Om jag istället använder CDns analoga RCA-utgång till Rumskorrigeraren, kommer detta försämra ljudkvalitén mycket?
Utöver dessa prylar hade jag tänkt köpa Behringers kalibrerade uppmätningsmic samt lite XLR - RCA kablar då jag enbart har RCA på mina befintliga prylar.
Något jag missat här eller kommer detta bli en bra lösning. Jag vet att några av er har en liknande lösning och jag skulle gärna vilja höra era åsikter och tankar om hur jag lyckas bäst. (Oliver, Zvensson, Björn-Ola, mfl)
Jag kanske inte har letat tillräckligt i manualen för den men jag hittar ingenting angående rumskorrigering i den produkten (däremot i DEQ2496). Den är säkert ett digitalt superfilter men jag skulle gärna vilja använda den även som rumskorrigerare i så fall. Förutom detta är jag lite osäker på den digitala ingången samt var i kedjan man skall placera den, mellan försteg och slutsteg?
jag kan ju tillägga att jag även hade tänkt använda denna utrustning för att laborera med högtalarmätningar vid olika konstruktioner.
Just nu lutar det åt SUPER-X PRO CX3400+ ULTRA-CURVE PRO DSP8024 + mätmic. Är detta ett bra alternativ eller skall jag vänta på DEQ2496? Vad kommer jag i så fall vinna på detta i praktiken förutom att min plånbok blir tunnare?
Jag tycker fortfarande att Lem DX24'an är riktigt bra och med den och en fyrdäckad potentiometer tillsammans med en ingångsväljare (om du vill använda något annat än CD'n) så kan du sälja försteget. Det kan du göra i vilket fall som helst, det kommer nämligen bara att fungera som en input gain till filtret och det finns redan där. Tycker för övrigt att det känns som att du får en burk för mycket i onödan.
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
Ok, om vi säger att jag vill ha aktivt filter +Rumskorrigering i min anläggning till ett bra pris och då utgå från vad jag redan har idag. Skulle inte den billigaste lösningen då vara: SUPER-X PRO CX3400+ ULTRA-CURVE PRO DSP8024 + mätmic?
Vad jag har förstått så borde detta ge mig det jag är ute efter ,eller tänker jag fel? Kan dessa produkter ersättas av enbart en av Lem DX24'an eller ULTRA-DRIVE PRO DCX2496?
Utan att jag har kollat vad Behringers produkter kan i detalj så vill jag påstå att det stämmer. DX24'an ger dig förutom både hög och lågpassdelning från 6 till 48db/okt, fem valbara justerfrekvenser + Q-värden på alla in och utgångar samt fas och tidskompensering mm mm.
Om du antingen använder input gain i filtret som volymkontroll eller fixar det efter filtret i stället så kan du sälja försteget. Mick och mätmöjlighet tillkommer.
Lite hastigt så ser jag att Lem använder en 40-bitars DSP till ett tvåvägsfilter och Behringer kör med en 32-bitars till ett trevägs.
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
Jag tror nog att den löser alla dina problem... + mer därtill...
Jag tänker själv köpa en för att köra:
1. Aktiv delning på mina OA51.3 (2-vägare) + aktivt delade stereobasmoduler (80-120 Hz)... rumskompenserat...
2. Aktiv delning på mina OA51.3 (2-vägare) + aktivt delade basmoduler i mono (80-120 Hz)... aktiv delning för XLS12 Subwoofer för de lägsta frekvenserna <30-40Hz rumskompenserat...
eller
3. Passiv delning på mina OA51.3 (activ högpass) + aktivt delade stereobasmoduler (80-120 Hz) + aktiv delning för XLS12 Subwoofer för de lägsta frekvenserna <30-40 Hz... hela klabbet rumskompenserat...
Möjligheten till digitaldelay ger ju möjlighet till fasriktighet även i tidsdomänen...
Digitalingången (och även analogingångarna) ger mest om man kopplar CD direkt in i filter och sedan en "6-kanals" volymkontroll... (full utstyrning/jobbar med alla bitar)
-men då filtret jobbar med 24 bitar borde det gå ganska bra att stoppa in det mellan för och slutsteg (även om man spelar ganska svagt/lågt)...
Jag skall kolla upp det hela lite mer noggrannt. Kan man lösa det jag vill med enbart en apparat och då eventuellt klara sig utan det försteget man använder sig av idag så låter det ju intressant.