Author |
Topic  |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:03:42
|
Här är något som förbryllat mig ett tag. Mina föräldrar är verkligen inte teknik/hifiintresserade, de är heller inte speciellt "statuskåta" eller förmögna. Ändå köpte de 1980 en hifianläggning för 15000 kronor (en technicsanläggning). Hur mycket pengar det är i dagens penningvärde vet jag inte, men det är säkerligen en hel del. Enligt dem var de inte heller ensamma om detta inköp, utan det var närmast legio att skaffa en anläggning av denna dignitet på den tiden! 
Ställ detta mot dagens situation. Hur många är det som lägger 15-25000 kronor på hifi idag (om vi bortser från oss förtappade stackare här... )? Har intresset dalat sedan början av åttiotalet? Är det så att hifiintresset har tappat gentemot tv, dator och kanske också hemmabio? Eller är det möjligen hemmabiovågen som får hifin att överleva?
Bara en tanke från en som inte var med på den tiden... 
//Rickard |
Ino Audio for life |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:12:43
|
Idag är det andra hål att stoppa pengarna i. B. Gates har sett till att vi måste uppdatera hårdvaran i våra maskiner nära nog varje år. TVutbudet har ökat och vem vill INTE se all fotboll, sport, teater, musik, XXX osv osv? Kostar även det en slant. Vidare är det datorernas uppkoppling - bredband, nått som drar en del pengar.
På så sätt har kanske pengarna flyttats från hifi till annat....eller?
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:14:34
|
Jag tror helt klart att man la ut motsvarande mer pengar på anläggningen förut precis som du skriver. Detta gäller inte minst videoapparater. Idag klagar många på att videoapparaterna var bättre förr, att de höll bättre. De man då jämför med är en video för 2000 kronor idag med en som kostade 2500 för 20 år sedan. Det är inte så konstigt att de höll bättre förr.
Jag tror helt klart också att man kan dra starka paralleller från detta till HiFi:n. Jag är helt övertygad om att standarden för HiFi system har sjunkit väldigt mycket i hemmen idag. Det är bara de som har det som intresse som lägger ut pengar på det. Anledningen kanske är att det finns så otroligt mycket billigt skräp att köpa idag, jag vet inte... |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:23:35
|
I det mest använda lyssningsrummet på Hifibutiken i Östersund sitter det ett tidningsurklipp om just detta fasttejpat på bordet framför lyssningspositionen. Urklippet är en artikel från nån hifi-tidning, en krönika med rubriken "bra hifi kostar". I denna krönika tar man upp precis samma sak - att om man jämför mellan 1975 och 1995 så är folk beredda att ge ungefär samma summa pengar på sin anläggning. Skillnaden är ju då bara att exempelvis 5000 var betydligt mycket mer anno 1975 än 1995...
Krönikan fortsätter med att till rätt stor del beskylla stormarknader som säljer billigt skräp men påstår att det är "hifi" och därmed skapar en norm som vilseleder folk. Det kan nog ligga något i det tror jag, även om jag inte direkt vet hur stormarknadens roll förändrats mellan 1975 och 1995, jag hade fullt sjå att växa upp större delen av den tiden själv  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:23:44
|
Men en video som kostar 2000 idag är ju helt klart bättre än en video som kostar 2500 kr för tjugo år sedan. En video som då kostade 5000 kr har ingen chans mot de som kostar 2500 kr när det gäller bildkvalite och ljud. Idag kan man få en Svhsspelare för ca 5000 kr eller mindre, det kunde man knappast då. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:24:52
|
ekpeng vadå B.Gates det finns ju alternativ som är mycket bättre. :) |
www.selleri.de
|
 |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:30:53
|
quote: Men en video som kostar 2000 idag är ju helt klart bättre än en video som kostar 2500 kr för tjugo år sedan. En video som då kostade 5000 kr har ingen chans mot de som kostar 2500 kr när det gäller bildkvalite och ljud. Idag kan man få en Svhsspelare för ca 5000 kr eller mindre, det kunde man knappast då.
