HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klona en subb? ^^
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:36:20  Show Profile Send Alexander a Private Message
Hejsan!

Har läst här att det är många som klonar högtalare, tex.(ProAc 2.5)

Finns det inte någon bra subb som folk klonar?
Har kollat på element från ScanSpeak & Perless.
Någon som har förslag på byggen av subb? (Välljudande subb ;)
Hade tänkt mig en 8" eller 10" i sluten låda...
Ska spela med ett par B&W DM601 S3:er som vill ha lite mera bas =D

//Hoppas på lite tips*

Mvh. Alexander

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:59:48  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej Alexander.
Problemet är att det finns för få bra subbar att klona, he he.
Subwoofers verkar vara de byggprojekt som blir bäst vid DIY jämfört med färdigvaror. Slutna lådor måste dock, med de flesta kända element, equaliseras ganska hårdhänt för att nå ned nåt vidare i djupaste oktaven. På tex Hypex substärkare finns en fin inbyggd eq för detta.
I USA har det en längre tid varit en trend att bygga sublådor med sådana papprör som man gjuter betong med. Det har en massa fördelar. Kolla mer på http://www.hometheaterforum.com/.( sonosub, sonotube )
Sikta på ett Qtc 0.3 - 0.4 när du bestämmer lådvolym.
Perless XLS - basar är prisvärda och tål mycket effekt.

Edited by - AndersP on 2002/08/12 12:00:30

Edited by - AndersP on 2002/08/12 12:01:0
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:07:47  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hej Alexander.
Kolla på denna sida: http://sound.westhost.com/project48.htm den behandlar en princip som bla sunfire använder i sin sub, liten sluten låda och brukar elementet från sin resonansfrekvens (element + låda) och nedåt kräver en del effekt men resultatet lär bli bra.
Ett robust elemnent krävs dock

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:46:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Denna( fast lite snyggare ;),:

-se: http://www.vacuumstate.com/sub/index.htm

, funderar A på om han inte vill bygga en åt sig själv av, ev med 1st
"bättre" element.

Vad tror ni om den??

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/12 12:54:2
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/12 :  13:02:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
A:
TC kommer snart med nya elemnet med kraftiga membran (med bl.a. Aluminium).

Spelar fint i portad låda runt 50 liter. 12'an behöver uppåt 75 liter portad.

Alexander:
Att klona en subb...ja det är svårt. Det svåraste är nog slutsteg, vilket inte behöver vara negativt - köp ett Rotel, Nad, The End eller liknande, koppla till ett aktivt filter med paramtrisk EQ och rocka på!
Finns massor element, från Vifa för 500 till Skaaning, TC Sounds och liknanade för ~6000kr st. I Öhman tog fram nått monster på 15 tum och 17'000 kakor!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  14:03:07  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Hej!

Denna( fast lite snyggare ;),:

-se: http://www.vacuumstate.com/sub/index.htm

, funderar A på om han inte vill bygga en åt sig själv av, ev med 1st
"bättre" element.

Vad tror ni om den??

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/12 12:54:26

Har haft funderingar på att bygga basmoduler med detta element (Peerless 830500), men anser att det har fel småsignalparametrar. Försöker man använda en klassisk dimensionering får man en pytteliten låda och ett absurt långt basreflexrör.

Försöker man räkna själv och simulera (bättre), märker man att man får en fallande tonkurva och fortfarande ett mycket långt reflexrör i en ganska liten låden.

Tror det är fullt användbart, men kan kräva mycket EQ.

Siegfried Linkwitz har en konstruktion kallad Thor med detta element, sluten låda, varning dock för att vissa av hans uträkningar är missvisande.

http://www.linkwitzlab.com

mvh
Jonas P

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/12 :  14:21:39  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Elementen har fel parametrar för "vanliga" lådor. Men det är inte det dom är gjorda för. Tanken är att man ska använda dom tillsammans med en passiv radiator.

