HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fostex stickan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:41:27  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Hej på er!
Jag köpte en sådan på Hifikit för dryga 10 år sen, efter en mild behandlig med 5-56 har jag nu fått fart på den och undrar om man kan lita på den vid framtagning av delningsfilter till ett litet projekt med Tangband element (W4-657 och 28-847).
Vilken typ av filter är det, Linkwiz-Reilly, eller??
Vore tacksam för hjälp!
/Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:11:36  Show Profile Send MosFet a Private Message
Har för mig att 6/18 db varianterna var Butterworth och 12db var
något dom kallade m-avledat eller liknande. Problemet är att det
bara gick att beräkna för 4,8,16 ohm i jämna steg.
Bättre är att ta någon av de många filter-kalkylatorer som finns.
Sök på crossover och calculator.

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:10:28  Show Profile Send Larsen a Private Message
Min erfarenhet av Stickan (som även jag köpte för sisådär drygt 10 år sedan) och alla andra produkter som räknar ut ett filter på en given (statisk) impedans av 8 ohm odl INTE fungerar något vidare... eller rättare sagt så fungerar det lika bra som att köpa de färdiga filter som finns i Ljudia odl

Det är oftast lite mer avancerat än så att knåpa ihop filter.

Fast du kan väl använda värdena som en vägledning och sedan lyssna dig fram till vad som behöver ändras... kanske inte optimalt direkt, men ändå.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:05:08  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Lyssnade på en konstruktion med dessa element på senaste blasten. Lät väldigt bra. Lådan var på 7 liter och filtret ett simpelt 6db som delade vid 5000Hz.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/04/16 :  07:36:37  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Tack för tipsen.
Det får nog bli en vägledning som Larsen sa för att få högtalarna att spela någorlunda, ett filterberäkningsprogram känns förstås mer pålitligt.
Mattias S, intressant med delning så pass högt som 5000Hz, tänkte dela lite lägre, ca 3000Hz för att undvika den elaka puckeln vid 5500Hz och uppåt. Åsikter om detta?
Tacksam för svar.
/Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/04/16 :  10:52:25  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Skulle tro att du kan leka rätt så friskt med olika delningsfrekvenser. 4 tummaren låter faktiskt rätt så bra som bredbandare men bättre med diskant. Det är bara att experimentera hej villt. Båda elementen är rätt så tacksamma oavsett hur du delar.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000