| Author |
Topic  |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:22:22
|
Det är ju känt att digital coax är bättre än digital optisk, men varför är det så?
beror det på att toslink från början utveklades för att vara ett billigt sätt att överföra ljud, och att det idag lider av detta, inte fullt utvecklat `?
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:41:15
|
| det blir väl ett omvandligsled extra hos toslinken, borde väl kunna påverka negativt? |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 16:54:20
|
njae inte igentligen väl, eller jo på sätt och vis. men det största problemet borde vara jitter eftersom ljuset kanske studsar runt i kabeln beroende på hur den är böjd och kvalité!
jitter ?
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 17:50:47
|
Båda har sina för- resp nackdelar. Det stämmer inte att den ena alltid skulle vara bättre än den andra.
Toslinken är väldigt störokänslig och överför ingen elektrisk potential, jordfel etc. Däremot kräver den ju omvandling el -> ljus -> el, som David A skriver. Detta kan förstås leda till problem. Man bör heller inte böja den för hårt då detta ger upphov till förändrade optiska egenskaper (brytningsindex) i kabeln.
Den elektriska kabeln är mer känslig för störningar men nästan helt okänslig för fysisk åverkan.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
|
Ronne
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:42:22
|
Det borde rimligtvis vara skillnad på kabel och kabel när det gäller optiskt med.
Jag har aldrig sett en toslink som är gjord av glas. De är mest billiga plaster av olika slag. Ljusledningsförmågan i glas är betydligt bättre. Men det är ju inga långa längder vi pratar om antar jag?
|
 |
|
|
bjoben
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 16:50:05
|
det är väl mest timingproblem i alla omvandlingar som leder till oönskat jitter? det är ju detta som en bra cdspelare med riktiga klockor motverkar från början. fast att dra sin elektriska digitalkabel några varv runt en strömkabel är väl inte så bra heller kanske.
|
 |
|
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 21:57:05
|
I boken "The complete guide to high-end audio" av Robert Harley (ISBN 0-9640849-4-5) finns i kapitel 8 en ganska utförlig redogörelse för skillnaderna. Det var ett tag sen jag läste den men om jag inte missminner mig ansåg han att en av de viktigaste skillnaderna är att TOS-LINK har mindre bandbredd. Jag tror det var 6 MHz för TOS-LINK och 50-150 MHz för elektrisk koaxial. Enligt boken ger en större bandbredd på signalen möjlighet till lägre jitter. En annan aspekt var att det är "svårt" att konstruera en bra utgång för elektrisk digital signal. Vet man inte att utgången är bra skulle alltså TOS-LINK vara att föredra. Inget klart besked här, men enligt boken är den elektriska att föredra. Ekonomitipset är att köpa 75 Ohms antennkabel (på Radio Schack för $5!), och förse den med RCA-kontakter.
Bäst tycker Robert Harley att det är med optisk signal i glasfiberkabel med ST/T-kontakter, eller balanserad elektrisk AES/EBU (men det var ju inte det frågan gällde).
Som en parantes kan man väl nämna att både TOS-LINK och elektrisk koaxial använder samma gränssnitt, S/PDIF.
För övrigt har jag inte lyckats höra skillnad på optisk och elektrisk överföring hemma hos mig.
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
Edited by - Mirage on 2003/05/08 22:00:15 |
 |
|
| |
Topic  |
|