HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RPG-diffusorn "BAD Panel", vad tror ni om den?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/05 :  20:47:55  Show Profile Send hmattis a Private Message
Hallå! (som vi säger i akustikbranschen)

Jag är nyfiken på BAD Panel, en akustikprodukt som görs av RPG Diffusor Systems.

http://www.rpginc.com/products/badpanel/index.htm

Är det någon som har erfarenhet/tankar/tips/idéer om denna fiffiga platta diffusor? Jag tycker att det borde vara förvånansvärt enkelt att bygga egna kopior av den!

Den består av en hård platta med några hundra hål i ett smart utvalt mönster, och bakom denna en glasfiberplatta och lite luft. Och så ett tyg framför. Det är allt!

Den funkar som så - att den till skillnad från "reflection phase gratings" (vanliga diffusorer med olika djupa fåror) som ger den reflekterade ljudvågen olika _fas_ på olika ställen, ger olika _amplitud_ på olika ställen. Den är en "reflection amplitude grating". Som dessutom är binär och 2-dimensionell. Infallande ljudvågor sprids åt olika håll av den oregelbundna platta strukturen, precis som om den vore ett ojämnt 3-dimensionellt objekt.

Jag skulle gärna vilja diskutera med er hur detta skulle kunna byggas på egen hand! Jag har sökt runt lite på nätet men inte hittat nån sida där DIY-BAD Panels behandlas. Jag frågade t o m akustikgurun Jon Risch om han kände till nåt, men fick inget svar.

Den är iallafall mycket enklare att både bygga och placera än alla andra RPG-diffusorer (och även alla övriga jag sett).

http://www.rpginc.com/products/

mvh Mattias i Gbg

"digital is a subset of analogue

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:42:21  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
När jag i mina yngre år spelade aktivt i ett band så satte vi upp
masonite platter (dom med hål i) på reglar som vi sen borrade fast i väggen. På så vis kom dom några centimeter från väggen.

Nån som har hört hur ett trumset låter i ett vanligt rum utan dämpning ??
Illa illa !
Med masoniten på väggen blev det ett helt annat drag i dom , alla vassa övertoner försvann och det där dunket i magen man får på konsert tittade fram. Det ända som inte var bra var att det inbjöd en till att spela HÖGT !
Och en Marshall stacke kan låta en heldel.

diffusorn på bilden fungerar nog på ett liknande sätt.
Måste väl gå att bygga nått linande själv för dom ser inte billiga ut

Ha det bäst
Johan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=6618
Go to Top of Page

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:52:57  Show Profile Send hmattis a Private Message
Mhmmm...

Inte för att vara ofin, men nu var det faktiskt diffusion, diffusorer och inget annat som jag ville diskutera med er.

mvh Mattias :)

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:08:12  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Principen är den samma väl ?

Ha det bäst
Johan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=6618
Go to Top of Page

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/06 :  01:36:31  Show Profile Send hmattis a Private Message
Nejjj...

Nya tag, gott folk!

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/06 :  02:14:59  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Enklaste sättet att konstruera en dylik grej är väl att just använda masoniten och täcka för de hål som inte ska vara öppna.. så man slipper sitter och borra sig less..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/06 :  02:15:34  Show Profile Send Kraniet a Private Message
dom har ju trots allt lagt ut hela profilen i form av en liten bild.. bara förstora och kopiera..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/06 :  03:12:15  Show Profile Send hmattis a Private Message
Ja, det är sant att det skulle gå att få ihop nåt liknande.

Men frågan är hur hålstorleken spelar in.
* På BAD Panel www.rpginc.com/products/badpanel är hålen en dryg cm och det blir inte så mycket yta kvar mellan dem. Omnråden med mycket hål är mestadels absorbent.
* I ihåliga masonitskivor är väl hålen betydligt mindre, och det är stora masonitytor mellan dem, och... hur tätt sitter de? Panelens frekvenskarakteristik beror på hålens avstånd. Sitter hålen tätare, skiftas diffusionsbeteendet uppåt i frekvens.

