HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brev till Nordost
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/04 :  06:33:15  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hello!

Jag följer Morgans goda exempel genom att skriva ett brev till en tillverkare. I detta fall till Nordost.

Nedan finns en kopia av brevet.

Dear Sir,

I browsed through Your web-site to read about Your company and your products.
Audio cables are frequently discussed among audiophiles. Those with a background within the fields of physics and/or electronics are often very sceptical about expensive cables (i.e. transmission lines).

Some of your statements and axioms raised my eyebrows a bit.
I would appreciate if you would like to answer some questions regarding Nordost cables.

1. “The result is a tremendous synergy between all components in an audio system wired with Zero Reflection cable. This technique has been implemented in our new SPM Reference Cable.”

By textbook transmission line theory, the reflection at the load and source are determined by the characteristic impedance of the transmission line and the impedance at the load and source respectively. The statement “Zero reflection” holds true if and only if the characteristic impedance of the cable, load impedance and source impedance are equal.
That is:

Zo=Zl=Zs

Output impedance of preamplifiers ranges from a few ohms to several kilo ohms. There is no way that you can assure that your statement holds true. Any comments?

2. “One of the characteristics which makes the Flatline family of cables sound so good is the fact that all of the cables can transmit signals at over 95% the speed of light. Propagation delay tests were run on all the cables in the Flatline range.”

The delay may be expressed in terms of the laplacian operator as:

Exp(-s*constant)

A constant delay describes a linear phase system. The magnitude of the delay is of no interest. A constant delay introduces no phase distortion.
One meter of transmission line with a group velocity of 80% of the speed of light have a delay of 4.2 nS. That is 0.005% of a 20kcps-cycle.
It is like hitting the “play” button on the CD-player 4.2 nS later.

Why do you use such a irrelevant statement in your marketing?

3. “Teflon is by far the best insulator currently available. It is essentially uniform in its electrical characteristics at all frequencies up to 1GHz. Using Teflon lowers the capacitance thus keeping signal distortions to a minimum.”

I agree that Teflon is a good insulator, but vacuum is, with respect to dielectric absorption, the very best. The industrial standard RG62 line uses air dielectrica.
Any comments?

4. “ Heat dissipation is also enhanced by FEP (Teflon) which has a much lower coefficient of friction than other commonly used insulation materials.”

A good cable has low resistance and by implication, very little heat is dissipated in the cable. Why do you mention coefficient of friction?

5. “propagation delay: 87% speed of light”

You state that the delay is lower in your cable than the delay of light. It is equivalent to: “our cables are faster than the speed of light”

Mr. A. Einstein would have been very impressed of such a axiom.
You are in fact violating one of the most fundamental laws of modern physics.
The speed of light in vacuum is a universal limit.
I’m sure that the delay of the cable is at least 120% of the speed of light in vacuum.

Any commenst?

Best Regards\ Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/04 :  06:43:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Bra initiativ Morello. Skall bli intressant att se vad de svarar!

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/04 :  06:45:09  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
God morgon sladd!

Trevligt att du tyckte det var ett bra initiativ. Tyvärr han jag skicka iväg det med ett litet skrivfel....Är nog lite trött...

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2002/08/04 :  08:59:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare Morello!

Bra att du tar tag i det. Jag läste ditt inlägg tidigare om deras reklam och nu när jag läser ditt brev förstår jag mycket bättre vad du menade.

Du har ju ett suveränt nätverk av "lusläsare" som tom bitvis kan ditt område här på forumet, be om hjälp med korrläsningen nästa gång....

Och förresten var det inte så många fel i det så du har absolut inget att skämmas över.

Återigen, bra initiativ!

Vänligen, Per

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/04 :  09:23:26  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Bra Morello!

Vad var felet? Det kanske går att skicka en rättelse, men om du gör det så först en sak, lusläs den den.

Väntar på svaret med spänning.

John

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/04 :  09:30:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag behöver nog en Nordost till datorn. En tusendels ljusår lång kabel skulle se till att mina inlägg alltid kom före eventuella andra skribenter som skriver samtidigt om samma sak. I vissa fall skulle dom komma före första inlägget till och med. Hur snurrigt skulle inte det vara?

PAC har rätt. Man kan ju använda mail för sådant oxå.

John

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/04 :  11:24:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjenare morello!

Tror inte du kommer att få ett svar på detta brevet, pga det känns ohövligt emellanåt. Visst är det bra och relevanta frågor, men du går på för hårt i bevet.

quote:
There is no way that you can assure that your statement holds true

quote:
Why do you use such a irrelevant statement in your marketing

quote:
I agree that Teflon is a good insulator, but vacuum is, with respect to dielectric absorption, the very best. The industrial standard RG62 line uses air dielectrica.
Any comments?

