Author |
Topic  |
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 09:25:19
|
Jag går i tankarna att kanske bygga ett LC Audio ZAPpulse 2.01 slutsteg. Vad jag skulle vilja ha hjälp med här är att göra en bra nätdel till detta bygge. Jag hade tänkt mig ELFAs 56-127-75 ringkärnetrafo på 500 VA med en sekundärspänning på 2* 50v. Jag hade vidare tänkt mig RIFA kondensatorer från ELFA nr 67-662-24. 10 000 uF/63 v. Kanske 8 st sådana. Men sedan då. Hur bygger jag vidare?
Tack på förhand
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
Edited by - StefanB on 2003/04/07 22:20:53 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 09:38:07
|
StefanB: Hallo på dig :)
Trevliga tankebanor... Går själv i dem :)
Nätdelen kan man ju som du vet göra på ganska många sätt... (olika typer av filtrering, glättning osv). Du kan ju exempelvis bygga den som en stabil spänning med aktiva konstantströmgeneratorer... Men det är kanske att elda för kråkorna i onödan.
Men du är inte sekundärspänning på 2*50 V lite högt? Rent teoretiskt skulle du då hamna på en matningsspänning på +- 69 Vdc. Vilket väl inte Pulsarna tål? (har iof inte läst specen för de nya).
Men kör man då istället någon typ av CLC filtrering så tappar man ju ytterligare lite spänning över spolen, och får en "renare" likspänning.
LC-Audios egna nätdelar verkar inte heller fyskam, dock gillar jag inte riktigt det där med seriekopplade motstånd vid så höga strömmar. Ok de är många som är kopplade parallellt, men de kan bli rätt varma ändå. |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 10:07:40
|
nja jag ser i LC Audios byggbok för ZAPpulse följande. Trafo spänning AC 2 * 50v med DC spänning + 69 v ger 288 w i utgångseffekt i 8 ohm och 548 w i 4 ohm.
Hmm, ser i samma byggbeskrivning att ZAPpulse kan köras problemfritt på mellan 30 till 60 V DC. Man kanske skall gå ned ett snäpp i trafo till 2 * 38v i dc spänning.
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 10:16:06
|
Hej SB! Japp den på 2x38 borde vara helt okej! (Det är ju dock 38 AC den lämnar så räkna med ca 47-52 VDC efter likriktarna) Rifa-lytarna är toppen, men priset drar ju iväg lite grann....dom bör helt klart tåla 63VDC med den trafon. |
Mvh |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 10:54:37
|
StefanB: Varför inte Elfas 500 VA trafo med 2*42Vrms?
Den borde väl passa som handen i handsken :) |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 11:14:07
|
Den har jag inte hittat, produktnummer? Hittar en på 800 VA med 2*42 v, är det den du menar?
Vad kan man säga om likriktare, finns det bra och dåliga, vilka skall man satsa på. Ingen som har en bra ritning på en bra nätdel? |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 11:35:53
|
Ahh sorry ja 800 VA var den ju på :)
Kanske lite overkill att ha en sådan per kanal, men om man ska köra den till 2 kanaler så är den ju perfekt! :) Lite överdimensionerat ska det ju vara.. ;)
Men Pulsarna borde ju teoretiskt sätt klara sig med en 200 VA trafo per kanal. Så en 500 VA till 2 räcker gott det med (som LC-Audio även föreslår om jag minns fel?).
Jag tror även att LC-Audios nätdelar är riktigt bra. Dock kostar de ju väldigt mycket.
StefanB: Om du vill kan jag höra med en elektronikfirma här uppe där jag jobbar om trafos. De bygger slutsteg/försteg till gittar och basförstärkare. Vet att de har några customgjorda 500 VA trafos. Har dock inte kollat vilken sekundärspänning det är på dem, men det ska nog fixa sig. Slår dem en pling o tar reda på pris samt sek. spänning.
Klart tuffaste borde ju ändå vara att bygga switchade nätdelar till dem. Bygger lite i storlek och vikt...
