HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur pass bra är NAD C270?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/26 :  19:58:46  Show Profile Send Reefer a Private Message
Tjo i stugan, har en anläggning med en Cyrus 7 CD, och ett par Audiovector C1 samt en Cambridge A500 förstärkare, den sistnämnda tänker jag nu byta ut mot ett slutsteg, NAD's C270.

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=NADC270

Någon som har någon erfarenhet om hur pass bra den är, är den värd pengarna eller ska jag lägga ut mer på något annat slutsteg?

"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee"
-John Locke in "a letter concerning Toleration"

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/26 :  20:19:37  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag har ingen info om naden men kolla på www.audioreview.com där kanske det finns något. Men spontant och vad jag hört tidigare på forumet är väl att de uppgraderingar man gör ska helst vara stora. Att hålla på och finlira i samma division kanske inte ger lika mycket.

Men jag vet inte så noga.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/27 :  02:44:48  Show Profile Send Reefer a Private Message

Thx n0p, det fanns en del om den på audioreview.com och dom flesta strör lovord över den, men inte spelar den väl i samma division som Cambridge A500, inte för att det är top of the line, men visst borde den vara en bra bit tyngre än A500'an i power och ljudkvalite?

Problemet som jag fattat det är juh att det finns knappt några riktigt bra slutsteg i 5000-15000 sek klassen öht (inte som jag hittat iaf) jag känner inte någon överdriven lust att hosta upp 35000 papp för ett par Vincent SP-991 Monoblock, som är något av en dröm, en polare till mig har ett par sådana, fan vilket ljud, men lite tungt för plånboken just nu.

Nästa steg upp på skalan skulle isåf vara (fortfararande) NAD men då 218THX för 11 papp, men jag tror inte att den är lika prisvärd som sin lillebror, C270.

Föreslå inte ett Cyrus slutsteg för att matcha min CD spelare, jag har lyssnat på en av dom och och jag blev inte vidare imponerad, snacka om ripp-off för folk som bara är ute efter design.

"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee"
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/27 :  08:49:09  Show Profile Send n0p a Private Message
Om du nu ska ha slutsteg så är väl ett tips att kolla begagnat. Man kan göra många fynd. Men det vet du väl redan.

Sedan några konkurrenter till Nad som bör nämnas i 7 000:- klassen är väl
1. Rotel RB 971 II kostar ca 4 000:-
2. Linn LK ? Finns en hel del begagnade linnsteg som jag antar är väldigt prisvärda. Kolla med Linnbutikerna.
3. Vincent har väl ett litet monoblock för 3000:- har jag för mig.

Lycka till.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/04/27 :  09:47:14  Show Profile Send mucke a Private Message
Kan inte det här vara nått? Visserligen några år på nacken men mycket välljudande.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3949

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:22:30  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Varför inte titta på Audio Analog de har ett slutsteg för en ca 8.000 kr vilket ska vara väldigt bra. De lutar åt det lite varmare hålet om det kan tänkas vara något.
Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/27 :  22:17:17  Show Profile Send Reefer a Private Message
Ok tack för tipsen, men det lutar nog ändå åt C270, såvida man inte tar SP-991 Vincent på avbetalning....humhum

Gärna någon som har personlig erfarenhet av NAD C270

Go to Top of Page

William
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:06:52  Show Profile Send William a Private Message
Annars är ju ett beg. 218THX inte dåligt. Kan ju hittas för runt 7000:- Jag blir nästan lite sugen på att köpa ett och göra nått annat av min 216THX, vilken jag är oerhört nöjd med.

De e jag som e han.
Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/01 :  16:42:29  Show Profile Send Reefer a Private Message

Jo NAD 218THX är verkligen biffig, har försökt att hitta bilder på hur den ser ut under huven, någon som har nån länk?

Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/05/01 :  16:54:39  Show Profile Send Cortez a Private Message
Jag har en Nad C 370, som är i stort sett indetisk med den du tänker köpa. Jag är hyffsat nöjd, men se om du inte kan hitta något lite mer flshigt i begagnatklassen först kanske?

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/01 :  23:42:27  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har haft 2st C270.

Jämfört med S200, 216 och 218THX om det kan vara av intresse? (Jag har själv ägt alla dessa steg)

Men nu har ju tråden blivit gammal så du kanske inte tittar in för då är det ju onödigt att jag plintar ner en jävla massa!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/02 :  01:51:32  Show Profile Send Reefer a Private Message
MaxMartin; om du tittar längre upp i tråden så ser du att jag tittade in kl. 1654 samma dag som du skrev ditt inlägg

Du har jämfört med bla 218, vad tyckte du då? vilken var bäst enligt dig? C270 eller 218?

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/02 :  02:33:07  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
C270: Mycket bra bas. Tight och kontrollerad. OK mellanregister men saknar den där extra öppenheten. Diskanten är len och har bra upplösning. Helt ok på alla punkter.

218THX: Stramare bas än 270, för stram nästan. Bra diskant och mellanregister men det känns blekt och tråkigt att lyssna, man kan inte direkt säga att DET gör den bra. 270 är betydligt mer spelglad och musikalisk. Bara för basdrivning hade denna varit ok men inte mer. Hela tiden känner man att nånting måste uppgraderas>>STEGET!!!

216THX: OK bas men på tok för entonig, ingen hifi-bas direkt. Mellan och diskant har helt ok upplösning men blir sidan om 270 tröttande att lyssna på med sitt "släng allt skit på lyssnaren" klang. Bra som förstagångssteg men inte mer. Dynamiken är över medel, dvs mycket god. Lite bättre än 270 kan man tycka..

S200: (17998:-) Låter precis som 218 i basområdet pga av samma konstruktion men när det gäller resten så kör den åttor kring de andra och har mycket hög upplösning. Priset man får är att det låter kyligare och ännu (Ja!)tråkigare än 218. Dynamiken är jättebra.

Copland CSA-515: (20.000:-) Jämförelseobjekt jämfört med dom andra.

Här visar Copland var skåpet skall stå med ett mellanregister utav mycket hög klass och detaljrikedomen är mycket hög, snäppet bättre än S200.

Placering av instrument o dyl sker här i High-End världen.

Basen har ännu större djup än tex S200 och har högre tighthet helst i midbasen men märk väl: DET BLIR ALDRIG TRÅKIGT ATT SPELA MUSIK!!!!!!!!!

Sammanfattning: Man behöver ej lägga ut svinsummor för ett steg när det finns NAD. C270-steget är mycket bra. Så enkelt är det! NAD har samlat sina kunskaper för att bygga ett biligt och välljudande steg utan tvekan. Det finns inget steg under 11001:- som slår 270 när det kommer kritan.

Visst, det har anmärkningar men dom är så små och när man tänker på hur billigt det är! Biampar man som jag gjorde så blir basen extremt punschigare och det innan tillbakalutade mellanregistret stiger fram ur ljudbilden på ett helt annat sätt och såklart så blir även diskanten lite bättre. Vid extremt höga ljudvolymer så vacklar det aldrig..

Jag vet att i biamping så är det mycket eller satan så bra alltså eftersom jag efter dessa 2 hade ett S200 och efter en hel dag av lyssnande så saknade jag mina 270:is så gud in i...TRO MIG!! Och då hade jag redan sålt dom!!

Med andra ord ligger 2st C270 obehagligt nära ett Copland CSA-515 i ljudkvalité.

218THX/S200 ger 2*260W i 8 ohm

216THX ger 2*183W i 8 ohm

C270 ger 2*196W i 8 ohm

Copland CSA515 ger ca 170W i 8 ohm.

OCH nej, jag såg inte att du hade gjort ett inlägg tidigare idag.

