HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad ska jag ha för kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:48:47  Show Profile Send yrwing a Private Message
Hej, jag är helt ny i hifi världen och undrar vad jag ska ha för kablar mellan min förstärkare (Rotel RA-02) och mina högtalare (Monitor Audio Bronz 2)och mellan min förstärkare och CD spelare (Rotel RCD-02). Och som en följd fråga hur viktigt är det med kablar?

Hoppas det finns någon som orkar svara på denna enkla fråga.

ROTEL

Edited by - yrwing on 2003/04/24 10:49:21

Member

83 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:33:19  Show Profile Send Avatar a Private Message
Vilken prisklass?

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:39:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mellan förstärkaren och högtalarna ska du ha högtalarkablar. Mellan CD-spelaren och förstärkaren ska du ha s k signalkablar.

Eller du kanske vill veta vilket fabrikat du ska ha?

Det ger jag dig inte, men jag kan ge dig några generlla råd om kablage.

Signalkablar bör vara skärmade. (det finns exempel på de som inte är det) De bör även ha ganska låg kapacitans, men det är ändå inte världens viktigaste eftersom kabeln oftast är kort och det inte blir frekvensgångsfel förrän uppe i Mhz-området. Sedan kommer lite tyckande, jag gillar kablar som är gjorda som koaxialkablar med en innerledare med yttre skärm. S k "kvasi-balanserade" kablar med två innerledare plus skärm tycker jag är lite av halvmesyrer.

Högtalarkablar bör inte ha alltför liten tvärsnittsarea. De bör ha ledarna tätt vilket ger låg induktans som är det viktiga för högtalarkablar. Det finns exempel på högtalarkablar som har en separat ledare för "+" och en för "-". Då blir induktansen extremt hög vilket gör att det inte är konstigt att sådana låter annorlunda (till det sämre alltså). Sådana kablar brukar vara i den mycket exklusiva delen av prisskalan så du kanske "slipper" dem p g a prisnivån.

JAG tycker inte attdet är extremt viktigt med "fint" kablage, men det finns andra som tycker det. Smaken är som baken, dvs delad.

JOhan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:40:41  Show Profile Send yrwing a Private Message
Det vet jag inte, som sagt jag har gjort en del reserch när det gäller stereon men när det gäller kablar så kan jag absolut inget, och tycker att det verkar vara en djungel. Ingen har kunnat svara på vilken skillnad kablar gör, men priset borde någonstans stå i proportion till anläggningen i stort. kablar för 1000kr/m är kanske inte så intressant.

Hoppas att mitt svar gav dig något att gå på.

ROTEL
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:41:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nu vet jag ju inte riktigt hur ny du menar, men jag tror att du när du skriver helt ny menar vilken sorts kablar som du skall ha till de olika delarna?

Signalkablar mellan förstärkare och cdspelare. Då kan jag rekommendera Aurora E som är ett mycket prisvärt alternativ.

Högtalarkablar som är de som du skall ha mellan förstärkare och högtalare skulle jag rekommendera Supra Ply 3,14S.

Kanlar är i huvudsak en av de saker som påverkar ljudet minst i en anläggning och med dessa alternativ så står du dig en bra bit upp i prisklass för anläggningen vid uppgradering.

Dvs, det tar lång tid tills du förmodligen byter upp dig i kabelväg.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:43:50  Show Profile Send yrwing a Private Message
Tack! det hjälpte lite på vägen. Det först förstod till och med jag.

ROTEL
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:46:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
När du kommer en bit upp i prisklass för din anläggning så planar behovet av kabelpris i procentuell relation till anläggningen ut. mvh Kristofer
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:52:55  Show Profile Send yrwing a Private Message
Tack för det. vilken prisklass talar vi om på den kablar som du rekommenderade?

ROTEL
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:14:05  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Jag frågade själv om kablar för ett tag sedan och detta ämne är stort och svårt att greppa. Visst gör olika kablar skillnad, ibland stor och ibland svår att märka. Det finns inte något rakt samband mellan pris och hur du själv tycker att det låter. Olika kablar ger olika effekter i olika system. Alla former av apparater och kablar färgar ljudet något. Svaret du alltid kommer att få är att du måste lyssna själv för att veta vad du gillar och vad som passar hos dig.

