HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Linkwitz transform ? Distorision? Watt? Xmax?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  10:32:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jau!

Jag funderar på att sätta mina nya JBL 2245 18" i slutna lådor och applicera en sådan linkwitz transform. Detta för att jag gärna skulle vilja få ned lådvolymen till det hanterbara.

Jag undrar:

* Lägger transform till en massa distoriosion till basregistret
* Hur mycket watt måste man ha, och hur räknar man på det
* Är det möjligt att komma ned till 16hz med transform och en sluten
låda med en 700 watt

* Finns det några nackdelar med transform ?

* Skulle man kunna göra exakt samma sak med en sådan behringer eller en sådan LEM EQ/crossower ?

Om de tär någon som orkar kolla på JBL 2245H 18" thiele/small -parametrar så finns de här:

Fs = 20 Hz
Qms = 2.2
Vas = 821.2 liters
Cms = 347.3 µm/N
Mms = 185 g
Rms = 10.42 mohms
Xmax = 9.5 mm
Xmech = 12.7 mm
P-Dia = 406.4 mm
Sd = 0.129 sq.m
P-Vd = 1230 cu.cm
Qes = 0.31
Re = 5.8 ohms
Le = 1.4 mH
Z = 8 ohms
BL = 21 Tm
Pe = 300 watts

Rated power capacity shall be at least 600 W normal program material.

Qts = 0.27
no = 2.1 %
1-W SPL = 95 dB
2.83-V SPL = 96.77 dB

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:18:44  Show Profile Send celef a Private Message
jag tror herr siegfried har ett exel-ark för simulering av detta för nerladdning, haru kollat hemsidan hans?

sound pollution
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:22:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jo jag har det excelarket, jag fick det av Alexi som kanske laddat det från hans hemsida. Det heter Linkxfrm och körs genom Excel som sagt. Dock har jag inte lyckats sätta mig in i hur det riktigt fungerar, det är flera kurvor, antagligen normal kurva och efter korrektion osv..

men det ger inte svar på alla mina frågor!

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:45:36  Show Profile Send AndersP a Private Message
http://sound.westhost.com/project71.htm
Här finns bla. ett räkneark som är väldigt lätt att använda.

Gå in på Linkwitzlab och ladda hem " spl_max1.xls ". Sen saknas bara ett program som räknar ut watten åt dig, men det borde gå att göra manuellt. Du har väl miniräknare?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/05/09 :  12:03:01  Show Profile Send frez a Private Message
Hej NN!

Lite svar på dina frågor:

1. Nej, men den förstärker ju basen en del och det medför större konutslag och mer effekt från förstärkaren vilket i sin tur kan innebära högre dist.

2,3. Förstärkningen i en 100L sluten låda hamnar på 20 dB vid 16 Hz. Och då räknar vi -3dB vid 16Hz. Det innebär att för att få samma nivå vid 16 Hz som vid 100Hz behöver du 10^2 ggr effekten vid 100Hz. Dvs använder du 100W i 100Hz behövs 10.000W i 16 Hz. Nu är detta en aning missvisande. Om du använder din stärkare kan du spela max ca 103,5dB (-3dB) i 16 Hz. Men nu generaliserar vi en aning. Förmodligen kommer begränsningen inte ligga i själva förstärkaren utan i högtalaren. Vi får ju inte glömma att med denna effekt i 16Hz får vi MASSIVA konutslag! För stora faktiskt. Å andra sidan, hur mycket information ligger i 16 Hz? Inte mycket vilket gör att beräkningar och verklighet inte alltid stämmer överrens. Förmodligen skulle det kunna funka med detta. Gör en simulering på basen i 100L sluten i LSPcad och kolla konutslaget vid 16Hz. Öka sedan effekten i programmet tills du kommer upp i max konutslag vid frekvensen. Kolla effekten. Sedan kan du räkna baklänges till vilket ljudtryck du hamnar på.

Personligen skulle jag välja -3dB vid 20 Hz istället och ta en större låda. Kanske 150-200L.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/05/09 :  12:23:35  Show Profile Send j.persson a Private Message
NN,

det krävs lika mycket effekt för att överstyra elementet mekaniskt (i samma låda) oavsett hur mycket du än transformerar signalen på vägen.

Du bör alltså välja förstärkare så att den precis räcker till för att nå det maximala konutslaget du vill använda. Sedan är det fritt fram att använda en transform för att påverka klangen.

Linkwitz själv har en bra utredning om detta på sin hemsida...

/J.P.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  12:59:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

okej!

Hur ska de göra på StudioBlue?`Det va väl med slutna lådor och EQ för
att få upp basen?

De baselementen har nog mer utrymme för konutslag än mina 18", jag kan slå
4cm tror jag P-P innan nått händer. FÖresten så tar upphängingen slut innan
det slår i talspole, det verkar iaf så eftersom jag inte lyckats bottna genom
att trycka ned med handen...

Vad händer med Group Delay ?`Och hifikaraktären? Dock, här spelas subbas,
och.. ja borde det finnas några problem igentligen?

Vad är bäst, sluten låda på 100 - 200 liter med transform, eller en portad
låda på 450 liter - stor som ett as.

