Author |
Topic  |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 14:01:24
|
Jag söker EN bok som beskriver hur rör fungerar i teorin (matematiska formler) och i praktiken (konstruktionsexempel).
Det finns ju ett par böcker att välja på, tex. säljer http://www.lh-musik.se/tbo.htm ett gäng. Men vilka/vilken är bra?
/Mcz
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 14:37:45
|
Det finns på biblioteken svensk litteratur om rör en tror jag hette rörteknik och författaren är om jag minns rätt Belander eller nått i den stilen jag kan kolla upp lite bättre om du vill. |
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 16:45:05
|
Xover:
Gärna det! Brukar underlätta när det är på svenska också. 
/Mcz
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
 |
|
paa
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 17:50:24
|
High Fidelity (Tidningen) säljer Hiragas rörbok för bara 50 bagare. Och den är på svenska. /per |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:18:03
|
Paa:
Jag har sett annonsen för boken i High Fidelity, men är den något att ha? Du kanske har en själv? 
Zed51:
Man tackar så hjärtligt, de såg inte så dumma ut! Har du någon egen erfarenhet av någon av böckerna?
/Mcz
|
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:55:44
|
Nej, jag är så fräck att jag börjar bygga en rörstärkare utan att ha läst en bok. Men det är en kit (även den från worldaudiodesign) och det gäller att läsa byggbeskrivning, instruktioner och schemat rätt. Jag vet dock att dessa böcker uppskattas högt, flera är klassiska som Mullard och Williamson. Glasbaudioboken är populär. Dimitri |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:57:18
|
Jag köpte hirags bok för över tio år sedan och den är kul (inte speciellt dyr om jag kommer ihåg rätt) speciellt ur ett historiskt perspektiv annars så är den nja.. 
En annan bok som jag har (till fullo betald efter att jag vägrade lämna tillbaka den till biblioteket  ) som är bättre är 'elektronrörs förstärkare' av Gunnar Markesjö, P. A. Norstedt & Söners Förlag Stockholm. Min är tryckt 1969 och har inget isbn-nummer. Om du kan få tag på den så är den i mitt tycke mycket vettig. Kräver att man hanterar grundläggande reglerteknik och ellära för att fullt förstå den.
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 11:25:35
|
Gunnar är guld allt han skrivit är bara att köpa jag vet att det skall finnas en bok om rörteknik på svenska med en hel del scheman bland annat Knappförstärkaren finns beskriven där men jag tror att ett bibiliotek borde kunna genomsöka denna del av teknisk litteratur mycket effektivt.
Jag äger ett ex av Rörteknik jag tror det var Belander författaren hette, mycket avancerad mattematik var det, de flesta kan nog inte tillgodogöra sig detta men den är mycket bra, det är egentligen inte så mycket man behöver veta för att konstruera en bra rörförstärkare det mesta är helt utforskat samt att man med ett bra ljudkort och tillhörande mätprogram kan mäta det ingen amatör hade möjlighet till förr.
|
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
|
Xover
Member

122 Posts |
|
Xover