HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brev till Nordost
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/09 :  18:14:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ska vi lämna denna debatten...
Vi kan väl konstatera att de flesta av oss tycker det är spännande att se vad Nordost svarar på Morellos mail. Det mailet är vad denna tråden handlar om!
HifiOpinion, du får tycka vad du vill om detta men det är moderatorerna som bestämmer på HifiForum.nu! Vi idkar inte demokrati, i meningen en man en röst, utan det är vi 5 moderatorer som bestämmer.

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".

Edited by - Pjotre on 2002/08/09 18:29:0
Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/09 :  18:19:59  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Moderatorer,

ta inte bort detta också. Jag lovar att i fortsättningen rikta in mig i leden och skriva i en mera tillåten "ja och amen" - lite lätt lobotomerad stil - om någon kan svara på vad för relevanta hifi insikter Morellos initiativ kommer att ge oss.

Michael,

jag hoppas också att Morello blir nöjd med svaret... - men varför skickade han inte mailet till Nordost i privat regi? Varför gå omvägen om HIFIForum?

/HO

Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/09 :  18:23:44  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Pjotre,

ok.

/HO

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/09 :  22:26:59  Show Profile Send matson a Private Message
Alla mot hifiopinion? Nej, nu jävl....

Jag håller med ho(hifiopinion) om att det är rätt meningslöst att ta vägen via forumet med brevet EFTER att det är skickat.
Vad ska vi göra med den infon?

Håller också med om att det är konstigt att välja ut ett företag, när det förekommer idiotier/marknadsföring på nästan alla tillverkares hemsidor/produktblad. Vem skall vi "jaga" sen? Blir det Arcam eller Sonic Design, och i så fall varför?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/08/09 :  22:53:08  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Vad är det som är konstigt med Morellos brev?
Han har skickat ett brev till Nordost och sen så talar han om det för oss här på forumet. Det är väl bra?

Om man har funderingar och frågor så skall man väl gå till botten med saken och inte sitta och "trycka" på det.
Nu kan Morello fundera på annat än Nordost.
--------------------------------------------->
Morello
Har du några nya upptåg och funderingar?

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:17:04  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Jag håller med ho(hifiopinion) om att det är rätt meningslöst att ta vägen via forumet med brevet EFTER att det är skickat.

Håller också med om att det är konstigt att välja ut ett företag, när det förekommer idiotier/marknadsföring på nästan alla tillverkares hemsidor/produktblad. Vem skall vi "jaga" sen? Blir det Arcam eller Sonic Design, och i så fall varför?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"

Din största hobby verkar vara att klanka ner på det jag skriver. Dina ord rinner av likt vatten på en gås!

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:35:36  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

quote:

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"

Din största hobby verkar vara att klanka ner på det jag skriver. Dina ord rinner av likt vatten på en gås!

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"

Lugn och fin nu.....
Jag höll/håller med "ho" i hans åsikter kring brevskrivningen. Det har ingenting med dig att göra egentligen.
Brukar jag klanka ner på dig?
Om så är fallet, så är det för att jag inte håller med dig i sak. Inget, absolut inget annat.
Men visst, ursäkt kan jag be om ändå, om mina inlägg uppfattats på det viset.
Jag har hobbies som tar mer tid i anspråk....

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/09 :  23:41:55  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Mattson,

tack - äntligen en klok åsikt.

Michael,

ja, blir det inte otroligt spännande att se vad Morello har suttit hemma och funderat på. Vilken producent har han valt att ge sig på denna gång, - vad kommer han att fråga om, kommer han även denna gång att nämna Einstein. Kanske drar han till med lite kvantfysik? I can hardly wait....

Morello,

innan du börjar skriva på ett ny genialiskt brev till en producent, kan du inte en gång för alla förklara vilka relevanta hifi insikter ditt Nordost-initiativ kommer att ge oss. Det är faktiskt det ända jag vill veta.

/HO

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/10 :  01:15:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Ska man inte helt enkelt "tiga ihjäl"/inte besvara-inlägg när det som nu då kom 1st,
-väl ung alt/smått "underlig" person och började "jiddra" sådär lite på måfå, elle??

Sen ho!( för att själv frångå ovanstående teori ;),

Det ända* som satir/ironi kräfva är,- ansträngning, "känsla" samt humor men detta
kan bli oändligt mycket för den ej införstådde.

* enda( appropå "PS. Det heter" ;).

