HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till ZAPpulse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/04/09 :  08:09:09  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Diode broer er å foretrekke i en zappulse, da den er så kjapp.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/09 :  08:17:40  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Håller med bambadoo.

Diodbryggorna är även enklare att jobba med än singeldioder. Speciellt om de skulle behöva monteras på kylflänsar...

Det där med kondningar över dioder... Jovisst går det väl bra, men vad är egentligen orsaken till dem? Filtrera bort de olinjäriteter som finns i dioder?

eg om man ska vara riktigt häftig så borde man ju köra med shunt-regulatorer a´la kraftverk i sina nätdelar ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/04/10 :  10:16:31  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Diodebroer kan f.eks. sees her:
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/04/10 :  22:56:23  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hej Stefan!
Jag har tidigare fått tips om att detta skall vara ett av dom bästa sätten att bygga en nätdel på:

Läs gärna denna artikel, Stefan, mkt. intressant läsning: http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html
Man får följa steg för steg när han förbättrar/förändrar strömförsörjningen och få förklaringar till vad och varför det blir bättre.

F.ö. låter 2*38VAC bättre än 2*50VAC.
För det första skulle troligen inte inte ZAP'arna klara 71VDC då dom är gjorda för max 60VDC, dessutom klarar inte 63V-kondar det.
Jag skulle max ha 2*42VDC, dels varierar spänningen lite från olika transfos även fast dom är specade till en viss spänning, dessutom ger en transfo högre spänning när den är obelastad.

Lycka till!

Edited by - no_85 on 2003/04/11 10:57:30
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/12 :  08:45:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Tack för tipset, där fanns mycket intresant läsning. Det verkar finnas en uppsjö av "sanningar" då man skall bygga en bra nätdel. Jag skall försöka välja ut vissa av dessa i min nätdel till ZAPpulseslutsteget.

Är det förresten någon här som spelar på ZAPpulse hemma? Jag har fått mail från en ZAPpulseägare som menar att det inte låter något vidare. Det känns ju lite trist nu då man beställt alla grejer

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2003/04/12 :  16:39:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bilder Stefan, bilder!!

"Ryktet" säger att du har satt ihop något nu

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/12 :  22:27:13  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Om ryktet säger så så är det väl så En väldigt provisorisk variant med lite bättre begagnade kondansatorer (38 400 uF), två likriktarbryggor, en trafo på 350 VA. Har efter likriktningen ca 51 volt. Nu väntar jag bara på mina ZAPpulsemduler så kan det provspelas.

Sedan skall jag naturligtvis göra bättre nätdel, med snyggare layout, osv. 120 000 uF RIFA kondensatorer ligger i fyndskåpet och väntar på att få träda i tjänst.

Här kommer en första bild på "provinstallationen".

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000