Såg förresten en annons i senaste HighFidelity om Bladelius nya steg som kommer inom snar framtid. Använder sig av switchade nätdelar för att hålla nere vikt o kostnad. Enorma effekter på det 5-kanals steget. :) Pris? Jotack jag köper 2! :P |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 14:06:45
|

Såhär enkell ät LC Audios förslag till nätdel. Är det något att satsa på? Om inte, varför då? |
 |
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 15:00:37
|
Ser inte vad det står på kondningarna, men ju mer desto bättre(men förbättringen motsvarar ju som vanligt inte kostnaden enligt något linjärt samband...)
Vad som inte syns på LC-schemat är ju säkerhetsjord och sammankopplingspunkt med signaljord.
Deras "softstart"-modul kanske också kan vara något att satsa på, men det behöver ju inte göras med en gång.
Här är en bild på den nätdel jag kommer använda(ngt moddad) till mina Aleph60 block:
 |
Mvh |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 17:38:28
|
Den är ju snarlik LC audios simpla modell med skillnaden att det sitter spolar på din. Vad gör dessa spolar för nytta? |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 18:10:03
|
det är ett CLC filter, som helt enkelt fungerar som ett 2:a ? ordningens lågpassfilter och har effekten att ripplet minskar dramatiskt jämfört med en ren kondensatorbank uppbyggd med samma kondensatorer.
Den är dessutom energieffektivare än motsvarande CRC koppling.Nackdelen är att spolarna kan bli ganska stora p g a de måste designas för likström överlagrad med växelspänning
På en passlabb förstärkare är det ingen dum ide att ha en sådan koppling med tanke på dessa förstärkares dåliga rippelundertryckning (PSRR) .
PWM förstärkare som ZapZolute lider av ännu sämre PSRR (i princip är den 0) vaför dessa helst skulle matas av en reglerad likspänning. Rippel kommer direkt att påverka utspänningen eftersom den är en kvot*matninsspänningen till H-bryggan. Detta är viktigt att veta när det gäller Klass-D förstärkare.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
bambadoo
Member

197 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 09:36:39
|
Den siste versjonen av zappulse med de nye transistorene tåler 2*50v 500 Va trafoer. Da må jo lyttene f.eks. være RIFA PEH 169 med 100 V tålighet. Eller så har jeg bygget noen zappulse. Jeg har bygget med 2.42 V - 500 VA , og ELfa sin (audio) trafo på 2.42 V 800 VA, Dette er en trafo som virkelig duger. Helt stille, i motsetning til 500 VA'n. Jeg bruker enda V4P nettdelen fra LCAUDIO som også er fin, men denne skal byttes ut til noe som jeg liker bedre. Noen bilder kan sees på http://194.248.247.76/hifi/zap
Jeg er i ferd med å bygge noen monoblokker basert på ELna Cerafine lytter (10000 uf og 18000 uf) samt 2 stk, 2*42 v 800 VA trafoer. Monoblokkene skal ha 2 stk ZPO202 i hver kanal. Jeg skal bytte inn mine ZPO200 i ZPO202 og utføre dette. Jeg prøver også ut noen nye transistorer i modulene med godt hell
Ellers så kan dere også sjekke ut mitt andre prosjekt om mine diy høyttalere.
http://194.248.247.76/hifi/projects/
Regards |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 10:55:51
|
Nu är trafon beställd, 1000 VA med 2*40 v sekundärspänning. Alltid en start. Har diskuterat lite med en kunnig god vän och det blir en rätt enkell nätdel i stil med LC Audiovarianten i mitt tidigare inlägg. Tittade för övrigt i en kompis DOXA slutsteg igår och den nätdelen hade samma konstruktion. Däremot bli det lite avkopplingskondensatorer och lite polypropp i slutet för att bättra på högfrekvensegenskaperna. Det lutar åt RIFA elektrolyter men har inte bestämmt hur mycket. Någonstanns mellan 80 000 - 12 000 uF tänker jag mig nog. |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:28:21
|
    Hej Stefan !
Kan ej finna ditt företag på det angivna org.nr. eller under AKKELIS AUDIO. Som privatperson får du tyvärr ej handla av oss.