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/10 02:12:1
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/10 :  01:23:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mycket tjöt och otålig väntan bland vissa på Nordosts svar.
Under tiden har jag lånat ett par Nordost Valhalla signalkablar av Björn och jämfört med ett par signalkablar av hemkörd typ som Miles lånade ut till mig med orden att dom ligger i Valhallaklass. Och dom är inte dåliga med tanke på att materialpriset ligger i prisklass ca. 800 kr för ett par. Dom är tillverkade av 1 mm silvertråd av högsta renhetsgrad - 99,99997% rent silver. Och dom har högre upplösning än mina Silkkablar. Innan jag hade monterat in Bybee Quantum Purifiers i mina högtalare, så var den upplösningen tröttsam. Man blev lyssningstrött efter stund. Men med dessa Bybeeprylar i högtalarna, så gjorde dom bättre ifrån sig än Silkkablarna. Och jag lät dom sitta i och spela ett par dygn innan jag fick hem Valhallakablarna. allt enligt Miles bruksanvisning. Och dom behöved ett par dygn innan dom gav sitt bästa. Och med dom i kombination med Bybee, så gjorde min anläggning bättre ifrån sig än vad den någonsin har gjort tidigare.
En sjuhelsikes dynamik, med en detaljupplösning som jag aldrig ahr haft tidigare hemma. Men direkt efter att jag bytte till Valhallan igårkväll, så hörde jag att det var mer musik med Valhallas signalkablar. Och nu när jag har lämnat tillbaks dom, så saknar jag det gottiga ljudet som dom spelade med. Bybee prylarna i högtalarna gör att skillnaden mellan olika kablar hörs tydligare än någonsin tidigare. Dom stannar kvar i mina högtalare. Och hoppet om att ha hittat en kabel som kunde slå den svindyra Valhallan har återigen fått min plånbok att kännas som ett stort svart hål. Och det hålet känns inte mindre stort efter det senaste dygnets lyssningsjämförelser.
Så oavsett vad Nordost svarar så har iallafall mina öron bestämt sig : Det blir till att spara ihop till ett par Valhalla signalkablar till att börja med.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/10 :  01:36:02  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Audiomaniker,

här är lite mer ironi/satir.......

Nu vet jag vad som fattas – en mall som Morello och likasinnade kan använda när de framöver har tänkt ge sig på olika producenter. Då skulle det bli kristallklart att de som står bakom dessa initiativ inte alls är att leka med. En mall som ångar respekt och som suddar ut varje tvivel om att här - på HIFI Forum i Sverige finns killar som inte backar för att sätta någon av världens ledande hifi producenter mot väggen. Man kan redan nu nästan se hur folket på de olika teknikavdelningarna har krismöte efter krismöte för att få till ett adekvat försvar mot de intrikata frågorna.

Det kunde tex. börja i följande ödmjuka stil;

Dear Sirs,

It does not really matter if you produced some of the finest hifi products ever. We, the most distinguished members of the Swedish Hifi Forum, have decided to get to the bottom of the baloney you had the stomach to print regarding your renowned product………

We, the distinguished ones, are not only proud members of the HIFI Forum, but humbly regard ourselves as physicists, mathematicians, scientists and keepers of the truth. Well, any truth to be quite frank. Besides hifi, our hobbies range from brain surgery to the exploration of the galaxies. We also feel certain that someday at least a couple of Nobel prices are sure to find their way to our small but incredible intelligent group.

Consequently, we hope you understand that we think you’re full of sh*t, you understand nothing, and your products are not half as good as if we would have made them ourselves - if we put our mind to it. That is of course, if we could find the time in-between our scientific engagements.

Now, please take a seat followed by four deep breaths, cause here are the questions;

1. How many RCA connectors do you use to terminate a single one-meter cable? And don’t give me the obvious old “two” answer. We figured that one out last year - ourselves. We expect you to go beyond the obvious, free your minds and at least make one reference to the specific theory of relativity (maybe you’ve heard of Einstein).

We’re positive you appreciate the significant relevance the answer to this question could introduce in our hifi-lives.

2. How many RCA connectors….

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/10 :  01:54:53  Show Profile Send norman a Private Message
hoho, när moderatorn sover dansar råttorna på bordet... vilken tur för oss andra att du, hifiopinion, talar om för oss vad som är intressant på ett hififorum...