För att börja någonstans bör du nog inte köpa alltför dyra kablar innan du vet vad du vill ha, kanske aldrig i vissa fall.

Om du först bestämmer om du vill tillverka lite själv eller köpa färdiga, så finns det en hel del alternativ. Vill du bygga kablar så kan du titta lite mer på denna adress: http://www.tnt-audio.com./clinica/diycables.html

Där kan du t.ex. prova CAT 5 som högtalarkabel och Piano 6/1 som signalkabel. Dessa verkar ge mycket för pengarna och de som provat är nöjda.

Vill du köpa färdiga verkar många tycka att Supras kablar ger mycket för pengarna. De är inte så dyra jämfört med värstingarna.

Som signalkablar använder jag själv Biltemas rosa kablar. Det kan tyckas som ett skämt, men de låter faktiskt riktigt bra och många har märkt samma sak.

Lycka till med din anläggning och glöm inte att det är summan av alla prylar som ger resultet och att det måste vara bra ljud från källan för att det ska låta bra ur högtalarna.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:22:33  Show Profile Send yrwing a Private Message
Tack för ett väldigt bra svar!!!

Jag hoppas att min källa är så bra den kan vara för det priset jag har betalat, jag fick det rekommenderat av en av killarna på Hifi & Musik eller om det är tvärt om.

ROTEL
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:30:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Tack för det. vilken prisklass talar vi om på den kablar som du rekommenderade?"

Auroran E kostade när jag köpte mina c:a 1500:- för ettstereopar om 1 meter. Supra PLY 3,4S kostar jag tror attdet senaste priset är 90:-/ metern.Supra PLy finns även i en variant som är 2.0 mm2 tror jag men är ej säker.

Detta kan ju vara i överkant men de är helt klart mycket bra och finns förmodligen även att få tag på i begagnatmarknaden. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:55:27  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Jag hade valt Supra DAC som signalkabel och den kostar nog ca 500:- som "färdig", eller köp 2 lösmeter för en hundring och löda dit kontakter på egen hand. Det kan vara lockande att välja den dyrare EFF-ISL, men gör inte det då den är mindre bra.
Till skillnad från Knoppen så gillar jag tvinnade par med skärm över och tycker att koax är halvmesyrer.....

När det gäller högtalarkablar så är Supra Ply onödigt dyr. Åk ut till biltema och köp 10 meter EKK(4 ledare som du korskopplar). Kostar kanske en hundring.
Komplettera med valfria kontakter.

Spendera inte allt för mycket pengar och tro inte på vad diverse försäljare har för fantasiförklaringar.

Mvh
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:10:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"När det gäller högtalarkablar så är Supra Ply onödigt dyr. Åk ut till biltema och köp 10 meter EKK(4 ledare som du korskopplar). Kostar kanske en hundring.
Komplettera med valfria kontakter."

Ja men nu var ju tanken att han inte skulle behöva uppgradera inom lång tid fram över. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:10:28  Show Profile Send yrwing a Private Message
Tack för svaret!

När du säger korskopplar vad menar du då?

ROTEL
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:19:33  Show Profile Send Rollo a Private Message
Korskoppling: Varannan ledare till svart, varannan ledare till rött. Om man ser kabelns tvärsnitt med de fyra ledarna vid 'klockan' 12, 3, 6 & 9 så kopplar du 12 och 6 till rött samt 3 och 9 till svart.

Så billigt att man kan kosta på sig det, om inte annat så har man i alla fall en budgetreferens att jämföra sin räserkablar emot.
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:27:07  Show Profile Send yrwing a Private Message
Tack för det!

Låter koplicerat men det kanske är något jag borde pröva.

ROTEL
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:33:33  Show Profile Send matson a Private Message
Whiskyman: För mig är en korskopplad EKK fullständigt överlägsen Supra Ply både tekniskt och ljudmässigt. Att uppgradera från den behöver man bara göra om delningsfiltret så kräver.

Mvh
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:38:28  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag är en av dom som tycker det är extremt viktigt med bra kablar. Obeservera dock att bra kablar inte alltid behöver betyda dyraste kablarna, men tyvärr så är det ofta så att dyra kablar är bättre.

Jag har precis testat audioquest viper(ca 2000kr, audioquest python(ca 5000kr) och audioquest anaconda(ca 9000kr) signalkablar i ett par dagar. Det är skillnad mellan kablarna, och "tyvärr" är skillnaden stor nog för att göra att jag kommer lägga betydligt mer pengar än jag tänkt mig på kablar..

