Author |
Topic  |
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 08:39:39
|
Denna gång blev Transparent föremål för mina frågvisa mail
Följande brev har skickats per e-post.
Dear Sirs,
I read about your "PowerLink XL 20 Power Cord".
I would appreciate if you could tell me about the transfer characteristics of the power cord.
I would like to know:
1. Attenuation versus frequency (at RF). 2. Attenuation at 100, 150, 200 Hz (ie, reduction of harmonics to 50Hz)
Thanks in advance.
Best regards
Morello (i brevet skrev jag naturligtvis inte Morello)
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 09:00:49
|
Är det något du är tveksam till när det gäller just XL20?
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 09:03:26
|
Så härlig! Du är i full swing. Undrar om dom bryr sig i att svara (det samma gäller även Nordost).
Lycka till med vidare projekter. Jag respekterar sådan civilkurage.
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 09:07:29
|
hehe....Jag gissar att det är den dyraste nätkabeln från Transparent.
Är helt enkelt bara nyfiken på vad den har för överföringsfunktion samt om Transparent är såpass seriösa att de kan ge de uppgifter jag efterfrågade. Går man in på en nätfiltertillverkare som INTE säljer till hifi-konsument är det en självklarhet att redogöra för vad ett filter har för dämpning vid olika frekvenser och belastningar.
Det är egentligen ganska häpnadsväckande att det inte finns en riktig produktbeskrivning på hemsidan.
mvh
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 09:12:02
|
Sorry, detta inlägg postades med ett testnamn som jag använde i morse för att kolla våra nya rutiner för de som vill nyregistrera sig. Här är inlägget under rätt avsändarnamn:
---------------------------------------------- Det är inte alla som har skaffat sig en livsuppgift i att motbevisa de många som hör saker de "egentligen" inte hör.
Men ok, skall man ändå ha en så kan man ju lika gärna hävda att kablar inte låter olika, man får definitivt att göra i en livstid   
""Use home made ones, or buy cables that are well made and reasonably priced. The expensive ones that will "make your system sound better" won't - you are just making some idiot richer, and yourself poorer.
I know that this is heresy to some, but I really don't care. This is factual, and I can prove my claims, while the makers of these fancy cables can't.""
Bara att ställa sig i kö alltså! (Till Krells nya Cast-link system menar jag )
mvh
"I read it on the internet - it´s true!
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 09:32:06
|
Hej sladd
Hamnade inte ditt inlägg undet fel tråd?
mvh\Joe
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 09:32:59
|
quote:
Denna gång blev Transparent föremål för mina frågvisa mail
Följande brev har skickats per e-post.
Dear Sirs,
I read about your "PowerLink XL 20 Power Cord".
I would appreciate if you could tell me about the transfer characteristics of the power cord.
I would like to know:
1. Attenuation versus frequency (at RF). 2. Attenuation at 100, 150, 200 Hz (ie, reduction of harmonics to 50Hz)
Varför frågar du om dessa frekvenser i lågfrekvensregistret. Dom gör ingen större skada på välljudet. Apparaternas egna nätdelar klarar av att hantera frekvenser i detta register och arbetar tom. bättre med en lite högre frekvens än 50Hz. Ps Audios apparater nytillverkar spänning med 120 Hz frekvens!!! Och det här med nätkablar är inte så enkelt att det bara handlar om övertoner till 50 Hz. Det handlar om ÉMI, RFrejection och en hel del annat. Hoppas att du får en ordentlig lektion i ellära, så att du kan ställa frågen på ett mer uttömmande sätt till nästa nätkabeltillverkare. 
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 09:39:24
|
Hej Jorma!
Jag är fullt medveten om att en kabel inte dämpar vid så låga frekvenser. Om du tittar på fråga 1, så handlar den om RF.
Jag vill minnas att det har mätts en del på en JPC2.5. Den saknade tydligen helt filtrerande funktion...... Till skillnad från JPC har Transparent ett filter. Det är filtrets överföribngsfunktion jag är ute efter.
mvh\Joe
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 09:51:10
|
quote:
Hej Jorma!
Jag är fullt medveten om att en kabel inte dämpar vid så låga frekvenser. Om du tittar på fråga 1, så handlar den om RF.
Jag vill minnas att det har mätts en del på en JPC2.5. Den saknade tydligen helt filtrerande funktion...... Till skillnad från JPC har Transparent ett filter. Det är filtrets överföribngsfunktion jag är ute efter.
mvh\Joe
JPC har en filtrerande funktion. En kabel behöver inte ha spolar eller kondensatorer direkt kopplade till ledningarna för att ha en filtrerande funktion. Och det som JPC filtrerar behövs ett mer avancerat mätlabb än vad jag har tillgång till för att se exakt vad den filtrerar. En kabel som eller annat som påverkar strömmen har en filtrerande funktion. Och jag har påvisat att det går att mäta, som jag har skrivit tidigare, då jag kopplade in kabeln i serie med en skiljetrafo med ett distorsionsmätinstrument. Det instrumentet visar inte vad som filtreras, utan visar en siffra i % på distorsionen. Och att den visade en annan lägre %siffra med JPCkabel än med en standardkabel visar att den har en filterfunktion.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma
Edited by - Jorma on 2002/08/05 10:02:21
Edited by - Jorma on 2002/08/05 10:40:0 |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:10:46
|
Vad använde du för testsignal?