Nu får vi se vad du säger om detta...Får hoppas att det räckte

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/02 :  02:35:52  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det blev lite mer än vad du kanske tänkt dig men jag ville att du skulle ha nått att gå efter.

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/02 :  02:38:26  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Bara så du vet så köper inte jag Vincent´s monoblock (35.000:-) så ska jag kompletera min stereo med just ett C270 för basen iallafall, IGEN!

Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/02 :  03:07:05  Show Profile Send Reefer a Private Message
Vad jag säger? jag är mållös tack för att du ville ta dig tid med att recensera

Det är nog ganska klappat och klart att det blir en C270 vid det här laget, en polare till mig ska tjacka ett mixerbord så jag får köpa hans NAD 116 för endast 1000 spänn att komba med C270'n, vågar man fråga om den är en bra kombination eller ska jag slå till på NAD C160, dock tycker jag att nästan prick 5 lappar för ett försteg som den kostar är lite magstarkt...

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/02 :  03:15:54  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
NAD 116 är ett mycket bra försteg, utan tvekan och för 1000:- ett fynd!!

Ett C160 är som du säger dyrt, mycket dyrt men är ändå bättre än Rotels dyrare.

Skillnaden är mycket liten, 160 har ju ringkärnetrafo och ALPS-pott men det gör den inte speciellt mycket bättre, bara dyrare!

Bor du i Skåne förresten?

Mvh

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/02 :  03:20:24  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Förresten så är ju 116 mycket coolare med en diod som lyser grönt lång väg på volympotten

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/02 :  09:52:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Jag ägde två NAD 216THX innan (bryggade) och nu äger jag ett NAD S200. Mitt nya NAD S200 tycker jag är mjukare i ljudet än NAD 216THX. Såg non länk om B&W högtalare, eller vad det var?! Där var också nån som tyckte att NAD S200 var mjukare i ljudet! Kanske beror lite vad för försteg man kör? Eller kablar, jag kör NAD S100 som försteg!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:05:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Bryggkopplade 216 ger ett styggt ljud och ett S200 är ju blir ju raka motsatsen då den låter tillbakalutat med tightare bas.

Jag rek att att man kör S100 och 200 ihop med cd och högtalare som låter varmt/mjukt.

Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/03 :  00:58:29  Show Profile Send Reefer a Private Message
Det var visst en NAD 1000 och inte NAD 116 som jag får tjacka för ett lakan från polaren...märks det att jag inte är så hemma på Hi-Fi prylar?

Men det är väl fortfarande ett bra pris för den?

MaxMartin; nej jag bor inte i skåne, bor i Stockholm.

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/03 :  04:42:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
NAD 1000??????????????????????????????????????????????????

Gammal modell. Högst 700:-

Den är ju 10 år gammal!

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/03 :  04:43:40  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Amen va f.....

Den e ju utan fjärr också. Motsvarar gårdagens 114.

Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/03 :  17:47:46  Show Profile Send Reefer a Private Message
Ok så 700 är din rekommendation? hmm undrar hur pass bra polare man har som försöker rippa en på ett lakan

Jepp den är utan fjärr, gillar inte fjärrisar

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/05/03 :  18:31:34  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ja, 700:- inte mer.

Den kostade inte mycket när den kom och eftersom du idag kan få en/ett 114 (utan fjärr) för runt 1000-1300Kr så är det helt enkelt för mycket för det gamla Nad 1000.

Låter visseligen helt ok. (Om du får det för 700 eller mindre).

Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:11:53  Show Profile Send Reefer a Private Message
Såg btw att hifiklubben tagit över retail för Cambridge produkterna från ljudmakarn där jag köpte A500'an, det roliga är dom sänkte priset på den i vevan, från 3400 som den kostade för bara 2 mån sedan (och som jag köpte den för) till nu 2500...damn, jag som tänkte loska iväg den för 2 lappar på blocket, blir svårt nu

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000