Jag pratade enbart om hållbarhet och drog den typen av kvalitetsjämförelse eller vad man skall kalla det... |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:48:46
|
Nog köptes det bättre Hifi förr av sk *vanliga människor*.
1970 köpte mina föräldrar sitt första Hifi-system,det blev...Skivspelare Lenco L75 (legendarisk milstolpe),Pick-up blev Shure någonting,Integrerad förstärkare Tandberg Huldra 9,Högtalare Tandbergs största (glömt namnet),Rullbandspelare Tandbergs stora Stereospelare (glömt namnet).
Kommer ihåg att Pappa som definitivt inte var/är någon tekniknörd, ändå for fram och tillbaka för att låna hem olika högtalare innan BÅDE Mamma och Pappa betämde sig. Rätt kul för mig som då var 15 år att vara med om.
Hela det systemet finns nu i min källare liggandes i kartonger .
Det systemet tror jag inte var det billigaste 1970,idag kör dom mest vinyl via en Rega 3:a med Linns K9-pick up. Så nog las det mer pengar på Hifi förut av vanliga(icke hihifrälsta) familjer det är min uppfattning.
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
ottoman
Member

65 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:54:09
|
denna intresse för dyr hifi minskade kanske för att det är så mycket övrig teknik man måste ha nu för tiden, och den tar ju båda tid o pengar, förut så hade man ju typ bara tv stereo o kanske video. Och sen idag finns ju så mycket billig skräp att köpa vilket det inte fanns förut, inte av så låg kvalite, de plastiga united stereo m.m. |
 |
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 20:55:41
|
fredde: Håller med dig, har en video (JVC)maskin som är ca 17år (bytt en konding) - då (-20år)så var det ju inte en ny modell varje år. Idag: Effektivitet= låt den som kan göra X-produkt halvbra (billigt)göra den, och jag köper den av dig. Igår: Jag vet vad jag kan och jag skall bevisa det för dig, jag har tillverkat den själv (dyrt) |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 21:01:50
|
Hepcat: Jo, men hur många har insett det. Sun's maskiner är lite dyra...annars hade det varit läckert med en Enterprice 4800 surrandes här...
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 21:11:39
|
Tänk på att det var en annan trend förr i tiden. Här i Sverige har vi ju exempelvis varit välsignade med Stig Carlsson. Ifall jag kan hifihistorian rätt lyckades karln med att göra attraktiva produkter för vanliga hem. Motsvarande trend idag är plastiga ministereo-apparater på Siba, med skillnaden att det lät bra mycket bättre förr. Jag tror alltså att när kvalitetsprodukter är trend, då tenderar också folk att spendera mer pengar - för det upplever det som givande. Hur givande känns det att lägga ut stora pengar på hifi efter en rundtur på Siba, om man inte vet vad som erbjuds i seriösa butiker? Inte alls skulle jag tro.
Sedan en ännu viktigare skillnad. Marknadsföringen av mainstream-stereoapparater följer i stort samma trend som mainsteam-musiken. När den mesta av populärmusiken riktar sig till tonårsflickor i alldeles för små, rosa kläder; hamnar också stora delar av stereomarknaden hos samma personer. För visst är det rätt logiskt att där musiken säljer som mest, säljer också stereoapparater? Förr i tiden var den genomsnitlige musikkonsumenten äldre, och man började också arbeta i tidigare ålder. Alltså fanns det större förutsättningar att spendera mycket pengar på en stereo. Tonårsflickan i allt för små, rosa kläder, ger nog bara pappa ett gott skratt om hon frågar snällt om en stereo för 10,000kr+.
