HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarfundering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:59:09  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Många tillverkare har genom åren haft otaliga högtalarmodeller. En del stora som Canton, JBL, B&W och andra, en del mindre. Det är en komplicerad process att konstruera en högtalare, ja Ni vet.
Jag kan tänka mig att Canton har ett antal ingenjörer, kanske många, kanske inte. Hur mycket engagemang lägger en konstruktor på BW på en modell? "vg konstruera en högtalare som vi kan sälja för xxx£, som har si och så egenskaper". Direkt efteråt skall efterföljare planeras. Marknadstrender skall noga studeras.
Sedan finns det ensamvargar, entusiaster, hängivna personer som Stig C, Öhman som i princip har ägnat sig åt att förfina sina konstruktioner med envishet och grundmurat tilltro till sina ideal. Varje detalj är en avvägning mellan många faktorer, främst ljud men även pris. Det har inte med LTS att göra, sådana typer finns i andra länder, många fler dessutom.
För mig skulle det kännas tryggare att köpa/bygga en sådan produkt i motsats till snabbdesignade, fräcka, nya modeller. Hur många, vid en viss tidpunkt, hypa produkter har inte (väförtjänt) fallit i glömska? OK, jag kan också äta nudlar en tid om jag vet, känner att det finns någon som står för och bakom sin produkt med hela sin yrkesstolthet och prestige.
Dimitri

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:33:09  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ett problem med stora tillverkare som har många modeller är att ofta är någon modell i en serie mer lyckad och prisvärd än de andra. Det är inte självklart vilken, kanske varken den minsta eller den största.
Det kan vara så att man utvecklar en mellanmodell tänkt att säljas för t.ex. 10.000 kr, där lägger man rätt mycket jobb på att testa så att den blir bra. Sedan kommer marknadsavdelningen och säger att man ska ta fram modeller i samma serie för 7.000, 15.000 och 20.000 t.ex. Till den minsta beställer man ett mindre baslement och sätter i en mindre låda (utan större utvecklingsarbete), den kan bli bra. Till nästa beställer man kanske en större bas och större låda, inte alls säkert att det blir en bättre högtalare. Till den största blir det förstås dubbla basar, men får den en lådkonstruktion som pallar trycket utan resonanser?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000