuvarande filter är högtalarna rätt så impedanslinjära och därmed hyffsat lättdrivna även om min Audion var i underkant.
Mangerelementen finns fortfarande att köpa. Antingen från Golden Age Music eller Manger själva i Tyskland. Dom är dyra. Ca 7500kr / st för dom jag har. Vettigast är att köpa begagnade ( vilket är svårt att finna ) eller höra av sig till Manger och fråga om dom har ett par demo ex ( Det brukar dom ha ) som dom kan sälja till reducerat pris.
Om du vill kan jag rådfråga han som byggt högtalarna om tips vid byggen utan mangrarna. Han har både kunskap och erfarenhet och kan säkert komma med vettiga förslag.
Mvh // Mattias S