Men jag tror nog att dom funkar bättre i en sluten låda med eq. Deras qts på 0,19 borde betyda att dessa basar inte gärna svänger på sig själva i onödan. Något som borde borga för bra kontroll.
Sen en sak som är värd att nämna. I ett rum är en basavstämning ner till 20 hz inte riktigt nån idé. Pga rumsförstärkningen kommer en sån låda att få pucklar i basen. Så en -3db avstämning vid 30 eller kanske 40 hz är nog smartare. Speciellt med en sluten låda eftersom deras -6 db hamnar väldigt djupt (åtminstonde i en låda med lågt q)

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  14:38:44  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

<snip!>
Sen en sak som är värd att nämna. I ett rum är en basavstämning ner till 20 hz inte riktigt nån idé. Pga rumsförstärkningen kommer en sån låda att få pucklar i basen. Så en -3db avstämning vid 30 eller kanske 40 hz är nog smartare. Speciellt med en sluten låda eftersom deras -6 db hamnar väldigt djupt (åtminstonde i en låda med lågt q)

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

Jag försöker givetvis göra en subwoofer som spelar med rummet. Dvs med fallande tonkurva. Men för att hindra att den faller FÖR mycket kan man tvingas tillgripa en avvikande lådstorlek och mycket låg avstämningsfrekvens vilket ger de problem jag nämner (finns fler!).

Jag eftersträvar en dimensionering där man i rum får en svagt stigande kurva mot 20 Hz, som sedan faller av en bit under 20 Hz. Jag räknar med ett rumsbidrag på ca 18 dB vid 20 Hz. Jag vill slutligen ha en så låg avstämningsfrekvens att jag inte får effekttålighetsproblem som är vanligt förekommande hos flera av marknaden s k "fullregisterhögtalare".

Enligt simuleringarna blev dessutom grupplöptiden väldigt betonad i ett smalt frekvensband. Illa.

mvh
Jonas P.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/12 :  14:41:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Jo,
men i länken så går´n runt detta(?),- ivfsh intressant läsning.
Ni kan bättre avgöra hur "trovärdig" teorin är( för det kan inte A göra ;).

Mvh A
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/08/12 :  14:51:39  Show Profile Send Alexander a Private Message
Ojojoj här var det drag... =D

Vad är det för slutsteg som gäller?
Är det för dåligt ljud eller kraft i ett vanligt subb-steg?
tex. Rila-stegen, Zachry DSW-150 & Hypex.

Någon som har erfarenhet av "Peerless 850146"?
http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm

Jag är ju ute efter en bas som spelar rent och jag behöver inte den där allra djupaste basen. (Första hand HiFi sedan Bio)

/Alexander

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/12 :  14:54:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Peerless XLS elementen är väl designade specifikt för små lådor, långa reflexrör och EQ i basen (?)

Det är lite lustigt; mina basdelar är på 27 liter och avlånga (fungerar som högtalarstativ också). Det skulle nog gå att bygga ett par nya basar med XLS 10 tummare och långt basrör med samma låda. "EQ" har jag i det aktiva filtret där jag kan ställa lutningen mellan 20-80 Hz ± 6 dB. Specen som de skriver på deras tekniksida blir något sånt här:

Vented cabinet data:

Total volume: 26 litre
Port diameter: Ø70 mm
Port length: 930 mm

Tuning frequency: 25 Hz

Dock är subbarna bara knappt 70 cm höga...vilket gör att jag måste använda ett rör som går från undersidan och kröker 180 grader tillbaka.. Finns såna eller hur gör man sådana? Elementet skulle då sitta långt ner på baffeln, antingen riktad framåt eller bakåt.

Vore optimalt till film, då mina nuvarande med 6.5 tummare bara är raka ner till strax under 40 Hz.