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/04 :  11:33:14  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag håller med Ranefjord! I din första kontakt bör du vara väldigt ödmjuk och liksom i förbifarten be dem bekräfta siffrorna de publicerar på sin websida. Beröm gärna deras produkter och säg att du lyssnat på Quattrofil men överväger Valhalla och behöver lite mer fakta osv.

När du fått en bekräftelse på siffrorna kan du ta fram släggan om det är det du vill Visar du släggan redan nu så drar de sig troligen undan om det inte sitter en annan "Morello" på Nordost och läser ditt brev

Eller så har du just avskedat deras Webmaster som i framtiden får tugga mögelost istället för Nordost

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/04 :  11:44:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message

Det kamn tänkas att det finns en del fel på deras webbsida. Bla. måttuppgifterna på Valhallakablarna:
0.039 inches or 0.1mm thick står det under högtalarkablarna, och det kan inte stämma. Jag tror att den är 0,8mm.

1/4 inches or 8cm diameter, står det under signalkabeln.

Så det är möjligt att det finns fler uppgifter som inte stämmer på hemsidorna. Men det gör inte kablarna sämre för det.

Du skulle kontaktat Morgan innan du skrev detta Morello.
Det är möjligt att du får ett svar från dom, men utsikterna att få ett svar hade varit större med Morgans upplägg.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/08/04 12:01:3
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/04 :  11:56:39  Show Profile Send Flint a Private Message

1/4 inches är 6,35mm

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/04 :  12:41:25  Show Profile Send matson a Private Message
Det var ju rätt underligt skrivet att RG62 har luft/vakuum som dielektrum. Har du verkligen bara luft mellan ledaren och skärmen i din RG62a?

Annars bra!

Mvh/Mats
'Quick! Use the sauce!'
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/04 :  13:20:22  Show Profile Send mag a Private Message
Det är väl nån vit plast med mycket luft i (skumm) närmast ledaren tror jag. Om man kan räkna det som luft vet jag inte, det ser inte ut som luft. Ungefär som att räkna en gurka som vatten fysiskt sett i vart fall.

//Magnu
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2002/08/04 :  13:49:34  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
RG62-kabeln innehåller ungefär varje 3-4:e centimeter en "spacer" avsedd som isolator, och för att centrera mittledaren.
"spacer"-ringen är gjord av PTFE.
I riktigt grova koaxialkablar (>2,5cm diam.) så används ibland en spiral av ptfe eller annan lämplig plast som isolator.
Våghastighetsfaktorn i en koaxialkabel brukar ligga mellan 0,66 och 0,85, detta översätts i %.
Exempel: faktor 0,66 betyder att signalen i kabeln kan ta sig fram i 66% av ljusets hastighet (ljusets hastighet är ju 300 000 m/s, vilket ger då 198 000 m/s för signalen)

Jag håller med om att det finns många tvivelaktiga formuleringar på Nordost-sidan.

"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/04 :  14:08:33  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Angående RG 62. Korrekt är att säga att det är till största del luft.

Jag kan hålla med om att man i sin första kontakt bör hålla sig smidig. Detta för att få ut så mycket av i detta fall Nordost som möjligt. Man behöver inte vara ett dugg ödmjuk men man kan låtsas , vilket faktiskt kan vara väldigt ödmjukt mot sig själv. Isället för att säga "varför använder ni denna irrelevanta information i eran reklam", kan man fråga "har detta någon inverkan för den hörbara eller mätbara informationen som kabel ska förmedla eller finns det något annat som ni tänkt på". Efter ha fått svar och turena har gått så är det dags för dom egna ideérna att komma till tals. Visar det sig att dom använder irrelevanta saker i sin reklam är det först nu dags att säga det. Dom har ju fått chansen att säga sitt, så att säga.

Det ska nog helst inte märkas eller märkas så lite som möjligt var man själv står om det är i motfalls med tillverkaren. Bra kan också vara att utelämna "surfade runt och hittade" då tillverkaren gärna får vara osäker på om detta är en "auktoritet" i branscen eller något annat som man bör hålla sig väl med. Man kan ju dra till med "efter debatter på forum i och utanför Sverige angående era data, skriver jag detta".