Med vänlig hälsning RS Components AB
   |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 16:29:38
|
Trist StefanB... Men så är det ju oftast.
Vad gör du då? Jo du letar på närmsta återförsäljare eller elektronikaffär/firma. De kan beställa dem åt dig. (om du är smart så säger du att de kan ta den nästa gång de själva ska beställa... Då slipper du oftast den dyra frakten som oftast är samma summa oavsett mängd/vikt). |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 17:17:25
|
Annars tar Trimlog 780+moms för en 800VA 2x38V. Hittar du någon Göteborgsfirma som tar din RS beställning så får du gärna skriva det här! |
Mvh |
 |
|
Ulkesh
Member

158 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 22:35:58
|
Ingen modig som gett sig på att bygga ett switchat nät till Pulsen ? |
 |
|
Jan I
Member

448 Posts |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 15:09:40
|
Testade med en switchad nätdel till ett hembyggt MosFet steg för några år sedan, lät förbannat bra men det hela föll på storleken.
Om någon är sugen att testa så har jag 4st 54v 600w switchnätdelar, 2st per kanal om man vill ha monouppbyggnad, symbolisk summa.
En liten glättningsbank är till fördel, 20000 uF per kanal efter nätdelarna. Enda smolket i bägaren förutom storlek är att man bör ha skiljfetrafos, kör man direkt från samma matning som till övriga anläggningen kan man få lite störningar.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
Edited by - cittroman on 2003/04/05 16:59:28 |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 21:49:56
|
Har tittat i fyndlådorna och inspirerats av Aleph-nätdelarna. Kan bygga en nätdel i denna stil. Kan det va nåt?
Den här spolen i nätdelen. Aleph kör ju med 2.2 mH men jag har ett par 3.0 mH liggande. Går det lika bra eller vad tror ni? Övriga åsikter?
 |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 08:41:28
|
StefanB: Det sista schemat som du lagt ut här borde ju fungera väl.
Dock ska du ta i beaktelse var gränsfrekvensen ligger när du CLC-filtrerar. Kör kretsen i en simulator. Vad du vill göra är egentligen att få gränsfrekvensen för CLC-filtret så lågt som möjligt (absolut max för att den ska göra nytta är strax under 100 Hz, 50 Hz helvågslikriktat ger en rippelfrekvens på 100 Hz). Men lägg gärna gränsfrekvensen mycket lägre (runt 1-20 Hz). Detta ger dock stooora spolar...
Tycker även att du ska satsa på högre utspänning på trafos än 38 V. Kör med 42-48 V (ger DC på ~58-66,5 V). |
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 13:11:01
|
CLC filter må vara bra för klass A steg som drar kontinuerligt. Men hur är det egentligen med induktanser i serie till Zappulse nätdelar... eller klass D förövrigt?
Jag har vaga minnen om att det knappast lär vara optimalt... någon? |
"Pretty girls dont cry"
|
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 14:51:19
|
kasra: Jag kan inte komma på vad en CLC-filtrering skulle göra för skada...
ok mer fasvridning får man ju självklart (borde ju bilda ett 3:e ordningens filter)...
Fast o andra sidan så borde detta inte påverka likspänningen som det ju ändå är...
Kan hända att nätdelen inte blir lika transientsnabb som utan spolen... Vilket ju alltid är negativt då steget inte drar en kontinuerlig ström. Samtidigt vill man ju ha en så stabil matningsspänning som möjligt... Lite svårt det där :)
O andra sidan så är det ju bara att kopiera LC-audios nätdelar... ;) |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:17:06
|
Har läst era inlägg, lite inlägg på DIY forum och en liten artikel om nätdelar och har knåpat ihop detta. Vad tror ni om det då?
 |
 |
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 23:43:09
|
Stefan: hurvida du ska ha kondingar över liktriktarna beror på likriktaren, i flera fall kan det ha en negativ effekt?! Om du vill vara "into the groove" så kanske du ska kolla på lite fräckare... asså snabba diskreta singel dioder??? tror du skulle gaina en del på det. 
/kasra |
"Pretty girls dont cry"
|
 |
|
Topic  |
|