Vad tror ni?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:08:10  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Det är lite lustigt; mina basdelar är på 27 liter och avlånga (fungerar som högtalarstativ också). Det skulle nog gå att bygga ett par nya basar med XLS 10 tummare och långt basrör med samma låda. "EQ" har jag i det aktiva filtret där jag kan ställa lutningen mellan 20-80 Hz ± 6 dB. Specen som de skriver på deras tekniksida blir något sånt här:

Vented cabinet data:

Total volume: 26 litre
Port diameter: Ø70 mm
Port length: 930 mm

Tuning frequency: 25 Hz

Dock är subbarna bara knappt 70 cm höga...vilket gör att jag måste använda ett rör som går från undersidan och kröker 180 grader tillbaka.. Finns såna eller hur gör man sådana? Elementet skulle då sitta långt ner på baffeln, antingen riktad framåt eller bakåt.

Vore optimalt till film, då mina nuvarande med 6.5 tummare bara är raka ner till strax under 40 Hz.

Vad tror ni?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Jag tror du får problem med rörbygget... det kanske går att använda någon form av VVS-böj och tillhörande rör för att göra det enkelt? Det hela torde dock begränsa flödet. Vilket man vill undvika, eftersom Peerless 830500 är pervest långslagig (xmax-lin 25mm p-p, xmax (olinj.) 44 mm p-p) och därmed kan flytta mycket luft.

Genom att se till att den inre mynningen är på lämpligt avstånd från motstående innervägg minskas också den nödvändiga längden, men jag har ingen bra modell för detta. Hjälp någon?

Jag tror att 26 liters låda avstämd vid 25 Hz ger betonad bas. Fler åsikter?

mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:57:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vad menar du med "betonad"?

Hela basregistret eller bara någon del av det?

Och en annan undran, hur påverkas flödet egentligen av ett böjt rör? Någon som har gjort simuleringar? Virvelströmmar och olinjärigheter i kröken?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:12:17  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hej Alexander!
Jag kör med ett rila sw5000 och är ganska nöjd, nätdelen är väl lite klen så jag la till lite extra kapacitans.

Annars är beg NAD ett bra tips tex 2600/2700 mycket effekt till ringa penning, går även att bryggkoppla till 400w kont i 8 ohm dynamiskt 8/4 ohm ligger på 1200/1600w.

Jämfört med rilan är NAD:en överlägsen, jag har testat.

Jag skulle nog satsa på en sluten låda, kolla hos eltek http://www.mamut.com/dynabel dom kör med peerless elementen i slutna lådor dom har även hypex stärkarna.

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:16:34  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Vad menar du med "betonad"?

Jag formulerar mig som en råtta!

Nytt försök: I ett smalt frekvensband blir grupplöptiden mycket hög, vilket alltså innebär att vissa frekvenser kommer att anlända till ditt öra senare än andra. Vilket alltså gör basen oartikulerad.

Hur allvarligt det är vet jag inte, eftersom jag inte sett någon studie som korrelerar grupplöptid med artikulation, men om man vill vara säker försöker man undvika detta i det längsta...

mvh
Jonas P.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:26:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har läst några riktsiffror om detta i MoLTen men minns inte på rak arm.

Och en annan undran; varför blir grupplöptiden stor i ett smalt frekvensband i en sådan konstruktion som just har omtalats? Är det för att designen är en suboptimal basreflex som måste använda EQ eller beror det på portens längd i en liten låda eller nåt annat?

Thomas

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:44:20  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Och en annan undran; varför blir grupplöptiden stor i ett smalt frekvensband i en sådan konstruktion som just har omtalats? Är det för att designen är en suboptimal basreflex som måste använda EQ eller beror det på portens längd i en liten låda eller nåt annat?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Jag kan tyvärr inte alls förklara denna utmärkta fråga för dig, då jag inte tänkt färdigt på det själv! Men jag kan resonera lite.

Ett basreflexsystem är ju en parallelkoppling med reaktiva (kapacitiva och induktiva) element, alltså en (parallell-)LCR-krets eller kort och gott en svängningskrets. Man inser att om man laborerar med värdena på L, C och R som ingår då ändras resonansens plats, dvs portavstämningen. Detta är det mest grundläggande. Men man inser även att resonansens karaktär ändras - alltså avstämningens Q-värde. Ju mer resonant och odämpat systemet är desto mer fördröjning riskerar det att innehålla.