Jag ordna en mätning från DC till 100GHz om du vill?
Har en god vän som doktorerar vid uppsala universitet. Jag kan utan problem få tillgång till mätlabb. Där finns en så kallad nätverksanalysator från Wiltron som kostar ett par miljoner. Det är ytterst få företag som har en sådan apparat.
mvh\Joe
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:25:17
|
quote:
Vad använde du för testsignal?
Jag ordna en mätning från DC till 100GHz om du vill?
Har en god vän som doktorerar vid uppsala universitet. Jag kan utan problem få tillgång till mätlabb. Där finns en så kallad nätverksanalysator från Wiltron som kostar ett par miljoner. Det är ytterst få företag som har en sådan apparat.
mvh\Joe
Jag använde vanlig nätspänning med medföljande distorsion som mätsignal. Det är den enda mätsignal som är viktig. Fyrkantvågor aoch annat krafs har ingen betydelse i en sådan mätning. Bara att kunna läsa av vdad som går in i ena änden och kommer ut i den andra. Sedan gäller det att kunna tolka dessa siffror rätt också. Detta fick jag en del hjälp med av Mikke Bladelius. Och vad det gäller dig eller andra inom LTS, så får du köpa en kabel som alla andra om du ska ta och mäta på den. Jag kan inte lita på att det inte förvanskas något eller att det mäts på ett felaktigt sätt. Priset hittar du på mina hemsidor.
Jorm |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:34:51
|
Det är bra och roligt att du ställt frågorna till de olika tillverkarna. Din länk till någon världsmästare som utmålar tillverkarna som "idioter" och de som handlar till fattiga "loosers" kan vi kanske vara utan. Den ger dock en inblick i att problemet är lika mycket känslomässigt som vetenskapligt.
Om du skall ta dig an alla i hela världen som väljer saker på annan grund än de teoretiskt/fysiska kan du väl vänta in High Fidelitys recension och ställa dina frågor till dem?
Kanske har de mätt? Kanske har de "bara" lyssnat?
Vidare diskussion i denna fråga tror jag inte är så tillrådlig och det är väl inget vidare lyckat för High Fidelity att en recension eller resultat av test kommer ut och diskuteras flera månader innan publicering.
Vi väntar med spänning på kabeltillverkarnas svar!
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:40:43
|
Instämmer med markku.
För övrigt; drivkraften behöver ju inte vara att "motbevisa de många som hör saker de "egentligen" inte hör", den kan ju vara att söka förklaringar till varför "vissa hör saker" samt att granska de förklaringar som ges av tillverkare etc.
marki |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:43:50
|
Till Morello: http://www.thuneau.com/MPC/magic_power_cord.htm
Skall vi kommentera detta brev eller är det oönskat i likhet med Nordostbrevet?
Har du använt eller gjort några tester på "esoteriska" nätkablar själv? Eller är det så givet att man inte ens behöver testa?
Mvh/Mats 'Quick! Use the sauce!' |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:48:46
|
Markih: Ja det kan man vända på i många steg.
Varför hör vissa inte det uppenbart hörbara?
Varför söker vissa förklaringar på sådant som andra njuter av?
Varför ägnar man sin kraft och energi på att motbevisa, argumentera, attackera?
Bara för att nämna några möjliga, det finns säkert fler. Debatten övergår kvickt i överbevisa, raljera, nedvärdera. bara för att nämna några vanligt förekommande vilket klart kan utläsas av Morellos länk till honom som visste allt och tillverkarna kunde inget.
Så ett lite lugnare tempo eftersöks. Det skall verkligen bli mycket intressant att se både vad tillverkarna och High Fidelity har att svara på dessa frågor.
Men vi kanske skall ge oss till tåls tills svaren kommer in?
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:50:13
|
quote:
Instämmer med markku.
För övrigt; drivkraften behöver ju inte vara att "motbevisa de många som hör saker de "egentligen" inte hör", den kan ju vara att söka förklaringar till varför "vissa hör saker" samt att granska de förklaringar som ges av tillverkare etc.
markih
Morellos inställning till detta vet vi sedan tidigare. Den har han inte försökt att dölja. Med den inställningen vet vi också vad drivkraften är.