Hemmabiovågen tror jag för gott med sig. Jag tror fler börjar intressera sig på allvar för bra ljudåtergivning, även om det kanske bara handlar om flerkanalsljud. De flesta har ju den mäktiga upplevelsen från en riktig biograf i bakhuvudet när de handlar, och för att få det i hemmet blir det dyrt. Det för i sin tur med sig att fler tar sig mer tid att utvärdera produkterna. Väntar vi några år tror jag vi kommer få se marknaden för dyrare prylar ta fart. |
Objektivist |
 |
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 21:13:49
|
Det kanske fanns ett bättre utbud av musik vid den tiden? Eller så hade den en större kulturell betydelse? |
- I'm a head of my self |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 21:31:16
|
Peder, har du lirat på systemet på senare tid? |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 21:31:18
|
ekpeng jo det hade ju inte varit så dumt. själv kör jag en p3:a med Gentoo Linux. tyvärr har jag just nu xp för att mitt moderkort bråkar med stora hårdiskar men det blir åtgärdat om några dar. |
www.selleri.de
|
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 23:45:13
|
Kurt,....
Nej tyvärr,har i många år tänkt gå igenom och koppla upp det men tiden har inte räckt till. Måste skaffa en ny nål samt gå igenom skivspelaren.....men ngn gång ska det bli,rätt kul att kunna spela Creedence på samma system som då man var 15 år   ....eller hur..!!
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 01:45:27
|
Nää---men det var väldigt vad det var bra förr Tycker jag inte alls,det fanns mycket skräp att köpa då liksom nu. Möjligt att bitarna hängde ihop lite längre än dom gör nu men jag kan då inte minnas att "vanligt" folk handlade några kvalitetsprodukter.Ingen icke audiofil i min bekantskpskrets hade något vettigt att spela på,Kompaktanl.med inbyggda skivspelare/kassettdäck o.s.v. från Luxor,Dux,Hitachi,Expert,m.fl. var vad dom hade att lyssna på.Kostade ca.2000:-/3000:- och lät därefter.Lilla jag blev som vanligt idiotförklarad när jag propagerade för HK,Nad,Revox o.s.v. Det var ett fåtal av mina bekanta som hade fattat att det fanns annat än svaj och brus att lyssna på och inrättade sig därefter----- Slutsats,det var dyrare förr men inte bättre |
Edited by - Gus on 2003/04/16 02:14:40 |
 |
|
LGT
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 11:23:57
|
Jag tror att det var elativt ovanligt att människor betalade 15 000 kr för en stereo 1980.
Generellt sett kan man väl säga att vi tycks vara benägna att betala mer för ny teknik än för teknik som anses vara en självklarhet i hemmet. När färgteven kom till Sverige i slutet på 60-talet så var den också mycket dyr i förhållande till inkomsten. Många betalde trots priset och trots att en bråkdel av programmen sändes i färg (det stående argumentet som tycktes hålla i alla sammanhang och som uttalades för att ingen skulle tro att man var slösaktig och statusmedveten, var att naturprogrammen var ju så fina i färg). En färgteve från den tiden är inte i närheten av dagens när det gäller bildkvalitet. Möjligen var de snyggare med sina trähöljen (tveksamt dock) och troligen hade de något bättre högtalare än dagens plastiga stereoapparater. Exemplen på andra tekniska saker som vi från början betalat överpriser på är lång och just nu tycks det mycket handla om hemmabioprylar som i förhållande till sin kvalitet är övervärderade.
Stereon tycks ha haft sitt stora genombrott under början av 70-talet, det var i alla fall då de flesta av mina kamraters familjer skaffade sig stereo. Det var oftast, precis som Gus påpekat, Luxor, Dux, Philips m.m. Otympliga saker i trä där förstärkare, radio och skivspelare satt ihop. De fungerade ofta bra som radio men skivspelaren var för det mesta mycket enkel. Det hindrade inte mig från att i flera veckors tid ligga hemma på vardagsrumsgolvet och lyssna på mina få LP-skivor (Jesus Christ Super Star och Alice Cooper) och tycka att det var fantastiskt. Stereon kostade säkert i dåtidens penningvärde lika mycket som en femtontusenkronorsanläggning idag. (Årslönen har ungefär ökat 8-9 ggr i kronor räknat sedan 1970. Sedan 1980 med ca 3-4 ggr.)
