HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvare 30-45' förslag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:51:44  Show Profile Send Figge a Private Message
Hänger på Linkans tråd, hade tänkt mig en prisklass under till min nya Moon I-5. Förslag?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:59:32  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag skulle rekomendera Öhmans pi60s faktiskt som jag tycker spelade bättre än B&W 801/802 Nautilus. Något av det bästa jag hört, annars skulle jag nog själv kolla begagnat. Några som jag inte hört men tror är super är audiophysik virgo-3 som går loss på 49k på http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html.

Självklart så måste man lyssna själv då alla tycker så fasligt olika =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/24 :  00:15:35  Show Profile Send mag a Private Message
Jag tycker pi60s ser bra ut

Fast allt är relativt förståss, det finns ju dock betydligt finare högtalare att titta på.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/24 :  00:17:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Men inte många finare att lysna på oavsätt prisklass

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/24 :  00:20:58  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Låter spännande med pi60! Finns det några i Gbg OCH tillgängliga för lyssning?
Dimitri
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/24 :  08:09:01  Show Profile Send Peder B a Private Message
Min röst går tveklöst till Amphion Xenon, jag har haft dessa själv i min ägo och min uppfattning är att de både utseende & ljudmässigt borde ligga i en högre prisklass än de 32k de kostar i detta utförande

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:16:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eller NHT Evolution T5 eller T6 kanske?

Då får man aktiva filter till basmodulerna som gör de väldigt placeringsflexibla. Bra "rent" ljud. Det är nog svårt att hitta något som ger tydligt mer för pengarna.

Amphion tycker jag också är trevliga.

Eller aktiva Genelec 1032AM, men då har du förstås inte så stor nytta av din Moon.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:34:08  Show Profile Send Merkurius a Private Message
JMlab Electra 936 tror jag skulle passa bra.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:43:55  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mårten Design Mingus (i nederkant av prisspannet) eller varför inte Miles (någon tusenlapp eller två över prisspannet)! Jag har MD Monk och är tvärnöjd. Golvarna lär inte låta sämre. Läs sladds välskrivna recension av Miles här: http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1949.

//Rickard

Ino Audio for life

Edited by - DasKapital on 2003/04/24 10:45:39
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:10:06  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ett par beg.Martin L mod.SL-3 eller Acsent kanske kunde va nåt.
Mvh
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:17:18  Show Profile Send j.persson a Private Message
Vad tycks om Revel Performa M20 och B15?

Jaja, jag vet att de inte är golvare... men baslådan ska stå på golvet!

Hmmm, blir ju lite mer än 45k förresten...

mvh
Jonas Persson

Edited by - j.persson on 2003/04/24 11:25:28
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:20:39  Show Profile Send Rebo a Private Message
NHT T5 är helt ok. Funderade själv på dom tidigare, men min sambo tyckte inte alls om deras utseende. De är flexibla med de aktiva basar och de har ett för pengarna rent ljud. Jag valde till slut iaf Audiovector m3 avantgarde, som jag tycker har ett ännu renare och mer detaljerat ljud, utan att för den skull bli för analytiska.

Men jag kan ju också passa på att varna, så slipper Knoppen göra det , att de har en topp i diskanten vid ca 16kHz, vilket gör att vissa kan uppfatta de som ljusa. Själv stör jag mig dock inte på den toppen och i övrigt verka de mäta snyggt, låg distorsion, bra spridning, få resonansen etc. enligt ett tidigare inlägg på forumet.

Jag har inte hört den själv, men Pi60s kan nog också vara värd att kolla upp.
Go to Top of Page

Gunpowda
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:26:40  Show Profile Send Gunpowda a Private Message
För 45' skulle jag köpa JBL Ti10k som har en stor och öppen ljudbild. De är inget för studentrummet http://www.jbl.com/home/products/product_detail.asp?ProdId=TI10KBE&SerId=TIK&sCatId=

Trust your ears!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:35:59  Show Profile Send drkim a Private Message
Dynaudio Contour 3.0 (38.400 Kr) alt Contour 1.3 SE (23.500 Kr) + en bra sub..
Eftersom dessa Contour är ersatta av nya Contour serien, kanske den går att få ned i pris..
1.3 SE brukar finnas som begagnad, 3.0: orna är lite svårare att hitta begagnade..

