| Author |
Topic  |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 14:08:57
|
Hepp,
Börjar så smått vänja mig vid tanken att överge mina Infinity-högtalare även fast det känns svårt. Just nu har jag Infinity Kappa 8.2i trevägs, körs biampade med Linn AV5125.
Det låter fantastiskt bra men rummet är för litet, tror knappast jag kommer att få ett tillräckligt stort lyssningsrummet inom den närmaste framtiden, så att mina högtalare kan spela ut ordentligt. Basen blir helt enkelt för stark och mullrig, tänkte skaffa basfällor etc etc men har mer och mer börjat tänka på att byta högtalare.
Mitt rum är 5x3,60m jag måste ha högtalarna på långvägen en bra bit åt det ena hållet. Väggar i betong inte så högt i tak. Ganska väldämpat med normal möblering i ett vardagsrum.
Mina alternativ: 1. Linn Ninka 2. Linn Katan aktiv drift 3. Audiovector ska till mycket att inte välja Linn iofs det räcker nog inte att det är bättre
Köper jag Katan måste jag ha en subwoofer så småningom om inte direkt, vilket höjer priset en bra bit.
Med Ninka klarar jag mig nog bra med aktiv drift, risken är nog ändå att de går för djupt i basen och jag får problem. De var lite tveksamma på min hifibutik om mitt rum räckte till för Ninka. De trodde dock att det var mina högtalare som hade "långsam" bas och med Ninka skulle det ordna sig, det ligger nog lite i det men jag tror att det beror mest på mina högtalare går djupare i basen iofs har det bara ett stort baselement Ninka har ju 2 små vilket gör den lite "snärtigare" trots att den med aktiv drift går ganska lågt i frekvens.
Vad tror ni? ser fram emot alla tips
|
Don't go to heaven 'Cause it's really only hell - RJD |
Edited by - Krokodilen on 2003/05/11 14:13:21 |
|
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 14:40:57
|
| Pröva Katan aktivt med din 5125 bör räcka alldeles utmärkt i ditt rum. Jag tror inte att du får några problem med basen så länge du justerar in högtalarna rätt. Katan (upplever jag) är lite mer känsliga för placering än Ninka, men med lite hjälp från din handlare skall det inte vara ngt problem. Så mitt råd är att börja med ett par Katan, skulle de mot förmodan bli problem pröva då med Ninka. |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 17:33:29
|
Kanske att du kan låna hem både Ninka och Katan över en helg och prova lite själv. Då passivt i och för sig, annars blir det lite väl mycket bök att växla högtalare. Ninka har fördelar som Katan inte har och tvärt om, sedan handlar det ju som du säger om vilken av modellerna som passar bra i ditt rum.
Dock kan det vara lite svårt att avgöra vilken som spelar bäst över en helg, det tar rätt lång tid att få till placeringen bra för en ny högtalare och problem som visar sig vid en ungefärlig uppställning kanske försvinner då allt blir optimalt.
Vilken butik är det du handlar hos?
Jag har dock svårt att tro att någon av dem skulle få problem i något relativt normalt rum. |
Edited by - fredde on 2003/04/24 17:36:10 |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 20:10:20
|
luminox << tackar för rådet, jag ska vid tillfälle höra om jag får låna hem ett par Katan och testa.
Fredde << Lite svårt och jobbigt att låna hem både Ninka och Katan eftersom jag handlar i Luleå och bor i Skellefteå, det är ju en bit mellan även med Norrlandsmått mätt 
Jag var förra veckan och lyssnade för första gången på Katan med och utan Sizmik, det var väldigt trevligt. Nästa steg är att lyssna seriöst på Ninka i butiken, därefter hemlån.
Skulle jag bara gå efter utseende skulle det definitivt bli ett par vita Katan snyggare högtalare har jag inte skådat. |
 |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 21:19:47
|
Har aktiva Ninkor i ett rum inte mycket större än ditt, har inte problem med basen. Med 5125 kan du ju köra Ninka aktivt, gör det! (om du har råd).