Min gissning är att mindre hål skulle ge mycket mer reflektion och mindre diffusion. När hålstorleken går mot noll så går panelen mot att vara en vanlig plan yta.
Vad säger expertpanelen (sic!) om hålens storlek?

"digital is a subset of analogue"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/08/06 :  08:52:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett elegant sätt att fixa det här på vore att fanera en plywoodskiva och sedan limma den på en vanlig akustikskiva. Då klarar man sig dessutom utan tyg. Oljad valnöt kanske?

Go to Top of Page

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/06 :  09:53:47  Show Profile Send hmattis a Private Message
Tja, kanske det.
Då återstår "bara" problemet med att göra alla hålen.
Eftersom man antagligen gör många paneler, får man komma på nåt smidigt sätt att borra många åt gången. Eller använda nåt helt annat material, som inte behöver borras... hmmm...

En tanke jag hade var att bygga upp det binära mönstret av små kvadratiska bitar, som limmas fast på nån typ av akustikskiva. Men vid närmare eftertanke tror jag knappt det är varken lättare eller roligare än att borra...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/08/06 :  10:12:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Varför inte lägga ett antal skivor på varandra och borra alla på en gång.

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/08/06 :  10:14:47  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Så förskräckligt svårt kan det inte vara att borra en hel trave plattor på samma gång. Speciellt med tanke på att alla plattor är lika stora. Det är ju bara att snickra ihop sig en fixtur som tar fler plattor och börja borra. Den ihärdige borraren borde ju kunna fixa det på en eftermiddag.

Att det sedan är ett tråkigt och enformigt jobb är en annan sak...

//Henri
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/06 :  20:04:01  Show Profile Send celef a Private Message
Hmm..., i normala fall krävs det ganska rejäla doningar för att nå effekt, dessa små hålpaneler verkar ha hög verkningsgrad/stl.???

Go to Top of Page

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/06 :  23:44:25  Show Profile Send hmattis a Private Message
quote:

Hmm..., i normala fall krävs det ganska rejäla doningar för att nå effekt, dessa små hålpaneler verkar ha hög verkningsgrad/stl.???

Ja, det har de antagligen. Men antagligen lägre verkningsgrad än 3-dimensionella diffusorer som Skyline etc. Och även med BAD Panel får man väl täcka stora ytor för att få nån remarkabel verkan. Men håll med - vilken grymt smart produktidé!

Apropå att borra många samtidigt - javisst, det är ett måste.
Undrar vilket material man ska satsa på? Spontant känns imho masonit bäst. Det har en hård fin yta men är inte onödigt tjockt och slöar inte pappas borr för mycket.
Men då måste man nog ha hyfsat stabila absorbentplattor bakom, om inte masoniten i sig själv är speciellt bärande.

/mr

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/12 :  13:56:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Hallå! (som vi säger i akustikbranschen)

Jasså, gör man? Det kommer jag inte ihåg.

BADpanel:

Det är inget nytt revolutionerande med den. Liknande effekt nås genom att sätta omväxlande absorberande och reflekterande material över en yta. Hålen är till för att exponera det absorberande materialet mer eller mindre på olika ställen för att fördela diffusiteten över olika frekvenser.

Johan.

Go to Top of Page

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/13 :  11:08:53  Show Profile Send hmattis a Private Message
quote:

BADpanel:
Det är inget nytt revolutionerande med den. Liknande effekt nås genom att sätta omväxlande absorberande och reflekterande material över en yta. Hålen är till för att exponera det absorberande materialet mer eller mindre på olika ställen för att fördela diffusiteten över olika frekvenser.
Johan.

Ja, såtillvida är det säkert inte helt nytt. Men de verkar ha använt en liknande metod som till sina övriga diffusorer för att få spridningen optimal, dvs snillrik matematik i valet av mönster.

/Mattias

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000