Author |
Topic  |
bambadoo
Member

197 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 08:09:09
|
Diode broer er å foretrekke i en zappulse, da den er så kjapp. |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 08:17:40
|
Håller med bambadoo.
Diodbryggorna är även enklare att jobba med än singeldioder. Speciellt om de skulle behöva monteras på kylflänsar...
Det där med kondningar över dioder... Jovisst går det väl bra, men vad är egentligen orsaken till dem? Filtrera bort de olinjäriteter som finns i dioder?
eg om man ska vara riktigt häftig så borde man ju köra med shunt-regulatorer a´la kraftverk i sina nätdelar ;) |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
bambadoo
Member

197 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 10:16:31
|
Diodebroer kan f.eks. sees her:
 |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 22:56:23
|
Hej Stefan! Jag har tidigare fått tips om att detta skall vara ett av dom bästa sätten att bygga en nätdel på:

Läs gärna denna artikel, Stefan, mkt. intressant läsning: http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html Man får följa steg för steg när han förbättrar/förändrar strömförsörjningen och få förklaringar till vad och varför det blir bättre.
F.ö. låter 2*38VAC bättre än 2*50VAC. För det första skulle troligen inte inte ZAP'arna klara 71VDC då dom är gjorda för max 60VDC, dessutom klarar inte 63V-kondar det. Jag skulle max ha 2*42VDC, dels varierar spänningen lite från olika transfos även fast dom är specade till en viss spänning, dessutom ger en transfo högre spänning när den är obelastad.
Lycka till! |
Edited by - no_85 on 2003/04/11 10:57:30 |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 08:45:54
|
Tack för tipset, där fanns mycket intresant läsning. Det verkar finnas en uppsjö av "sanningar" då man skall bygga en bra nätdel. Jag skall försöka välja ut vissa av dessa i min nätdel till ZAPpulseslutsteget.
Är det förresten någon här som spelar på ZAPpulse hemma? Jag har fått mail från en ZAPpulseägare som menar att det inte låter något vidare. Det känns ju lite trist nu då man beställt alla grejer |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 16:39:59
|
Bilder Stefan, bilder!!
"Ryktet" säger att du har satt ihop något nu  
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 22:27:13
|
Om ryktet säger så så är det väl så En väldigt provisorisk variant med lite bättre begagnade kondansatorer (38 400 uF), två likriktarbryggor, en trafo på 350 VA. Har efter likriktningen ca 51 volt. Nu väntar jag bara på mina ZAPpulsemduler så kan det provspelas.
Sedan skall jag naturligtvis göra bättre nätdel, med snyggare layout, osv. 120 000 uF RIFA kondensatorer ligger i fyndskåpet och väntar på att få träda i tjänst.
Här kommer en första bild på "provinstallationen".
 |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
Topic  |
|