Jorm |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 11:10:04
|
Inga problem sladd! Jag tror att jag redan hade ett lugnt tempo, det var inte min mening att vara aggresiv. Uppfattade du det annorlunda?
Jag ville bara lyfta fram andra sidor av myntet.
På dina följdfrågor har jag inget svar. Frågan "Varför söker vissa förklaringar på sådant som andra njuter av?" är bra och relaxerande. Varför söker man något överhuvudtaget? Det kan jag tänka på när jag blir alltför involverad i någoting, vad det än månde vara. Det är nog en anledning till att jag tagit det lugnt med forumdeltagandet ett tag. Att inte involvera mig för mycket.
Mvh
marki |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 11:31:19
|
Till Morello och andra,
jag tycker detta var intressant. Ingen svarande på detta resultat när jag postade detta resultat tidigare, men det är en skillnad mellan en "exotisk kabel och standardkabel i detta fall.
Av någon anledning, förklaringar vore trevligt...
http://www.thuneau.com/MPC/magic_power_cord.htm
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 11:49:08
|
quote:
Det är bra och roligt att du ställt frågorna till de olika tillverkarna. Din länk till någon världsmästare som utmålar tillverkarna som "idioter" och de som handlar till fattiga "loosers" kan vi kanske vara utan. Den ger dock en inblick i att problemet är lika mycket känslomässigt som vetenskapligt.
Om du skall ta dig an alla i hela världen som väljer saker på annan grund än de teoretiskt/fysiska kan du väl vänta in High Fidelitys recension och ställa dina frågor till dem?
Kanske har de mätt? Kanske har de "bara" lyssnat?
Vidare diskussion i denna fråga tror jag inte är så tillrådlig och det är väl inget vidare lyckat för High Fidelity att en recension eller resultat av test kommer ut och diskuteras flera månader innan publicering.
Vi väntar med spänning på kabeltillverkarnas svar!
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Hej Sladd!
Det var inte hans utmålande av kabeltillverkare som "idioter" jag tyckte var intressant. Den biten är bara att hoppa över. Det var hans tekniska resonemang kring kablar som jag tyckte var hyfsat intressanta.
Författarnes mer "känslomässiga" synpunkter är i mina ögon helt ointressanta. 
mvh
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 11:50:57
|
Sorry Markih!
Inte tycker jag att du håller hårt eller aggressivt tempo
Det var mer en allmän maning till debattdeltagarna!
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 11:51:05
|
quote:
Till Morello: http://www.thuneau.com/MPC/magic_power_cord.htm
Skall vi kommentera detta brev eller är det oönskat i likhet med Nordostbrevet?
Har du använt eller gjort några tester på "esoteriska" nätkablar själv? Eller är det så givet att man inte ens behöver testa?
Mvh/Mats 'Quick! Use the sauce!'
Om jag hade gjort mätningar på Transparentkabeln själv hade jag inte frågat om mätdata. Det är väl uppenbart?
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 11:53:15
|
Aha, du har lyssnat på den!
Hur "lät" den?
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 12:00:16
|
quote:
Så ett lite lugnare tempo eftersöks. Det skall verkligen bli mycket intressant att se både vad tillverkarna och High Fidelity har att svara på dessa frågor.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Jeg har forsökt at mäta L (induktion), R (modstand) och C (kapacitet) på dom 6 kablerne jeg har nu. Der er ingen forskell med det utstyr jeg råder over! Men dom lyder forskelligt!! Absolut 
Om du så ochså får tilstrækkeligen kvalitetsforbetring for dom monga pengar er en helt annnen sag! Det må hver enkelt selv vurdera.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 12:01:03
|
quote:
Om jag hade gjort mätningar på Transparentkabeln själv hade jag inte frågat om mätdata. Det är väl uppenbart?
Nej, men har du testat några andra eller varför är just Transparent så intressant?
Mvh/Mats 'Quick! Use the sauce!' |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 12:08:11
|
Jag förstår inte att mätningarna som Matson och Thomas A nämner inte kommenteras mera! Blundar de som tvivlar på kablar för bevisen?
Kan vi inte enas kring Dave "dBe" Elledge's Magic Power Cord test?
Om vi kan enas att testet är riktigt så slipper vi ta om detta ämne gång efter gång i olika trådar. Vi kan kallt konstatera att det är skillnad mellan olika strömkablar? Det räcker tydligen inte med att journalister gång efter annan säger att det är skillnad mellan olika strömkablar men den här killen presenterar väl de relevanta mätningarna som bevisar skillnader!?
Kan någon visa på några brister i testet som Dave gjort annars har vi ju det "bevis" som efterfrågas av tvivlarna svart på vitt eller?
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 12:10:43
|
Tack för förtydligandet sladd. Jag förstår att du "stämmer i bäcken". Det behövs ju ibland .
Mvh
marki |
 |
|
Topic  |
|