Jag har hört många påståenden om att det bara är inbillning att det är stor skillnad på kablar etc, så för att testa detta så tog hem en polare som är ljudtekniker, min flickvän, en tjejkompis och min gamla mor för ett lyssningstest.
Gemensamt för allihop är att dom är helt totalt ointeresserade av hifi och att allihop tyckte jag var dum i huvudet som skulle köpa så dyra signalkablar.
Alla utom min polare (som är ljudtekniker!!) kunde höra skillnad på kablarna, även i blindtest där dom inte visste vilken kabel som spelades. Min tjejkompis kommenterade t ex att diskanten blev mer utsträckt och att ljudet blev mer detaljerat med Python jämfört med Viper. Det ska tilläggas att hon aldrig har lyssnat "analytiskt" på musik innan.
Efter den lilla testen så tyckte min flickvän, min mor och min tjejkompis att jag helt klart skulle lägga mer pengar på kablarna, eftersom det lät så mycket bättre. Min vän som är ljudtekniker kunde inte höra skillnad på viper och python, och kunde kanske gå med på att det var en ytterst liten skillnad mellan vipern och anacondan. Men absolut inte så det motiverade priset..

Det slutade alltså med att jag inte längre var idiotförklarad, förutom av min ljudtekniker vän, som fortfarande anser att jag inbillar mig alla förbättringar....

Vad jag vill säga med det här långa inlägget är att lyssna på så dyra kablar som du anser dig ha råd med, för det är skiljer en hel del. Audioquest viper är en mycket trevlig kabel, men jag vet inte om du tycker 2000kr är för mycket att lägga?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:39:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Whiskyman: För mig är en korskopplad EKK fullständigt överlägsen Supra Ply både tekniskt och ljudmässigt. Att uppgradera från den behöver man bara göra om delningsfiltret så kräver."

Må så vara men jag ställer mig frågande till att just korskoppling skulle höja ljudkvaliten så mycket hos EKK kabeln att den skulle vara överlägsen Supra PLY. Jag har haft EKK innan jag bytte först till en Qed och sedan till Supra . Mvh Kristofer
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:35:19  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Må så vara men jag ställer mig frågande till att just korskoppling skulle höja ljudkvaliten så mycket hos EKK kabeln att den skulle vara överlägsen Supra PLY. Jag har haft EKK innan jag bytte först till en Qed och sedan till Supra . Mvh Kristofer

Induktansen sänks, vilket ändå får betraktas som "the name of the game" när vi pratar högtalarkablar.

Mvh
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:08:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej. Då är det ju allt så jämförbart med att biwira högtalarna, eller?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:12:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Induktansen sänks, vilket ändå får betraktas som "the name of the game" när vi pratar högtalarkablar."

Ja det förklarar ju saken jag har dock aldrig testat korskopplad EKK. mvh Kristofer
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:18:06  Show Profile Send yrwing a Private Message
Går det alltså att koppla EKK kabeln till respektive uttag på baksidan av högtalaren, vad jag menar är att högtalarna har två + respektive - uttag på baksidan istället för att korsa dem (självklart är kablarna korsade i den sidan som skall in i förstärkaren) eller leder själva korskopplingen till att induktansen sänks?

ROTEL
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:25:03  Show Profile Send yrwing a Private Message
Ytterligare en fråga, hur placerar man förstärkaren under eller över CD spelaren? På alla bilder på min utrustninga är CD spelaren placerad över förstärkaren men förstärkaren har ju sitt luftintag på ovansidan. Jag har ingen stereo bänk.

ROTEL
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:37:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Ytterligare en fråga, hur placerar man förstärkaren under eller över CD spelaren? På alla bilder på min utrustninga är CD spelaren placerad över förstärkaren men förstärkaren har ju sitt luftintag på ovansidan. Jag har ingen stereo bänk."

Det bästa är ju att inte göra som det visas på en så massa bilder, dvs att man placerar cdspelare ovanpå förstärkare utan att man gör tvärtom och placerar förstärkaren ovanpå cdspelaren alternativt vid sidan av varandra. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:40:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Detta helt enkelt av den ide` som du själv antog att förstärkaren har utblås för luft, samt att värme sprider sig uppåt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000