HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prosons kabeldebut inom high-end?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/28 :  10:54:15  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Har surfat omkring lite och sett att Proson introducerat kablar bl a signal och högtalarkablar i den lite högre prisklassen. Högtalarkablarna kostar dryga tusenlappen för 2x3 m vilket betyder ca 180 kr/m inkl kontakter. Någon som vet lite mera om dessa kablar.

Fråga till forumläsarna:

Som bekant har jag ju lite prylar som ligger för träda i garderoben t ex en Ariston-spelare. Jag har även högtalarkablar i parti och minut bl a en kabel Märkt "Eriksson" (telefonbolaget). Kabeln är till sin uppbyggnad och utseende exakt likt Supra Ply. Vidare kan upplysas om att kabeln är ganska styv och hård. Någon som vet vad detta är? Jag har nämligen fått kabelhärvan av en kompis och han påstår att det är samma kabel som Supra.

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/28 :  11:07:05  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag köpte en koaxial digitalkabel från Proson. Den verkade robust och välgjord med chucklåsning på RCA-kontakten. Däremot visade det sig att kontakten inte var fastlödd med kabeln, utan bara skruvad. Området runt fastskruvningen var i sin tur fyllt med något silikonliknande. Efter vad jag har förstått så är det inte speciellt bra med skruvlåsning, men å andra sidan lär det ju inte oxidera när silikonet isolerar kontakten. Andra kan det här bättre än jag och kan kanske reda ut begreppen lite. Vad gäller lyssningsintryck kan jag egentligen inte uttala mig då jag inte har jämfört med någon annan kabel, CD:n lät bättre med en ny DAC iallafall ;)
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:08:04  Show Profile Send Steffo a Private Message
Proson har inte, och kommer troligtvis INTE att ha någonting med "High End" kablar att göra!!!

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:37:20  Show Profile Send cittroman a Private Message
Ericssonkabeln är inte supra ply.
Men den funkar på ungefär samma sätt, ledarna tätt ihop i samma hölje förtennad koppar förhindrar strömhopp mellan kardelerna.
Kardelerna är betydligt grövre än supras så på den punkten borde Ericsson kabeln ha ett litet försprång, dock blir den ganska styv som du sa.

Mkt bra budget "ply"
Jag har 2.5mm2 6mm2 och 10mm2 hemma.

Vilken dimension hade du?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:10:54  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Steffo, hur vet du det? Har du testat dem?
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/28 :  16:57:28  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Cittroman. Sitter just nu på jobbet och har inte kabeln framför mig (den ligger ju som bekant i garderoben). Nej, det är inte 2,5mm2 utan är av en grövre kaliber. Vet du även varför Eriksson tagit fram denna kabel, vad den i deras verksamhet skall användat till? De sysslar ju i första hand med telekommunikation.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/28 :  18:16:29  Show Profile Send cittroman a Private Message
Och för att telekommunikationen skall funka behövs kraft och då behövs kablar.
Ericsson Cables heter fabriken som fortfarande, dock med tynande tillvaro tillverkar kabel av olika sorter även fiber och koax.

Ericssons policy för ett antal år sedan (innan marknaden blev knäpp) var att tillverka så mkt som möjligt själv, plåtdetaljer, trafos, kabel m.m.

Numer koncentrerar dom sig på "kärnverksamheten"

Jag jobbar med kraft till telekommunikation på f.d Ericsson som för tre år sedan blev uppköpt av Amerikanska Emersson som nu lägger mesta tillverkningen i Asien

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/05/02 :  10:54:06  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Cittroman!!!

Kabeln är märkt Ericsson Cables RKK 2x6

Är det något bra som jag kommit över?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/02 :  13:03:33  Show Profile Send matså a Private Message
Det är bara buga och tillbe. Proson kommer bli det största och mäktigaste highEnd tillverkaren i världen

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

bengt_peter
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/05/02 :  13:11:50  Show Profile Send bengt_peter a Private Message
Hej Matså.

Är jorden platt?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/02 :  15:57:36  Show Profile Send matså a Private Message
Ja

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000