HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad ska jag ha för kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:42:06  Show Profile Send yrwing a Private Message
Tack igen för ett bra svar det var det jag trodde men ville bara få bekräftelse på det hela.

ROTEL

Edited by - yrwing on 2003/04/24 15:43:58
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:43:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Går det alltså att koppla EKK kabeln till respektive uttag på baksidan av högtalaren, vad jag menar är att högtalarna har två + respektive - uttag på baksidan istället för att korsa dem (självklart är kablarna korsade i den sidan som skall in i förstärkaren) eller leder själva korskopplingen till att induktansen sänks?"

Ja så tror jag att det är om det är jämförbart med biwiring, men när det gäller biwiring så uppstår en del andra saker som gör att det kan krångla till det hela, så det skall vi inte gå in på här tycker jag. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:12:02  Show Profile Send Rollo a Private Message
yrwing: "Går det alltså att koppla EKK kabeln till respektive uttag på baksidan av högtalaren, vad jag menar är att högtalarna har två + respektive - uttag på baksidan istället för att korsa dem"
Kan ge en liten förbättring om 'ordinarie' koppling mellan kontakterna är dålig.
"eller leder själva korskopplingen till att induktansen sänks?"
Korskoppling (eller vad man ska kalla det) ger större 'kontaktyta' mellan plus & minus och därigenom lägre induktans.
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:52:42  Show Profile Send yrwing a Private Message
Är det någon som har en åsikt om signal kabeln van den Hul The Bay C5?

MVH

Tack för all hjälp

ROTEL
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/24 :  18:01:38  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det finns exempel på högtalarkablar som har en separat ledare för "+" och en för "-".

Ja, typ ALLA.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/17 :  16:30:16  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om man nu lägger så mycken möda å pengar på sina kablar; borde man inte plocka ur delningsfiltret ur högtalaren och placera det så nära stärkaren som möjligt och dra kabeln ända fram till elementen utan ytterligare övergångar?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/17 :  17:21:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
lasselite, nej och åter nej. Om dina högtalare är av acceptabel nivå(kvalitetsmässigt) skall tillverkaren ha tänkt på detta, kablarna från filtret till elementen ingår i filterberäkningarna.
Trust me I`ve been there, i tweakträskets mörkare delar.
Jag har förstört bla ett par B&W 804 matrix genom att tro att ingengörerna konstruerar högtalare i maskopi med sin plånbok.
Vist kan man tweaka lite här och där och uppnå förändringar men är det alltid förbättringar?
Men vist produceras det mycket billig skit till oss hifi konsumenter, mitt råd är att välja produkter med förnuftiga konstruktioner och kombinera dessa till en homogen anläggning som man kan lyssna på musik ifrån utan att ständigt tänka att "Det här måste gå att göra bättre".
Sen finns det mycket roliga tweaks man kan göra/köpa, som gör upplevelsen mer angenäm.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/18 :  00:59:04  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tack Adagio! Skönt att slippa uppfinna det fyrkantiga hjulet igen:)

...men om högtalarna är tillräcligt billiga då.?. mumlade han när han vandrade mot träskets mörkaste delar.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:40:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det där med prislappen på grejerna är tyvär ett aber, det kan ibland kännas som att man aldrig kan få råd med det man vill ha.
Men det finns ju lite olika sätt att bygga stereo på, snåla och hela tiden ångra sig och aldrig känna sig nöjd, "Det DÄR stör mig, det stör mig verkligen!!" Denna väg leder ofta ner i tweakträsket.
Eller bestämma sig för var den ekonomiska smärtgränsen går och sedan bita i det sura äpplet(eller den tomma plånboken), hitta bra beg eller om man har råd nya prylar.
Det sistnämda kan i vissa fall bli billigare än ständiga uppgraderingarm, byten och om man har otur, reparationer.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000