En annan faktor som kan ha haft betydelse 1980 var att det då var mycket mer gynnsamt att låna pengar än idag. Marginalskatten var oerhört hög, ibland 90 % och ränteavdrag gjorde därför den faktiska räntenivån låg. Förutom detta var inflationen hög, vilket gjorde att det lånade beloppet snabbt reducerades i reellt värde.
När stereon gjorde sitt intåg i hemmen hade man oftast bara en anläggning och möjligtvis en radio. Idag har vi musikanläggningar i flera rum, vi har dessutom ett antal bärbara enheter. Konkurrensen om uppmärksamheten ökar hela tiden. Dessutom fanns inte MTV 1980. |
Edited by - LGT on 2003/04/16 11:24:30 |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 11:43:26
|
tänk om man kunnat få slippa mtv nuförtiden också! |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
naked child
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 01:16:01
|
ops inflationen då!? |
naked child |
 |
|
PenPusher
Member

51 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 02:29:58
|
Det intressanta i denna diskussion måste ju vara om man t.ex. 1970-80 kunde köpa en stereoanläggning för 1500 kr, som man kan idag. Annars är det ju ett form av påtvingad utgift; vill du ha en stereo får du punga upp 15,000 kr oavsätt ditt intresse (eller bristande) av hifi.
Jag har t.ex. svårt att tänka mig att majoriteten, om alternativ gavs, på 50-talet skulle lägga 10,000 kr (väldigt mycket pengar då)för en high-end TV om man kunde ha köpt en betydligt simplare billigt.
Vidare belyser LGT en intressant poäng, vi förväntas idag ha nästan en stereo och TV för varje familjemedlem. Något som skulle te sig fullständigt absurt i "forntid" ;). Detta medför att man kanske måste kompromissa för att få pengarna att räcka.
Detta är bara teorier och jag kan ha helt fel! :) |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 03:03:58
|
Hepcat ! "ekpeng vadå B.Gates det finns ju alternativ som är mycket bättre. :)"
Du får ursäkta, men jag har aldrig hört talas om en linuxanvändare som INTE har en perfekt fungerande XP-maskin stående vid sidan om idag....! ("för säkerhets skull") Linux suger hårt !
Sorry, jag kunde låta bli... ;)
Mvh/janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
Ronne
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:21:34
|
DasKapital:
Jag är en av dem som fick ärva mina föräldrars dyra stereo. De hade visserligen köpt den 1981. En JVC. En silver som lyser slimegrönt i tunern.
Men när den gick sönder helt så var det bara att köpa nytt. Jag ville ha ett set som både kunde spela musik och bio. Det blir väl som vanligt. Halvbra på bägge. Min anläggning kostade nog som deras kostade i den dagens valuta. (30 000 - 35 000:-)
Men jag har fått för mig att saker höll bättre än förut. Se bara så många Volvo Amazon det fortfarande rullar i Sverige.... Det var ju 30 år sedan de slutade tillverkas. |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 14:57:27
|
Ett litet tillskott till debatten.Vi hade lite källarstädning här hemma och hittade då en del gamla kvitton.Hittade bla ett gammalt kvitto på min första "riktiga"förstärkare en Pioneer SA 6200 köpt den 23/8 1974 för 1295 kr vill minnas att jag året efter köpte ett par nya Carlsson högtalare på dåvarande Rosen`s i Malmö för 1700kr.1978 köpte jag min första tv en Bang 22tum och den kostade 4100 med fjärr.Visst har det blivit billigare i dag men kvaliten är nog sämre på mycket grejor tyvärr Mats
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
Topic  |
|