Author |
Topic  |
|
charger68
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 01:43:18
|
Ok, jag är medveten om att jag inte tillhör eliten på denna sajt när det gäller detaljer. Vad jag eftersträvar är maximal valuta för de surt förvärvade pengarna jag lyckats skrapa ihop. Och nu är det ett par högtalare som jag står i tur att införskaffa. Jag har, som ni redan förstått, en Harman Kardon HK-670 stärkare och till den vill jag ha ett par högtalare som kan uppfylla kraven att vid hög belastning(volym!) kunna leverera attack och fet bas utan att låta sega o trötta. Musiken som kommer att skölja genom elementen är ex vis Nine Inch Nails, Pantera, Ministry, Marilyn Manson etc. Min budget ligger runt 5-6 tusen och kanske 7 om jag blir RIKTIGT jävla överraskad/overtygad! Jag tar tacksamt emot alla tips ni har att komma med, begagnat eller nytt spelar ingen roll. Ps: hoppas på ett bättre bemötande av er än Ljudprodukter i Malmö! |
|
peter_gbg
Member

529 Posts |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 02:56:46
|
Hej, välkommen.
Hifi-försäljare kan vara lite irriterade och frustrerade ibland, särskillt om de har ett personligt syfte att mera få ut sitt ljudideal än att sälja grejjer till nöjda kunder, det är nästan farligt för hälsan för en hifi-handlare. Det har med jobbet att göra och man ska inte ta det personligt. Fick du lyssna på något alls på butiken? Berätta vad du tyckte i så fall.
Sen vill jag veta om du vill kunna spela relativt högt länge utan att bli trött i öronen eller om du prioriterar kortvariga vansinnesutbrott och nästan alltid lyssnar i bakgrunden annars. Om det är det första du är ute efter ska du inte se så mycket på storleken på membranen och hur mycket effekt högtalarna tål för du kommer antagligen aldrig att komma upp i mer än några 10tals watt (det är rejält högt, mer än man tror) och små membran av bra kvalitet kan spela högt(tro mig, jag har haft enkla 6,5 or ända sedan jag bytte från dubbla 8" av lägre kvalitet). Alternativ två så är det precis tvärt om, men där får man alltid kompromissa lite med hur det låter och därför har man aldrig lust att lyssna ens på lagom nivåer en längre stund, man tröttnar fort och därför blir det mest bakgrundsmusik medan man gör annat, gärna i andra delen av lägenheten/huset.
Anledningen att jag drar detta är att det är mest högtalarnas ljudkvalitet när man börjar komma upp en bit i ljudtryck som begränsar hur högt och hur länge man vill lyssna, inte så mycket hur hög effekt de tål innan de pajjar det är i sådana fall ointressant. Det är mera intresant om man vill lyssna brutalt högt i 30-sekunder en gång i månaden. I annat fall är det viktigare hur högtalarnas dynamiska egenskaper är vid normalhöga volymer och det bestäms inte av hur många 12" basar det sitter i högtalaren.
Det jag rekommenderar är att lyssna på riktigt bra golvhögtalare som låter rent och kan prestera bas på ett realistiskt sätt. Jag har ju ingen aning om vad du menar med attack och fet bas, jag kanske tycker att man får det fullt tillräckligt med 2st 6,5:or och du kanske tycker att det börjar närma sig målet på en metallica-konsert. Så ta och lyssna dig fram någonstans, insistera på en butik eller nåt, vad du prioriterar och kom sen tillbaks och säg vad du tyckte så kan du nog få en hel del tips. Tills dess är tipset begagnade NHT 2,5i eller beställa ett par Canton Ergo RCL eller nåt för 900euro från tyskland.
Förresten, man kan nästan gissa vad du har för bil. Kan man det? |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 07:18:32
|
Efter som att du tyckte 7k var obsolut jättemax så skall jag hålla mig däromkring. Min polare lyssnar bara på en massa hård musik, alltifrån jättehår till lite softare.
Han kör dali 6006 eller 8008 som finns på hifiklubben och kostar 6k och 8k. Jag kanske inte gillar allt med dessa högtalare men helt klart att han är supernöjd och han kan lira väldigt högt. Jag skulle inte säga att det är något fel på dom direkt.
Jag skulle nästan vilja påstå att det är riktiga "rockerhögtalare" faktiskt och nästan påstå att du inte hittar bättre för samma pris. Du kan ju iofs ha tur och hitta begagnade prylar.