Kolla http://hem.passagen.se/drkim/history.htm för mer info!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:47:04  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Min röst går tveklöst till Amphion Xenon, jag har haft dessa själv i min ägo och min uppfattning är att de både utseende & ljudmässigt borde ligga i en högre prisklass än de 32k de kostar i detta utförande

Dom låter riktigt trevligt och ser bra ut , jag tycker dock pi60 låter bättre men smaken är ju olika så.....

Annars kanske genelec 1030 med ett par basmoduler (Ino X tror jag skulle passa bra , Genelecs egna är så dyra och aktiva så då kan du inte använda din fina stärkare) kan bli en grym kombo, då kan du använda monnen till stärkare för basarna (genelec är aktiva).

edit: hmm jag skulle nog köpa (eller snarare jag ska) ett par Ino i14s* med ett par basmoduler, då får du köpa till ett delningsfilter samt ett extra slutsteg (NAD s200 är bra till basar tex) till basarna men det borde gå in under nämnda budget.

* stativ modellen på pi60s, måste kompleteras med basmoduler. sluten låda på 14 liter, basen är optimerad för att jobba i slutenlåda istället, samma som som sitter i tex i56 (fast där är det ju 4st/kanal).

Nu får du allt ge dig ut och lyssna lite och låta oss veta vad du tycker om förslagen i verkligheten (inte bara mina då)

edit2: hmm golvare var det ja....

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/04/24 14:04:50
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:09:44  Show Profile Send €riC a Private Message
Ett par förslag bara, som jag skulle snegla på om jag hadde så mycket slantar.
Quad elektrostater! Om jag mins rätt så kostar den dyrare 55.000kr (lite väl mycket antar jag) men den billigare borde hamna innom prisspannet. Den andra är toppmodellen i Carlssons kommande 60-serie, har hört rykten om den och om hälften stämmer så är den min dröm!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:15:00  Show Profile Send Figge a Private Message
Några går bort på grund av utseende, ex. NHT och Genelec. Inte helt oviktigt att de är vackra ex.Amphion.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.

Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:51:30  Show Profile Send Peder B a Private Message
Inte helt oviktigt att de är vackra ex.Amphion.

Du kommer inte att bli besviken på ljudet heller, jag lovar

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/04/28 :  15:37:02  Show Profile Send Figge a Private Message
Finns det verkligen inte fler alternativ?

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/05/05 :  21:57:01  Show Profile Send Figge a Private Message
Inget intressant prisspann? Eller köper alla dyrare högtalare?

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/05/05 :  21:58:10  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Admon skulle jag kolla upp. =)
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:27:35  Show Profile Send Figge a Private Message
Admon, någon mer information?

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:44:53  Show Profile Send n00b a Private Message
figge....

Jag och HSVIP lyssnade på Admon hemma hos mig och jag måste säga att dom är otroligt bra. Dom spöade mina 1.3se på alla punkter, verkligen alla =(((

Nu är det iofs itne några golvare utan stativare. Men dom lirar otroligt ! !

http://www.engelholmaudio.com/admon.htm

messa epkpeng, han som gjort dom

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

räven
Member

3654 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:45:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Titta iallafall på Oskar Heil Kithara från precide kanske inte allas kopp av te men mycket snyggare i verkligheten och spelar musik så man aldrig vill sluta lyssna. 94 db:s känslighet och spelar ner till 28hz. http://www.audioprophile.com/products/speakers/detail/kithara_detail.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:18:03  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Figge testa Amphion Xenon... JAG skulle åtminstone valt dem framför de båda Mårten Design-modellerna.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000