Du Kunde ju kommaförbi och lyssna, hur ninkorna låter i ett litet rum.
mvh siffernisse |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 09:16:46
|
| Siffernisse << Det gör jag gärna vid tillfälle, jag har skickat dig ett pm. |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 13:05:24
|
Därför att de var fula som stryk och alldeles för dyra. |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 14:03:00
|
Ninkorna bryr sig inte om rumsstorleken, det är formen, möbleringen och materialet i väggarna som spelar roll. Litet rum behöver inte nödvändigtvis ge ett köttigare ljud.  |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 12:18:46
|
Jag har möblerat om nu och spelar längs med rummet (3,60x5,00) Infinity-burkarna låter mycket bättre nu men fortfarande är de för stora.
Väggar, tak är i betong + golvet under parketten.
Jag ska lyssna på Ninka på fredag eller lördag, kanske blir det Katan igen också |
 |
|
|
M.Thorsén
Member

273 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 13:14:51
|
Hej! Följer med stort intresse tråden då jag vill få mitt extra slutsteg till användning och letar efter ett par aktiva högtalare. Själva lyssningsrummet jag har är något större än ditt och även det mestadels i betong vilket inte känns speciellt optimalt.
Jag har dock inte lyssnat på linn något, så det får bli provlyssning under slutet nästa vecka då jag är i götet. Läste dock något avskräckande på http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2107 om att musiken ur ett linnsystem (bla bestående av ninka) presenterades med ett bra driv, dynamik och detaljeringsgrad men utan någon vidare soundstaging och luftighet. De skrev även att det var fråga om att hata eller älska ljudet. Kanske värt att provlyssna innan köp isåfall.. Jag förhåller mig dock skeptisk till denna recension. Erfarenheter?
Hursomhelst kommer mitt köp inte ske förrän till slutet av sommarn. Men vägen till målet och pejlingen av utbudet är väl så intressant.
 Mvh / Micke |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 13:22:11
|
Frågan är väl om en sådan recention är avskräckande. Älskar du ljudet från Linn är saken biff. Hatar du det så är du en erfarenhet rikare.
Berätta gärna på forumet om dina erfarenheter |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 13:39:26
|
Just stereoperspektivet brukar vara snudd på katastrof i alla kompletta Linn system jag har hört. Men det behöver ju inte bero på märket i sig, det kan ju vara uppställningarna. Antingen så har ljudet kommit bara från höger eller vänster högtalare, eller så låter det lika mycket från båda. Separation i både sidoled och djupled har i princip saknats helt.
Är detta en del av det s.k. Linn soundet? |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 14:41:58
|
Micke << Bry dig inte recensionerna lyssna först själv och jämför sen med eventuella recensioner så brukar jag göra iaf.
Rebo << Förstår inte riktigt hur du menar, utveckla gärna mer. Med separation menar du då att de olika instrumenten ska placeras ut på rätt ställen? Annars vill man väl alltid att högtalarna ska bilda en enhet och spela ihop och inte var och en för sig. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 14:52:02
|
Jag menar att antingen så hör man tydligt att det där ljudet kom precis från höger eller vänster högtalare, eller så låter det som om att det vore inspelat i mono. Det blir alltså ingen riktig utplacering i still med att ett instrumentet t.ex. spelar strax till vänster om höger högtalare men inte i mitten.