Jag planerar att ha en 18" i vardera hörn, tillsammans borde de prestera
rätt många db vid 16hz iaf 110db hoppas jag iaf vid 18.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:05:37  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
NN exelarket du fick av mig var en färdig mall över hur det blir med en LT till 2245.
Den blå kurvan visar standard 2245 i sluten låda på 230liter: F10 = ~27Hz
Den gröna kurvan visar 2245 i samma låda men nu med LT så då: F10 = ~14,5Hz

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:10:50  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Varför jag skriver F10 istället för F3 är för att F10 mer visar till vilken frekvens man har bas.
För denna konstruktion krävs dock 10dB gain vilket betyder att vid 100w normalt så behövs nu 1000w
Så ger du den 1000w har du max 115dB istället för 125dB.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:18:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag skulle kunna brygga S200 så den kan ge 1400 watt i 4ohm, men jag undrar, tänk om 2245 dippar under 4 ohm någon
gång, kanske kan vara skadligt.

Och är de två högtalarna kopplade så de blir 4ohm, och
steget är bryggat, blir det inte totalt 2ohm´s last för
slutsteget då?

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:20:33  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag kan också tillägga att med 1'000W in når du X-mech vid 30Hz

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:23:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Men aj det är ju inte bra

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:28:14  Show Profile Send matson a Private Message
NN: Varför skall du parallellkoppla?
(Men, visst om du gör det så ser slutsteget(det bryggade!) en last på under 2 ohm((5,8/2)/2)

Mvh
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:59:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Hur du än bär dig åt med elektronisk kompensering så kostar det maximalt ljudtryck och ökad distortion. Det säger sig igentligen själv då elementet drivs hårdare. En väl fungerande lösning med dom här elementen blir stor, det får du helt enkelt leva med.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:03:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

portade lådor, mellan 280 - 450 liter
vilka as till element, otroligt stora
min flickvän och min bäste vän blev rädda
för elementen igår.

nästan så jag också blev det

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:20:04  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
haha om jag köpt hem sådana element skulle jag nog va mer rädd för sambon :))
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:20:05  Show Profile Send MadMan a Private Message
och vi ska inte glömma å säga att musik inte har allt för mycket energi under 40hz =)

jag kollade lite olika låtar som man spelar ... å då kunde 20hz nivån ligga -11dB under normalen( 0dB) i många fall

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:21:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

självklart

Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:21:24  Show Profile Send MadMan a Private Message
och vi ska inte glömma å säga att musik inte har allt för mycket energi under 40hz =)

jag kollade lite olika låtar som man spelar ... å då kunde 20hz nivån ligga -11dB under normalen( 0dB) i många fall

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:25:26  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
MadMan, vi såg det första gången

Använde du Cool Edit?

Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:03:55  Show Profile Send BigD a Private Message
att 20hz nivån ligger -11db under 0db nivån är väl inte ett tecken på att man den information som finns där inte är viktig för musik representationen?

Sedan så är det ju knappast så att om nivån är låg så spelar det ingen roll om man har låg volym på de frekvenserna, det innebär ju bara att de försvinner ännu mer.

Eftersom jag personligen gillar bas och då i synnerhet subbas, så har jag hållt på en del med olika lyssningsexperiment (dock helt ovetenskapligt och subjektivt) och testat olika högpassfilter (för att se om mindre konutslag, vilket borde innebära mindre dist skulle ha en positiv inverkan på musiken).
När jag har testat detta har jag kommit fram till att om man skär av basen (även så lågt som 20hz) så tappar man mycket, hela "botten" försvinner ur musiken, däremot så har jag konstaterat att om man skär kring 10hz så innebär inte detta några negativa saker, dock borde konutslag minska om det förekommer så extremt lågfrekventa toner.

Dock tycker jag att det är förkastligt att resonera att man inte behöver bas under 40hz som jag nästan tolkar madman's uttalande.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:11:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja, power to the bass

Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/05/09 :  16:48:56  Show Profile Send MadMan a Private Message
nej nu tolkar du fel.. =)

jag menar att man ska inte kolla sig blind på simuleringar som visar att högtalaren bottnar vid ca 25hz... för när man spelar musik så ligger nivån lite lägre vid dessa frekvenser...och då bottnar inte högtalaren lika fort..........

nått sånt mena jag ;)

Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:39:35  Show Profile Send BigD a Private Message
Hehe.. då är jag med på ditt resonemang :P

Dessutom borde väl rummet lyfta ganska mycket vid så låga frekvenser?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:42:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Dock tycker jag att det är förkastligt att resonera att man inte behöver bas under 40hz som jag nästan tolkar madman's uttalande.

BigD,

Hmmm ... jag tycker nog inte det är förkastligt faktiskt . Min erfarenhet är att distortionen ökar ju lägre ner i frekvens du kommer. Jag skär heller av den djupaste basen för att få ett renare ljud. Som ett exempel på detta så kan jag nämna att jag har jag laborerat lite i min anläggning genom att skära av basen mellan 18 - 35Hz. Det bästa ljudkvalitén tycker jag att jag får om jag skär bort frekvenser under 25Hz .

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:49:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
portade lådor, mellan 280 - 450 liter ...

NN,

Det ska vara stora lådor till stora element fattar du väl!!!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000