Edited by - norman on 2002/08/10 02:10:3
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/10 :  02:02:21  Show Profile Send norman a Private Message
måste bara säga att hela denna debatt är ganska absurd, man läser väl det man tycker är intressant och struntar i det andra?
ungefär som att jag skulle börja klaga på och terrorisera alla som köper högtalare för mer än 50000 eftersom jag inte har råd med det för tillfället...

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/10 :  02:22:51  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
hifiopinion.

Jag tror nog att alla fattar vad du har för åsikt i frågan. Om någon mot förmodan skulle ha missat vad du vill ha sagt så är det nog kört i alla fall. Det är meningslöst att forsätta att tjata om detta. I alla fall om syftet är att förtydliga det du vill ha sagt eftersom det inte kan bli tydligare än så. Problemet(eller vad jag nu ska kalla det) är alltså inte att du är otydlig utan att du tjatar sönder ämnet. Finns det någon form av självkritik i dig kan du säkert hålla med mig på denna punkt. Att många är av annan åsikt än du är nog nästan lika tydligt och jag tror inte att du kommer att ändra på detta oavsett hur många inlägg du gör.

Det finns så många andra diskusioner som rör hifi och dylikt här på forumet som du säkert kan finna intresanta och delta i. Jag säger inte att du inte ska forsätta att tjata om detta om det är det du vill, utan ville bara påpeka att det ser ut som om du kört fast här och att du möjligtvis kan finna något positivt i att lämna detta och kila vidare.

I all välmening/ John

Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/08/10 :  02:50:41  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Tjenare!

Nu går det bara inte att hålla sig längre...
Hifiopinion, varför ska det vara så svårt att låta andra få sina funderingar och åsikter igenom?
De borde ju vara lika riktfärdiga som om du undrade om något du tyckte var fel eller undrade om. Varför skulle alla hifitillverkare vara helgon och inte som andra tillverkare. De flesta vill ju bara tjäna pengar på sina produkter (tyvärr) och rättar sig efter vad marknaden vill ha och kräver. De flesta konsumenter kräver dock inte så mycket och då är det fritt fram för producenterna att göra det de tycker de tjäner mest pengar på. De försöker göra en lättförståelig reklam för produkten som konsumenten förstår (något) och imponeras av, enbart för att sälja så mycket som möjligt. Detta är dessvärre tråkigt för det är inte mycket som görs längre som folk lägger ner hela sin själ i och säljer som det är. Inte för att göra någon större vinst utan för att leva som vanligt. Vara nöjda och tillfreds med vad de utfört.

Ta inte illa upp, men visst måste man kunna ifrågasätta tillverkare av produkter utan att det ska vara något fel med det. Om det inte är något "fuffens" med produkten ska väl producenten kunna svara rakt på sakt varför dom gjort som dom gjort.

Vänliga hälsningar, Anders

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/10 :  02:55:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej ho!

Jo, träning ger tydligen färdighet... dock så kan det väl här tilläggas att:
Ironi/Satir bör ej vara extremt långrandig(-tråkig ;).

-Answer to #1:
None( of course),-just löd them* str8 2 the för-slut/steg and you´re eii-OK!!

Question?,
Was it Tony( Salad Dressing)-Baloney you** meant earlier??

( Appropå "PS. Det heter", så ej:
"if you produced some" utan,-if you´ve prod... /alt,-if you have prod...
-samt då även i liknande fall men, annars bra ;).

* the cables.
** "ho".

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/10 03:15:1
Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/08/10 :  03:14:07  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Hej A!

Lite OT men det hör dock till tråden en anings i alla fall... Kommer ihåg att du undrade vilka transistorer du skulle välja till något förstärkarbygge och jag fick svar på var man kunde få tag på sanken transistorer. Det var bl.a. på minic och lcaudio. Tittade runt lite mer nu och hittade en firma som verkar ha en massa transistorer dom kan få tag på och ta hem. Få se om det blir någon beställning snart av 2sa1216 eller 2sa1295 och dess komplement. Det skulle vara roligt att få ihop ett steg någon gång.

http://home.swipnet.se/atservice/

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/10 :  03:33:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej AJ!

Vad A anbelangar så får det gärna vara lite OT.

Finns en del billigt(?) på: http://se.rs-c.dk/static/index.html

Mvh A.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/10 :  09:07:36  Show Profile Send Timbre a Private Message
Passar bra att avsluta den här tråden med ett inlägg om teknik istället för all skit och alla provokationer.

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000