HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Omkoning av horndriver!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:20:39  Show Profile Send Rapid a Private Message
Hjälp!! Nu har jag fått mina JBL 2445 drivers och har radian 1245 membran, men jag har ingen aning hur jag ska kona om dem. Jag behöver hjälp steg för steg. Sen har jag märkt att nätet som sitter vid utloppet är lite skitigt eller så... ska man göra rent där eller vad ska man göra? Kan jag inte plocka bort nätet helt?

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:03:10  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag skrev precis hur man konar om i en tråd " här i närheten ".http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12179 Jag har aldrig konat om en mellanregister-driver, men det är ofta självcentrerande membransystem har jag hört. Hör med nån serviceverkstad för PA-utrustning om du inte får hjälp av någon annan här.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2003/04/08 17:04:56
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:46:18  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Lugn ... Det kommer lite bilder alldeles strax ... Ska bara leta fram dem på min server ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/08 :  18:20:13  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Nu har jag hittat bilderna ...

Det var ett tag sen jag konade om någon kompressionsdriver så här kommer en lite enklare handledning än vad som finns i tråden jag startade om att kona om baselement (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6761) ... Observera att de bilder jag hade i mitt "arkiv" avser omkoning av JBL 2446H som är efterföljaren till JBL 2445H. Skillande är att membranet på 2446:an är av titan så konceptuellt skiljer sig inte förfarandet åt speciellt mycket ... tror jag

Börja med att torka rent drivern om den är skitig ... Det är viktigt att den inte exponeras för alltför mycket smuts och damm. Miljön som man väljer att jobba i bör därför oxå vara relativt ren ...

Skruva bort "locket" på baksidan av drivern. På 2446:an är det tre skruvar som måste lossas ...

Locker är gjort av aluminium och är tämligen lätt att skilja från drivern utan att man störs av den kraftiga magneten. Gummilisten som sitter mellan drivern och "locket" kan dock orsaka att "locket" sitter fastklistrat så det kan vara bra att försöka skära lite försiktigt med ett vasst rakblad för att enklare skilja locket från själva drivern. Var dock extremt nogrann och försiktig så att man varken skadar sig själv eller drivern ...

När locket är frånskiljt från drivern så epxoneras membranet. Det kan vara bra att i detta skede montera bort sladdarna som förbinder anslutningsterminalerna med talspolen, för att enklare komma åt att byta membranet ... Avlägsna sedan mebranet genom att skruva bort plastlisten som löper längs membranets kant.

Montera dit det nya membranet. Innan detta görs så kan du rengöra "nätet" som sitter vid driverns utlopp. När detta är gjort så ansluts sladdarna igen och "locket" kan skruvas tillbaks på sin ursprungliga plats ...

Hoppas detta gav en liten handledning hur du kan gå tillväga ...

Observer att jag inte tar något som helst ansvar vid varesig materiella skador eller personskador som eventuellt uppkommer till följd av min "handledning"

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:56:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jösses!! Neriks! Det va bra!
Lägg in det i dina omkoningssidor också..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/08 :  22:23:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Jag har i tråden som jag startade om att kona om baselement (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6761) faktiskt lagt in en länk till denna tråd ...

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/09 :  07:00:11  Show Profile Send Rapid a Private Message
Wow Neriks! Tackar så himla mycket! Jag ska kolla på det imorgon när jag har tid.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:34:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag är mycket imponerad av dig neriks, otroligt snyggt material samtidigt som komponenterna får mitt hjärta att slå aningens fortare.

Jag vill också framföra ett jättetack till dig för att du visar att det inte är oheligt att kombinera pro-audio komponenter med HIFI av högsta klass.

Många studiomonitorer innehåller just dessa komponenter, och det är ju inte av en slump, jag önskar man kunde få lyssna på ditt system.

Jag har själv i stor utsträckning använt mig av JBL-utrustning som i många fall faktiskt innehållit exakt samma komponenter under spelningar av olika slag, då i befattning som tekniker.

De har funnits länge och jag hoppas att de gör det ett bra tag framöver, för det är ett underbart sound i dem.

Tusen tack än en gång för dina fina serier om omkoning samt att du delar med dig av din "installation", det mest imponerande jag sett hittills.

Med beröm och beundran / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/11 :  17:23:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
martinsson,

Det är kul att mitt lilla repotage om hur man konar om element, verkar uppskattat ...

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:42:38  Show Profile Send Rapid a Private Message
ja, det är trevligt med lite guides. =)

Jag öppnade mina drivers nu. Den ena såg inte fin ut innuti. Ser ut som om det kommit vatten i den och möglat typ. Jag måste nog slipa den ren eller nått... Fick bort faspluggen till slut också. Jag kan lägga upp bilder snart när jag har fått dem av min kompis. Jag måste nog slipa lite i omloppet där talspolen sitter. Tror du tolleranserna där e väldigt noga? Ser ut som om det har oxiderat eller nått. =(

MVH Mattias
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:49:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Menar du att det finns skräp (oxid, rost, mögel?) i magnetgapet? Var väldigt försiktig om du tänkte slipa i det. Toleranser där är som sagt ganska små och dessutom är det inte bra om du får ytterligare skräp i magnetgapet. Magnnetgapet bör vara väldigt rent innan du monterar dit talspole och membran ......

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:07:10  Show Profile Send Rapid a Private Message
Jag kan ordna tryckluft. Det är oxid över allt utom under faspluggen. Jag tror det är magnetgapet jag pratar om. Membranets talspole åker liksom ner i en springa på 1mm kanske och där är nog oxid i kanten. Det skrapar en del, men det kan vara smuts också. Tror du det reder ut sig? *lite smått orolig*
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:28:08  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Det ordnar sig nog ... Var bara noggrann när du rengör magnetgapet så att allt skräp och alla lösa partiklar avlägsnas .

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/11 :  22:36:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
neriks är "bara" ännu 1st bevis på detta forums most excellenta knowledge. Me likes it!

EDIT: Somliga kallar det DIY, andra; spetskompetens.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/04/11 22:39:01
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/11 :  22:41:30  Show Profile Send time a Private Message
Sajber, var bor du ? Du kanske kan få handgriplig assistans ? Du kan ta en liten pinne av koppar och peta lite i gapet och sedan plocka upp skräpet med lite klibbig tejp typ maskeringstejp. Undvik vinkelslipen !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/12 :  12:53:09  Show Profile Send Rapid a Private Message
Jag bor 2 mil utanför Malmö i Bara. Tryckluft går att ordna och jag har 300-sandpapper. Sugen på att putsa lite? =)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/12 :  20:54:32  Show Profile Send time a Private Message
OK, sätt på kaffet så kommer jag ! men tyvärr bor jag utanför Gävle så det blir lite långt... Det verkar vara ganska vanligt med vattendränkta drivers, har själv ett par 2461 med korrosion sas...
Är det förresten någon som vet vad det är för dimension på skruven som håller locket ? den är avdragen nämligen

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000