Jämför till exempel att sätta ett Seas W26FX och Peerlees 830500 i en 70 liters låda. Till sistnämnda element är lådan för stor, men ger ändå en bra tonkurva. Grupplöptiden blir dock mycket hög. Seas-elementet ger en mer kontrollerad grupplöptid och en fungerande tonkurva (åtminstone om man vill uppnå vad jag vill uppnå!). Detta trots att avstämningen hamnar på mycket likartade frekvenser.

Det finns helt enkelt många frihetsgrader i ett basreflexsystem, avstämningen (och den resulterande tonkurvan) räcker inte, utan resonansens karaktär måste balanseras också för att man ska få det resultat man vill. Andra exempel på detta är att avrullningen bara är 24 dB/oktav asymptotiskt - i de flesta fall är avrullning någonting helt annat, ofta mellan 18-30 dB. Det mest avvikande jag sett är någon Sonus Faber-modell som rullade av 12 dB/oktav omedelbart under avstämningen!

För egen del har 830500 helt fel småsignalparametrar, medan W26FX passar ganska bra.

Jag håller på att reda ut detta i detalj, så jag kanske återkommer i frågan.

mvh
Jonas Persson

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:53:32  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Hej!

Jo,
men i länken så går´n runt detta(?),- ivfsh intressant läsning.
Ni kan bättre avgöra hur "trovärdig" teorin är( för det kan inte A göra ;).

Mvh A.

Colloms kurva ger inte tillräckligt rumsbidrag anser jag. Bidraget vid 20 Hz är snarare 18 dB än 8-10, men det beror ju på rummet. Som artikelförfattaren skriver kan man lyfta den lite till med EQ, ungefär som Linkwitz gör i sitt Thor-bygge. Jag är skeptisk, slaglängdskraven vid höga nivåer blir mycket höga i den slutna lådan.

Utan aktiv filtrering går det bättre. Kanske funkar 830500 bra i slutna lådor om man vill ha en kompakt basmodul och har måttliga ljudtryckskrav.

Iden att låta basen arbeta utan vettig delning till sidosystemen tycker jag dock är... hårresande!

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:22:37  Show Profile Send AndersP a Private Message
Om grupplöptid är ett problem och " snabb " bas önskas, faller basreflex och slavbas som koncept enligt min mening.
Peerless XLS basar passar sällsynt dårligt i basreflexkonstruktioner eftersom både basrör och grupplöptid blir långa. Slavbaskonceptet bör väljas om höga spl och liten storlek är på din kravlista. Läs mer om detta här: http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls2.htm

Om man i en sluten konstuktion får problem med slaglängden är det bara en BRA lösning: Häng i ett till element. Dom kostar bara dubbelt så mycket som en slav.

Naturligtvis måste brant ( 24 - 48 dB/oktav ) lågpass filter användas. Det är ju en självklarhet i de här sammanhangen.

Edited by - AndersP on 2002/08/12 17:25:4
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:28:23  Show Profile Send Alexander a Private Message
quote:

Hej Alexander!

Jag skulle nog satsa på en sluten låda, kolla hos eltek http://www.mamut.com/dynabel dom kör med peerless elementen i slutna lådor dom har även hypex stärkarna.

Är det någon som vet/hört något om deras subbar?
Låter dom bra?
Har kollat lite på dom och de värkar ju va fina.
(Tethis, Arges & Brontes) Någon av dom...

Vad tror Ni?

/Alexander

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:44:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

NN( Niklas Nord, ed) har lyssnat på 10" hos Hifikit.
Visserligen ett kort intryck men det lät enligt NN absolut inte dåligt, samt... MYCKet!!.
Hans prel-omdöme blev att de,- ivfsh var prisvärda.

