HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Idag fick jag två nya baselement hemlevererade
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/27 :  17:07:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Isobarik .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/27 :  17:26:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Dahlberg,

... Jag har faktiskt funderingar på att göra så med de 18-tums element som för tillfället används i mina subwoofers! Isobakrik skulle innebära att jag kommer ner i lådvolym lite ... Vore åtminstone intressant att testa ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/27 :  17:50:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Tja, du förlorar samtidigt output och det känns väl lite bakvänt. Jag tyckte mest bara att det blev en läcker bild.

Nu blir det inte heller den halvering av lådvolymen som teorin säger, elementen tar också plats om dom inte monteras som på bilden och det är väl inte så snyggt .

Om du vill att subbarna skall ta mindre plats i rummet så kanske det vore mer intressant att kolla möjliheten med horn placerade i angränsande rum. Eller varför inte nedgrävt i backen utanför huset så att väggen under fönstret blir hornöppning

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/27 :  18:03:11  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Dahlberg,

Helt riktigt ... Jag håller dessutom med att det förmodligen inte blir så snyggt

Det där med bashorn nedgrävt i backen utanför huset var faktiskt något som jag tänkte genomföra i samband med att vi dränerade om huset på utsidan. Min fru satte dock stopp för mina vilda planerna eftersom hon inte alls gillade idéen med stora hornöppningar i källarväggen .

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/27 :  18:09:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Hon har säkert andra positiva egenskaper som väger upp för det men visst vore det den ultimata utmaningen. Både att bygga och att samla så många pluspoäng att hon inte flyttar när det blir av .

- Olof Palme
Go to Top of Page

gtfalmi
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/04/27 :  18:38:30  Show Profile  Visit gtfalmi's Homepage Send gtfalmi a Private Message
maximum Acoustic power i en 142 liters låda är 123,1 dB vid 22,9 Hz.... tuuunnnggttt....

optimalt ljud är en förbannelse man inte vill komma ifrån.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=gtfalmi
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/27 :  18:52:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ojooj vilka grunkaor ni har där hemma pojkar!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/04/27 :  19:07:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja dahlberg jag skall kolla opp ifall det är samma korg!!
vänta på svar, kanske är jag intresserad då!!

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:00:40  Show Profile Send bassman a Private Message
Är korgarna lika massiva som de ser ut?

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:02:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JAAA

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:17:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Benen som går från infästningsringen och ned till magnetsystemet är utformade som u-balkar med en godstjocklek på 5mm, jag mätte det alldeles nyss. Det innebär naturligtvis att det är jätteläge för att fylla den håligheten med exempelvis Stålepoxy eller kanske glasfiberspackel vid ett eventuellt konbyte. Frågan är iofs hur mycket det skulle inverka vid dom frekvenser där dom här elementen är verksamma. Det borde finnas någon som har provat, kanske.

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:35:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett annat alternativ angående omkoning av det som för närvarande är mina element är att bara kona om det ena elementet som inte är i så bra skick med originalkonen och samma dammkåpa som den på bilden. Originalkonen heter "C8R155(-8)".

- Olof Palme
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:53:08  Show Profile Send Isidor a Private Message
quote:
Det innebär naturligtvis att det är jätteläge för att fylla den håligheten med exempelvis Stålepoxy eller kanske glasfiberspackel vid ett eventuellt konbyte. Frågan är iofs hur mycket det skulle inverka vid dom frekvenser där dom här elementen är verksamma. Det borde finnas någon som har provat, kanske.
För frekvenser under 200 Hz eller så är elementet säkerligen fritt från relevanta strukturmoder. Om man endast tänker sig att använda elementet i en subwooferkonstruktion finns det alltså ingen anledning att försöka sig på att öka styvheten eller förlusterna i korgen.

Edited by - Isidor on 2003/04/28 12:54:39
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  13:05:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Det har du nog rätt i och 5mm's godstjocklek är inte klent det heller.

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  15:38:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Pris på konen "C8R155(-8)" från Septon 2028+moms. C8R2245H är lite billigare. Kan det vara så att det går att få bättre pris någon annan stans än hos Septon

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  15:44:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Det där med bashorn nedgrävt i backen utanför huset var faktiskt något som jag tänkte genomföra i samband med att vi dränerade om huset på utsidan. Min fru satte dock stopp för mina vilda planerna eftersom hon inte alls gillade idéen med stora hornöppningar i källarväggen .

Nog är hon lite petig ibland va .

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/03 :  22:36:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

klart man ska ha sådanna!!

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/10 :  15:56:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja sannerligen, nu har även två stycken element ytterligare anlänt

Denna gång från övre norrland

Det är en låglågbasversion av Neriks 2242:

Eller ska man säga föregångare kanske.

Skall konas om till 2245H som är ett fint 18" subbaselement

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/10 :  19:39:13  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Lite inspiration till dig ...

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/10 :  19:44:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
[:D
är det galningen på japan ? På ditt jobb?
men herrejesssusuususususususususususuusu

vad tycker han om din anläggning.

berätta mer om hans prylar

[:D

Edited by - Niklas Nord on 2003/05/10 19:44:20
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/10 :  19:47:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Nej det är inte japanen ... Han fick tyvärr förhinder så han kunde inte komma idag.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/10 :  19:49:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vilken cool sida http://www.cowanaudio.com/ den har uppdaterats sedan sisst

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/10 :  19:58:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

dessa ser mäktiga ut: http://www.acom.fi/monacor/car_hifi/spkrs/sph_380-550tc.htm

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:20:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Ja, onekligen tämligen kraftfulla prylar ...

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:25:27  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vad är det jag ser... NN som pratar om andra ellement än JBL

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000