Det kan dock vara troligt att detta inte beror på märket som sådant, utan hur dess handlare tenderar att ställa upp deras anläggningar. Högtalarna står nästan alltid nära bakväggen och utan invinkling. |
Edited by - Rebo on 2003/05/05 14:53:05 |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 15:22:04
|
Själv tycker jag att perspektivåtergivningen är en katastrof på nästan alla butiker jag har varit på, oavsett anläggning. Ärligt talat förstår jag ofta inte hur dom bär sig åt för att få ytterst kompetenta anläggningar att låta så dåligt. Enda butikerna där jag har upplevt något perspektiv att tala om är dels på en uppställning på Reference audio i Sthlm samt en på Lefflers hifi i Linköping. Dock var det inte Linn man lirade på i något av fallen. |
 |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 01:29:59
|
Använder och har använt en Linn Classik sedan rätt många år. Denna anser jag vara bra på det mesta, djup och stereopresentation tex.... Ninka har jag testat men var inget som passade min smak, röster låter underliga och överhuvudtaget låter de påträngande.... vissa bas/ nedre mellanregister-toner är de duktiga på och de har en "snabb" återgivning men nej, för så mycket pengar kan de inte vara prisvärda.... Skulle rekommendera Quad:s golvare 22L som jag tycker verkar vara bra på allt (vilken diskant och vilket djup och ja, vilken exakt återgivning. Skränhögtalare kanske är bättre till viss hårdare musik men i 95% av fallen föredrar jag någonting annat. Gillar inte heller dessa små "superstativare" av olika fabrikat som låter bra på vissa speciella inspelningar och gör så att du måste kassera hälften av din skivsamling. Quad:s stativare 12L låter däremot bra men det är klart att vissa skivor där mycket av ljudet bygger på basen blir mindre roliga att höra på.... OBS! arbetar inte för Quad men önskar att fler skulle bli lika nöjda som jag blev... men gillar man tex Ninka så gillar man nog inte Quad. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/06 : 22:05:42
|
Appropå Linn och stereoperspektiv. Jag tycker att dom Linnanläggningar jag lyssnat på har haft ett bra stereoperspektiv utan att excellera i detta område. Ljudet sitter inte fast högtalarna utan svävar fritt i rummet. Säkert kan man optimera uppställningar på olika sätt. Mer invinkling ger nog generellt tydligare sweatspot. Men det funkar inte alltid i en butik. Hemma hos mig har jag en ganska vid sweatspot beroende på att diskanten sprider väldigt bra. Jag kan utan problem lyssna på musik från sovrummet. Ställer man högtalarna ute i rummet får man en tydligare illusion av en djupdimension i musiken. Detta gäller nog alla högtalare, inte enbart Linn.  |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 00:07:02
|
quote: Jag kan utan problem lyssna på musik från sovrummet
Är det det som kännetecknar en anläggning med god perspektivåtergivning? I så fall kan jag säkert skriva under på att Linns anläggningar, liksom alla andra jag har hört, får klart godkänt på den punkten.   |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 09:19:55
|
Intressant diskussion om steroperspektiv etc. När jag bytte anläggning slapp jag helt det spretiga lyssningströtthetsframkallande (långt ord) ljud jag hade tidigare till ett kanske mer punktformat ljud men med mycket fler detaljer och helt utan tendens till att vara tröttande, tvärtom :).
Men få råd om vilka högtalare jag ska provlyssna/välja :-)
Fler tips mottages |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 14:12:18
|
| Nu har jag lyssnat på Ninka seriöst med alla typer av musiken (nåja den musik som jag gillar iaf) och det är en mycket bra högtalare prisvärd etc etc men inte riktigt i min smak. Vi lyfte in ett par Espek efter det och då föll allt på plats framförallt leendet :-). Nu ska jag försöka lyssna på Audivector vid tillfälle för att se hur de står sig mot Espek, nån som har erfarenhet där? |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 14:27:15
|
| Jag vet inte så mycket om audiovectors modeller förutom m3 avantgarde. Jag lyssnade en del på Espek innan jag köpte avantgarde. Detta var innan Espek gick upp i pris så avantgarde var den dyrare av de två då. Nu tror jag de kostar ganska lika. Jag valde iaf avantgarde för jag tyckte att den hade ett renare och mer medryckande ljud. Men Espek är för den skull ingen dålig högtalare. Lät ganska likt Ninkan fast lite homogenare och med bättre botten tyckte jag. |
Edited by - Rebo on 2003/05/11 14:28:21 |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 14:36:20
|
| Rebo: Tack för svaret ska försöka lyssna på M3s modeller låter intressant. |
 |