Sen så skulle jag inet rekomendera canton RC-L då den kan vara lite vass och efter som mycket av den musik du lyssnar på är väldigt vass och skrammlig så skulle det bara bli jobbigt =)
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 09:15:47
|
Om du tar dig till Hifiklubben kan du passa på att lyssna på B&W DM 602/603 för 6.000/9.000, även om 603 spräcker din budget. Du borde kunna hitta dessa begagnade för 60% av nypriset. Vill du ha "mangel" kan du ju alltid kolla Cerwin Vega också .
Försök låna hem intressanta högtalare för att köra på din egen förstärkare så du vet att du blir nöjd, öppet köp är ett alternativ. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 10:12:12
|
Försök att få låna hem högtalarna. Högtalare kan låta bra i affären och skrutt hemma (och tvärtom). Högtalarna skall passa till rummet dom ska stå i. |
 |
|
charger68
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 11:45:51
|
Tack allesammans för era tips och idéer. Flera av er är inne på Hifiklubben som ett ställe att besöka. Kan väl avslöja att "klubben" redan fått ett antal besök. Har nämligen en av deras butiker på promenadavstånd från jobbet. De får in ett gäng Cerwin i nästa vecka som jag skall bedöma och jämföra med bl a Dali 6006:or. Har för detta ändamål plöjt igenom min skivsamling och skapat en egen referensskiva med just den musik jag lyssnar på. Återkommer senare med mina intryck och vad jag slutligen fastnade för och köpte.
Några svar till "Marens", nej jag lyssnade inte på något hos Ljudprodukter då ägarens attityd och bemötande inte inbjöd till detta. Mitt intryck blev att han egentligen inte vill sälja utan bara "visa upp" och imponera med sin, måste jag erkänna, otroliga samling tung Hifi. Kan väl samtidigt då som kontrast säga att personalen på klubben har varit/är väldigt tillmötesgående och förstående. Även HifiCenter i Malmö har en juste attityd och kan rekommenderas, de är dessutom återförsäljare av HK.
Vill också förtydliga mig när det gäller ordvalet/begreppet "attack". Vad jag syftar på är mycket distinkt/markerad bas där inte högtalarna bara övergår i "rummel"/eftersläp vid hög volym. Och givetvis vill jag kunna spela högt och lääääänge, inte bara i korta och intensiva perioder. Detta utan att för den sakens skull göra avkall på att stundtals kunna spela musik på lägre nivå i bakgrunden(något som kanske uppskattas av min älskade fru!).
Och något som bara är ett måste är att provspela högtalarna i den miljö som de skall vara i. Har också fått löfte om hemlån/öppet köp. Vilket jag kommer att utnyttja.
Slutligen, när det gäller mitt nick, charger68, är det tyvärr ännu en ouppfylld dröm om att äga just en sådan bil. Har i 4 års tid letat efter en, har varit nära, men ännu inte nått ett avslut.
Än en gång, Tack |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 11:59:31
|
Hitta ett par högtalare som inte låter vasst, så att du kan lira högt. Sen är det bara att vrida upp basen på HK-n, det är inget fel med tonkontroller. Att de skräpar ner ljudet är inte en absolut sanning. Jag hör ingen skillnad då jag trycker in förbikopplingsknappen på min HK650. Jag tror att man behöver komma upp ordentligt i prisklass för att det ska höras.
mvh. Adam
PS. Juste ja, du skulle ha tips på högtalare med bra tryck i...hmmm...Infinity SM255 med 15" bas. Den är fin och låter aldrig vasst, klart bättre än CW 15" modellen. Går att få beggat för 5000. |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 12:46:26
|
Köp INTE audio pro IMAGE-serien, dom är för "ljusa". Ville bara säga det.
Ha en bra dag. |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 15:36:58
|
Monitor Audio Bronze B4 har redan nämnts och jag lägger min röst på dem. Detta därför att de är tighta och rytmiska, klara och distinkta, även vid hög volym. Dalis blå serie (6006 m.m) i all ära, men de lutar något åt det varma hållet och även om de är spelglada och kan ha ett rejält tryck och maffig bas, så maskerar de både detaljer och stereoperspektiv - åtminstone i jämförelse med Monitor Audio. :-) (Stage och Evidence serien är mer "hi-fi").
