HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare/förförstärkare/effekförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2003/04/26 :  09:57:28  Show Profile Send Elise a Private Message
Dum fråga kanske....men...vad är för- resp nackdelarna med att ha EN förstärkare jämfört med att ha en förförstärkare OCH en effektförstärkare?

Prismässigt verkar det bara vara "lite" dyrare att skaffa kombinationen.

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:04:58  Show Profile Send rowa a Private Message
Det är lättare att uppgradera om man har för/slutsteg.
Har du en intergeradförstärkare måste du byta hela den om du vill uppgradera eller byta.

Nackdelen är att du alltid måste ha en kabel av god kvalité mellan för och slutsteg om det ska löna sig.

Så har jag iaf uppfattat det, rätta mig om jag har fel

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:25:35  Show Profile Send Conan a Private Message
Finns väl egentligen ingen generell ljudmässig fördel med integrerad stärkare kontra separata delar. En integrerad kan ju vara trevligare rent estetiskt (mindre format och färre apparatlådor i vardagsrummet) medan en för- slutstegs kombo kan erbjuda större flexibilitet (lättare att uppgradera och anpassa t.ex. med multikanalsförsteg).

Sedan är det väl som du skriver att de tyngre doningarna på marknaden ofta är separata delar så allteftersom du kliver upp i prisklasserna finns inte integrerad stärkare som option längre...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:38:02  Show Profile Send Rebo a Private Message
Vill man ha riktigt mycket effeckt, över 200w, så finns det inte så väldigt många integrerade att välja på heller.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/26 :  18:21:24  Show Profile Send €riC a Private Message
Måste bara säga att det faktiskt går att kopla in separat för eller slutsteg på väldigt många integrerade förstärkare (ang. uppgraderingsmöjligheter). Sen beror det ju på vilken prisklass man rör sig i, är det billiga för/slutsteg (rotels billigaste tex) jämfört med en integrerad i samma prisklass, så är det nog inte så säkert att för/slut låter bättre. I och försig inte sagt att det skulle låta sämre heller.

Edited by - €riC on 2003/04/26 18:24:40
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:48:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
För samma pengar skulle jag bli mycket förvånad om du hittar för+slutsteg som låter bättre än en integrerad (åtminstone från samma tillverkare)!
Två lådor, två nätdelar och bra signalkabel kostar pengar.
Som nämnts finns det ju andra faktorer som flexibilitet, storlek och värmeutveckling. Själv har jag en rörbestyckad "kamin" vid varje högtalare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000