Author |
Topic  |
|
Johan W
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 19:55:39
|
Nu blir jag snart galen!
Köpte nya högtalare (HECO Xenon 400 - mycket nöjd) för ett par veckor sedan, och är nu sugen på en ny förstärkare eller receiver.
Jag har nästan bestämt mig för en Marantz PM6010 OSE som jag hittade för 2800kr. (NY!) Anledningen till att jag tvekar är att den saknar bas/diskant kontroller, samt bara har ett par högtalar-anslutningar.
Är jag dum om jag inte slår till?
Ni som har bättre koll på marknaden kanske har någon annan att tippsa om?
Jag är även intresserad av tex. H/K 670 eller receivern 3370/3470.
Kom med lite tips så att jag får ordning på mitt liv... Kan tänka mig att köpa begagnat om priset är vettigt.
Mvh Johan W |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 20:55:45
|
Jag har haft tonkontroller på två av mina förstärkare, men aldrig använt dem. Tonkontroller försämrar ljudet något, de fungerar bäst när de är urkopplade. Ju kortare signalväg - desto bättre ljud.
Jag har bara en högtalarutgång på min förstärkare och har aldrig sett detta som en nackdel. Om dina högtalare har två ingångar för "bi-wiring" så kan du köra två kablar på samma utgång.
Marantz PM6010 är en fin förstärkare. Den har ett rent och klart ljud, kanske inte världens mest dynamiska men den är trevlig, lätt att leva med och har hög upplösning. Ett bra köp för pengarna.
Men kanske bästa kapet du kan göra idag är Rotel RA-01. Samma som den dyrare RA-02, men utan fjärr. Lite mer fart och fläkt än Marantz, men inte lika luftig i den översta diskanten.
H/K 670 har kraft och tyngd, men jag tillhör inte de som gillar den. Den känns inte helt neutral, utan har lite väl mycket energi i bas och diskantområdet. Inte riktigt samma detaljupplösning i mellanregistret som Rotel RA01/02 eller Marantz.
Min Alchemist Axiom är klart bättre. :-) (synd att den inte tillverkas längre...)
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
Johan W
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 22:59:56
|
Roland -> Att jag vill ha tonkontroller kanske beror på att jag lider av "knapp-sjuka", men det kan vara bra att kunna minska basen om man vill lyssna sent på kvällen utan att störa grannarna. (Jag är kvällsmänniska och bor i lägenhet) Normalt brukar jag dock ha dem i noll-läge.
Rotel RA01 kostar ju ca 4500kr och är nog lite i dyraste laget för mig, om jag inte hittar någon begagnad.
Sen får min blivande stärkare gärna ha ett modernt och snyggt utséende också, samt att jag senare vill kunna köpa en matchande CD-spelare.
Jag kanske skall ge Marantzen en chans till genom att låna hem den och prova 
Mvh Johan W
PS. Tur att jag har hittat detta trevliga forum. Sitter och smygläser minst en timma om dagen sedan jag hittade hit!
|
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 08:34:31
|
quote: Att jag vill ha tonkontroller kanske beror på att jag lider av "knapp-sjuka", men det kan vara bra att kunna minska basen om man vill lyssna sent på kvällen utan att störa grannarna. (Jag är kvällsmänniska och bor i lägenhet) Normalt brukar jag dock ha dem i noll-läge.
Ett par schyssta öronvärmare från Philips, Grado eller Sennheizer bota det hela. 
|
 |
|
Johan W
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 18:14:36
|
Jo, det är klart att det skulle kunna hjälpa. Har faktiskt ett par som enligt mig låter riktigt bra. (Sony MDR CD 550) Jag använder dom nästan aldrig pga. sladden och att man blir lite "avskärmad" med hörlurar.
Nä, skall jag ha hörlurar också så måste jag nog köpa ett par trådlösa... och då är ju alternativet att lägga även hörlurspengarna på förstärkaren Förutsatt att den har tonkontroller för kvällslyssning.
Tack för tippset iaf. / Johan W |
 |
|
Majesty
Member

104 Posts |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 16:19:52
|
Jag slår också ett slag för Cambridge A500. Har som hastigast jämför den med HK 670 på en butik i Luleå (en rätt så orättvis jämförelse med tanke prisskillnaden) och skillnaden var att HK:n "blåste upp" en något större ljudbild än Cambridgen och spelade med lite bättre flyt och engagemang men samtidigt tyckte jag faktiskt att Cambridgen var en mera strukturerad musikförmedlare. Ytterligare poänger den tog var att den var mycket neutral och homogen i ljudet vilket gör den lättmatchad med övrig kringutrustning, med reservation för svårdrivna högtalare. Effektkuben är inte någon skönhet direkt.
|
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 16:57:59
|
Det är klart att du ska ha en förstärkare med tonkontroller men kanske en sådan som man kan koppla ur dessa då de inte behövs. Själv har jag en förkärlek till Nad´s förstärkare som har en väldigt trevlig ljudbild och de har även urkopplingsbara tonkontroller. Men det finns säkert en massa förstärkare som har den möjligheten men du ska inte ställa till det för dig så att du står där utan möjlighet att justera till de sämre ljudande skivinspelningarna.