B&W har nämnts, där tror jag mer på DM309 än något ur 600-serien, skälet är att 600 seriens bas kan upplevas som lite varm, köttig och långsam. De kräver slanka förstärkare och slanka kablar för att prestera sitt bästa. Tror mer på Rotel än H/K för dem.
Cerwin Vega kan vara ett alternativ, de har också ett tight, rytmiskt ljud, de är byggda för att spelas rejält högt rejält länge. Jag tycker de är skrikiga och något vidare stereoperspektiv har de inte heller, men det kanske inte spelar någon roll för dig.
Men jag tycker att Monitor Audio lyckas med att både ge ett stort, rytnmiskt ljud med tryck - och ha hi-fi kvaliteter som detaljer, stereoperspektiv m.m.
Själv har jag ett par ALR/Jordan Entry 2M som klarar av att spela högt och länge utan att bli skrikiga. Basen är snabb, tight, rytmisk. Väldigt fin passande för drumsn'n bass och house. Deleriums "a remix odyssey" ångar på med fint tryck och utsökt detaljupplösning i de olika basgångarna. Men det är en stativare jag har, så djupbasen finns inte där.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 16:47:01
|
Jag röstar på ett test av Dali, just för att de ÄR varmare än Bronze B4. H/K670 är ju inte direkt varma och jag TROR att B4 och 670 skulle bli alldeles för vasst ihop, har dock inte lyssnat på dem tillsammans. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 18:18:35
|
Tycker iofs att tight och rytmiskt absolut inte passar som beskrivning av Cervin Vegas bas. Tvärt om är en bättre beskrivning, dessutom låter de allmänt hemskt.
ALR/Jordan håller jag helt med om, de är riktigt bra. Har haft ett par sådana.
Charger68: Drömmer själv om något liknande, kanske inte just en sån utan mera åt Camaro eller trans-am hållet från sent 70-80 tal. Det viktigaste är att den har en "riktig" låda (automat, så att man kan äta glass när man kör), ingen lock-up förrän på högsta växeln och en "hel" motor för att få rätt sound. |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 18:20:46
|
Om du fortfarande funderar på Dali 6006:or till din H/K 670 så kan jag meddela att de passar alldeles förträffligt bra ihop. Jag har nämligen just den kombinationen hemma i vardagsrummet (och en Cambridge d500se cd spelare). För den prisklass jag har råd med så låter det mycket bra! Som någon tidigare också nämnde: Dali 6006 (och 8008 för den delen) är en mycket bra rock-högtalare. Själv öser jag företrädelsevis hårdrock av alla de slag... |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/16 : 18:21:50
|
... och förresten, glöm Cerwin Vega!!!!!!!!!!!!!!
Om du nu inte tänker ha rave-partyn hemma hos dig förstås...  |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 19:18:27
|
Själv öser jag företrädelsevis hårdrock av alla de slag... ---------------------------------------------------------------------
millenniumking, Härligt att höra!!! |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 22:22:09
|
En gång hårdrockare, alltid hårdrockare...  |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 23:11:20
|
quote: En gång hårdrockare, alltid hårdrockare...
Tror nog att jag kommer att lyssna på gamla JUDAS PRIEST skivor på hemmet! |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 13:01:28
|
Jag kommer att lyssna på JP tills trumhinnorna lossnar!
Min far undrar fortfarande när jag kommer att sluta lyssna på hårdrock och lyssna på vuxen musik. Jag måste nog grusa hans förhoppningar och säga: ALDRIG!
Jag fick min första hårdrocks LP för 20 år (och 2 veckor) sedan, så jag tror inte det är ett övergående intresse.
 |
 |
|
Peppebus
Starting Member
7 Posts |
|
bruce
Member

395 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 18:08:11
|
Dynaudio 42 eller 52 självklart. Har haft mina dynaudio 52 med min hk670 I ÖVER ETT ÅR OCH KAN BARA SÄGER ATT DET LÄTT HUR BRA SOM HELST!!!! De här högtalare är nästan för bra för priset, och HK670 är ingen dålig förstakare heller. Kör mina 52or nu med Tagmclaren Pa10 och 60p slutsteg. Låter helt otroligt, men underskatter inte hk670 eller dynaudio 42 eller 52. lyssna själv till Tool, Ministry, System of a Down etc |
 |
|
|
Topic  |
|