Annars är det ett bra initiativ! Jag har själv erfarenhet om att efter diskusioner fått en tillverkares hemsida ommöblerad med riktiga mätningar osv. Tyvär nådde jag inte fram med lyssningstestavdelningen, där flera tidningars reportrar hade testat(nåja ) grejerna. jag gick nog på rätt hårt åt dom testerna är jag rädd för. Dessutom förstår jag att en tillverkare tar med tester från tidningar trots att deras tester inte säger mycket alls i mina ögon sätt. Många andra blir ju intreserade och imponerade. Då säljer det bättre.

Hojta till om du vill ha lite hjälp med "mångordig stringens" nästa gång . Jag tycker inte att man ska inte sticka under stolen med att man i princip alltid pushar för sin sak. Bara man inte ändrar om i sakfrågan och förfalskar, förvanskar samtal och ljuger rakt upp och ner.

Jag kan lägga till att det kan nog anses som oförskämt av en tillverkare att strunta i att svara på detta mail. Det finns inget i det som en normalt ödmjuk människa inte kan tåla. Det jag talar om längre upp, att vara extremt smidig, är till för dom som ligger under gränsen för normal ödmjukhet i just denna fråga. Med normal ödmjukhet menar jag något som är abstrakt, höftat, och endast betyder något för mig och för dom som kan läsa detta mellan raderna.

John

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/08/04 :  14:17:53  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

(ljusets hastighet är ju 300 000 m/s, vilket ger då 198 000 m/s för signalen)

Inte meter men km!!! altså 300.000 km/sek. 1 ljusår er lig med 300.000 x 365 x 24 x 60 x 60 = 9.460.800.000.000 km.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/04 :  14:28:38  Show Profile Send matson a Private Message
Jag vet inte vad plasten som omger ledaren i RG62 är gjord av, men jag skulle bli förvånad om det visade sig vara luft.....

Mvh/Mats
'Quick! Use the sauce!'
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/04 :  14:41:34  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det är PTFE i plasten som mr. Triatic säger strx ovanför. Luften är bara vanlig luft . Procuentuellt sett är det långt mycket mer luft än plast närmast ledaren. Utanpå luften och teflonspiralen kommer det plast igen sen skärmen.

John

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/04 :  14:44:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

RG62-kabeln innehåller ungefär varje 3-4:e centimeter en "spacer" avsedd som isolator, och för att centrera mittledaren.
"spacer"-ringen är gjord av PTFE.

RG 62 kabeln som jag har köpt på Elfa har en inre isolering av polyetylen, som är rörformad med en inre spiral i samma material.
Och den är inte luftblåst utan homogen.
Ytterisoleringen utanför skärmen är PVC.
Nordosts Valhallakabel har en spiral runt ledaren av PTFE.
95% av isoleringen är luft. Eller möjligen någon annan gas.
PTFE eller Teflon som det också kallas finns i olika kvaliteter.
Och den finns också i en luftblåst variant.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/04 :  15:19:21  Show Profile Send markih a Private Message
Samma här på min rg-62, en slang av plast kring mittledaren, låt vara med en hel del luft innanför.. procentuellt sett ingen aning om fördelningen

marki
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/04 :  16:29:09  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hallå!

Mikael2, Ranefjord och Jorma:
Jag är fullt medveten om att brevet har en något hård framtoning, men det var avsikten. Risken med ett allför "vänligt" brev är att få svammel tillbaka. Brevet är skickat och jag avser ej diskutera dess urformning mer.

mvh

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/04 :  16:30:41  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Eller så har du just avskedat deras Webmaster som i framtiden får tugga mögelost istället för Nordost

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/04 :  18:43:06  Show Profile Send norman a Private Message
skall bli mycket intressant att se om du får svar och vad dom svarar!

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/04 :  18:48:29  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Ang. ett fel. Jag skrev:
"I’m sure that the delay of the cable is at least 120% of the speed of light in vacuum."

Jag borde ha skrivit:

I'm sure that the delay of the cable is at least 120% of the delay of light in vacuum.

mvh

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/04 :  19:19:42  Show Profile Send celef a Private Message
"Any commenst?"

Heter det inte 'Any comments'?

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/04 :  22:22:08  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

"Any commenst?"

Heter det inte 'Any comments'?

Jäsiken, ett stavfel..grrrrr

mvh

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:38:04  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Nordost har svarat!!!

Dom skrev fäljande:

Dear Sir,

Your e-mails were received and have been forwarded to the powers that know. They will respond as soon as time allows. Your patience is greatly appreciated.

Have a great day,

Melanie

Ska bli spännande att se vad jag får för svar.
Fick dom en tankeställare månne

Joe Morello

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000