Author |
Topic  |
|
bengt_peter
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 10:54:15
|
Har surfat omkring lite och sett att Proson introducerat kablar bl a signal och högtalarkablar i den lite högre prisklassen. Högtalarkablarna kostar dryga tusenlappen för 2x3 m vilket betyder ca 180 kr/m inkl kontakter. Någon som vet lite mera om dessa kablar.
Fråga till forumläsarna: Som bekant har jag ju lite prylar som ligger för träda i garderoben t ex en Ariston-spelare. Jag har även högtalarkablar i parti och minut bl a en kabel Märkt "Eriksson" (telefonbolaget). Kabeln är till sin uppbyggnad och utseende exakt likt Supra Ply. Vidare kan upplysas om att kabeln är ganska styv och hård. Någon som vet vad detta är? Jag har nämligen fått kabelhärvan av en kompis och han påstår att det är samma kabel som Supra. |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 11:07:05
|
Jag köpte en koaxial digitalkabel från Proson. Den verkade robust och välgjord med chucklåsning på RCA-kontakten. Däremot visade det sig att kontakten inte var fastlödd med kabeln, utan bara skruvad. Området runt fastskruvningen var i sin tur fyllt med något silikonliknande. Efter vad jag har förstått så är det inte speciellt bra med skruvlåsning, men å andra sidan lär det ju inte oxidera när silikonet isolerar kontakten. Andra kan det här bättre än jag och kan kanske reda ut begreppen lite. Vad gäller lyssningsintryck kan jag egentligen inte uttala mig då jag inte har jämfört med någon annan kabel, CD:n lät bättre med en ny DAC iallafall ;) |
 |
|
Steffo
Mr. Wilson

126 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 12:08:04
|
Proson har inte, och kommer troligtvis INTE att ha någonting med "High End" kablar att göra!!! |
"WILSON, probably the best speaker in the world" |
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 12:37:20
|
Ericssonkabeln är inte supra ply. Men den funkar på ungefär samma sätt, ledarna tätt ihop i samma hölje förtennad koppar förhindrar strömhopp mellan kardelerna. Kardelerna är betydligt grövre än supras så på den punkten borde Ericsson kabeln ha ett litet försprång, dock blir den ganska styv som du sa.
Mkt bra budget "ply" Jag har 2.5mm2 6mm2 och 10mm2 hemma.
Vilken dimension hade du? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 14:10:54
|
Steffo, hur vet du det? Har du testat dem?  |
 |
|
bengt_peter
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 16:57:28
|
Cittroman. Sitter just nu på jobbet och har inte kabeln framför mig (den ligger ju som bekant i garderoben). Nej, det är inte 2,5mm2 utan är av en grövre kaliber. Vet du även varför Eriksson tagit fram denna kabel, vad den i deras verksamhet skall användat till? De sysslar ju i första hand med telekommunikation. |
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 18:16:29
|
Och för att telekommunikationen skall funka behövs kraft och då behövs kablar. Ericsson Cables heter fabriken som fortfarande, dock med tynande tillvaro tillverkar kabel av olika sorter även fiber och koax.
Ericssons policy för ett antal år sedan (innan marknaden blev knäpp) var att tillverka så mkt som möjligt själv, plåtdetaljer, trafos, kabel m.m.
Numer koncentrerar dom sig på "kärnverksamheten"
Jag jobbar med kraft till telekommunikation på f.d Ericsson som för tre år sedan blev uppköpt av Amerikanska Emersson som nu lägger mesta tillverkningen i Asien |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
bengt_peter
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 10:54:06
|
Cittroman!!!
Kabeln är märkt Ericsson Cables RKK 2x6
Är det något bra som jag kommit över? |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:03:33
|
Det är bara buga och tillbe. Proson kommer bli det största och mäktigaste highEnd tillverkaren i världen |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
bengt_peter
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:11:50
|
Hej Matså.
Är jorden platt? |
 |