Mvh/struts |
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 17:17:18
|
struts:
Nads förstärkare ger en hel del väljud för pengarna men mina erfarenheter av Nads byggkvalitet är inte goda. Jag har nämligen haft 3st Nad C370 i min ägo, varav samtliga gick sönder inom loppet av en månad (som tur var fick jag tillbaka pengarna). En kompis till mig, som redan innan köpet sa att förstärkaren troligtvis skulle hamna på rep inom en vecka, kunde inte ha haft mer rätt. Han var givetvis själv en olycklig Nad-ägare.
Efter detta vågar jag inte förbehållslöst rekommendera detta märke.
|
 |
|
€riC
Member

266 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 17:19:37
|
Jag har en Marantz 6010ose och är nöjd men jag har faktiskt funderat på att byta till en Cambridge A500 nu när den är så billig, det skulle gå på +-0kr att byta. Jag har lyssnat på båda förstärkarna i samma rum med samma högtalare och cd-spelare och tror inte att det blir något byte, jag skulle sakna fördelarna även om jag skulle slippa nackdelarna, fast jag är inte säker. För 2800kr är marantzen ruskigt prisvärd men det är Cambridgen också... Låna hem båda två och jämför, det är nog enda utvägen. Tonkontrollerna tror jag du glömmer ganska fort, det gjorde i alla fall jag. |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 17:45:44
|
Har haft två Nad förstärkare varav den första dog efter ca 7-8år efter ett åsknedslag som förövrigt dödade en massa annan elektronik då den ändå gjorde ett besök hos oss. Den andra,en billig 710:a, som jag använder än idag är 5-6år och funkar förtäffligt och har ett överaskande bra ljud. |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 20:22:16
|
quote: Nads förstärkare ger en hel del väljud för pengarna men mina erfarenheter av Nads byggkvalitet är inte goda. Jag har nämligen haft 3st Nad C370 i min ägo, varav samtliga gick sönder inom loppet av en månad (som tur var fick jag tillbaka pengarna). En kompis till mig, som redan innan köpet sa att förstärkaren troligtvis skulle hamna på rep inom en vecka, kunde inte ha haft mer rätt. Han var givetvis själv en olycklig Nad-ägare.
Jag har haft två NAD förstärkare (3020i och 306). Båda fungerar fortfarande fantastiskt bra i sina nya hem. Ingen av dem har någonsin varit på service eller behövt något justering av något slag. Mitt 6340 däck har fungerat problemfritt ända sedan jag bar hem det från HiFi Klubben, det måste ha varit runt 89-90 tror jag (NAD 3020i:n köptes vid samma tillfälle, 306:an köpte jag 1994 har jag för mig). Det har alltså fungerat problemfritt i över 10 år, ingen service, ingenting har gjorts på det. Och inspelningarna är fortfarande fantastiskt bra.
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 20:49:32
|
Jag har haft några NAD-prylar...
En CD-spelare (5440) som har haft egna hyss för sig... Displayen pajjade och det var tydligen inte ett ovanligt fel... Gick på garantin. Mekaniken ballade senare ur (efter ett i mitt tycke sparsamt användande). Inge bra skulle jag vilja säga...
Förstärkare har jag också haft några och en av dessa har fått lämnas in till reparation efter att den pajade. Förvisso så var det mitt eget fel som tappade en skruvmejsel i den och då gnistrade det gött! Ett relä hade kortslutits och brännt fast. Annars så fungerade det fint! Har köpt 2 st likadana steg (2100) och de fungerar fint. Det första som pajade har efter det pajat en gång till. Betedde sig mycket underligt men efter en justering av tomgångsströmmen så verkar det fungera fint igen... Det är 12 år gammalt så sådanan saker kan man ju få räkna med...
Nåväl. Jag misstänker att NAD's egna förstärkare (d v s inte 208) är av god kvalitet men att de mekaniska sakerna kan var något lite sämre... (förutom skivspelaren 5125 (eller vad den heter) som jag suktar efter - någon som har en stående???). |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 21:15:25
|
Har en NAD 3155 sedan? (dottern föddes 1984, NADen fanns ett tag innan). Den fungerar perfekt och har för köpesumman bra ljud. Fast jag nu håller på att bedra den med en el34 dam. Dimitri
|
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:33:45
|
Roland:
Det krävs mycket för att övertyga mig om att Nad har bra kvalitet (undantaget Silverline serien).
På två av förstärkarna gick ingångsväljaren sönder (flera källor kunde höras samtidigt i högtalarna). När jag sedan ringde till stället där dom reparerar Nad så var det helt uppenbart att dom var medvetna om problemet, men att man fick räkna med sånt här på lite finare förstärkare med CMOS-lösningar (digitalteknik) i ingångsväljaren.  |
 |
|
|
Topic  |
|