| Author |
Topic  |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 18:52:00
|
Ibland får man bara för sig att göra nåt helt urflippat! Det började med att farsan ville att jag skulle sälja hans CervinVega 1215. Dessa har ursprungligen varit i min ägo för en sisådär 11-12 år sedan. Därför har jag lite hatkärlek till dom! Men det är faktiskt deras förtjänst att jag fick upp ögonen för bättre ljud, då dom åkte på däng av ett par pyttesmå Bostonhögtalare!. Iallafall så jag jag oxå precis fått hem Krell KAV-250 från en reparation, så då var jag ju bara TVUNGEN att prova att kombinera dom med mitt övriga system. Alltså uppsättningen blev Tact 2.2x till Krell KSA-200s som driver Dynaudio 1.3se och Krell KAV-250 till CerwinVega 1215. Hur det låter? Tja med en delning på 200hz så har jag nog aldrig i mitt liv spelat så satans högt! Passar ljudet ihop?? Icke sa nicke! Låter som skönheten möter odjuret! Anledningen till att delningen blev så hög är för basen kändes helt tvådelad längre ner. Det finns ingen skärpa, kontur eller fasthet what so ever hos 1215. Men flyttar luft, jag DET GÖR DOM KAN JAG LOVA!! Blomkrukorna fick plockas ner efter att en åkt i golvet efter lite bastons test. Det intressanta i det hela var när jag gjorde en kompensering på hela kalaset. Basen formligen försvann! Visst blev säkerligen frekvensgången rak, men elementen är så slöa i attacken att basen formligen gick upp i rök! Det basade på säkert dubbelt så mycket när jag flyttade ner delningen till 50hz! Detta var en bieffekt som jag inte hade räknat med. Antagligen är det just topparna och dalarna i frekvensgången hos 1215 som gör att dom spelar bas. Så fort kompenseringen plockades bort mullrade det dock på ordentligt! Summering: discobasar kan inte kompenseras till att låta bättre, man märker bara tydligare hur pass dåliga de är. Denna kombination är rolig men bara på högsta volymskalan, i övrigt låter det förskräckligt! Men men, det var iallfall jäkligt roligt att spela högt! Som att gå på disco fast utan det traditionella skrikandet i övre registren.
Ska fortsätta att utföra mätningar och kompensationer under helgen. Det är alltid roligt att försöka förbättra något som låter peck från början!
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 19:12:59
|
HAHA du är härligt galen David !! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 21:47:39
|
Förbannat att man ska bo i lägenhet och behöva oroa sig för grannarnas väl och ve...    |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 23:08:03
|
Ja, hade jag bott i lägenhet så hade jag garanterat blivit vräkt om jag spelat på detta sättet. CV1215 har en känslighet på 100db, och jag matade dom med 500w, så nog blir det tryck i basen allt! Jag skulle gärna ha den här ljudtryckskapaciteten hos en riktig highend baslåda. Det blir till att snickra lite. En lustig sak är att mina 1.3se spelar högre än CVs egna topp... så det är bara baslådan som fattas!
|
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 01:38:52
|
David A,
Roligt test . Min erfarenhet av CV är lite kluven eftersom jag gillar många av deras horn-konstruktioner. Har dock alltid bytt ut elementen mot JBL (vad annars? ) eftersom det lät mycket bättre då 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 02:34:51
|
Jag blir ibland lite knäpp på alla Hifi-muppar!
Vet ni hur mycket spelglädje som försvinner när man har så kallade hifi-element, låg känslighet m.m??
Jag har alltid känt så här förutom när mina JMlab kom in i vardagsrummet.
Jag har full sympati med dom som bygger hornkonstruktioner m.m till hemmabruk.
För så satt man alltid och lyssnade på hur kvalitén var i den specifika skivan å ditten och datten men jag har aldrig kunnat slappna av liksom...
HeHe..hoppas ni förstår.. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
 |
|
| |
Topic  |
|