( NN,-hoppas det var okej att A skvallrade?? ;).

Mvh A
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:46:40  Show Profile Send AndersP a Private Message
Har inte hört själv, men en polare i Oslo påstår att dom regerar och är tiopotenser bättre än allt färdigbyggt under 20000:-.

Den låga svenska kronan torde göra ett inköp på tex Ljudia mer förmånligt. Dynabelbasarna är gjorda med Qts på 0.3 - 0.4. Elteks kit inehåller bara element, Hypexstärkare och lite kabel, skruvar och sånt. Du behöver inte köpa det.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/12 :  19:39:22  Show Profile Send mag a Private Message
http://www.krellonline.com/html/m_MRS.html kanske kan va nått
1st TC 15" och en låda i 25mm Alu den med följande stärkaren är det största problemet.

//Magnu
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/13 :  09:10:02  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Om grupplöptid är ett problem och " snabb " bas önskas, faller basreflex och slavbas som koncept enligt min mening.
Peerless XLS basar passar sällsynt dårligt i basreflexkonstruktioner eftersom både basrör och grupplöptid blir långa. Slavbaskonceptet bör väljas om höga spl och liten storlek är på din kravlista. Läs mer om detta här: http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls2.htm

Håller inte med om att man måste ha sluten låda för att få artikulerad bas (snabb är ett dåligt sätt att uttrycka detta, tycker jag). Det som är viktigt är att grupplöptiden är relativt konstant som funktion av frekvens för att det ska fungera. Man har dessutom större möjlighet att skräddarsy frekvensgången i ett basreflexsystem.

Men visst, 2-4 st NHT 1259 i slutna lådor funkar kalas... det finns nog många bra lösningar.

Slavbas gillar jag inte alls. Dina kommentarer om XLS-basen har jag praktisk erfarenhet av...

quote:

Om man i en sluten konstuktion får problem med slaglängden är det bara en BRA lösning: Häng i ett till element. Dom kostar bara dubbelt så mycket som en slav.

Många isobarikkopplade slutna lådor funkar väl bra också. Då kan man ju åtminstone krympa storleken.

quote:

Naturligtvis måste brant ( 24 - 48 dB/oktav ) lågpass filter användas. Det är ju en självklarhet i de här sammanhangen.
Edited by - AndersP on 2002/08/12 17:25:43

Absolut, men om du har för högt ordningstal på filtret får du återigen problem med grupplöptiden...

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/08/13 :  11:52:56  Show Profile Send Alexander a Private Message
Vad tror Ni?

Är det värt att bygga en dynaBel Tethis?
Kostnaden för den lär hamna runt 4000:-

Soundcare® SuperSpike 398:-
Peerless 850136 785:-
Hypex HS 80 1995:- eller Zachry DSW-150 1195:-
+ låda och dämpning mm.
Vilket av stegen ska man satsa på?

Tror Ni den spelar bättre en B&W ASW300?

/Alexander

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/13 :  12:23:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det lät mycket med bara ett element. Eller märktes mer
eftersom saker skakade i butiken, butiksdörren bl.a.

Är man ute efter en high end superduperbas:) så skulle
jag leta vidare, vilket jag också gjort också. Det finns
andra prylar. Kanske nått från Eton. men ska man bygga
en hemmabio subb så kan man väl ta en XLS.

En "kollega" använder två subbasar, en med Seasbasar och en
med XLS som spelar de lägre tonerna, när han lyssnar på musik
och inte hemmabio, stänger han av XLS basen.

Perleesbasen är MKT prisvärd. Och skall användas med en slavbas.

quote:

Hej!

NN( Niklas Nord, ed) har lyssnat på 10" hos Hifikit.
Visserligen ett kort intryck men det lät enligt NN absolut inte dåligt, samt... MYCKet!!.
Hans prel-omdöme blev att de,- ivfsh var prisvärda.

( NN,-hoppas det var okej att A skvallrade?? ;).

Mvh A.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000