HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Realtime-equalizer i datorn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/04/29 :  14:01:29  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej,
Undrar ifall någon känner till en mjukvaru-lösning till datorn liknande Winamp med en equalizer som bearbetar ljudet i real-time. Det jag söker skall gärna vara mer avancerat och lite fler inställningsmöjligheter. har ljudkortet SB Live och till det finns det en massa "miffo"-funktioner som Pitch/Kareoke/bathroom mm för att förstöra ljudet. Dock inget användbart som Eq eller liknande. Måste finnas någon liknande lösning som kna användas på såväl MP3 som Wav-format i realtime. Något liknande Cool Edit Pro fast i Real-time.

mvh Magnus

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/29 :  15:10:02  Show Profile
Jag vet att någon har utvecklat ett filter system vilket skulle kunna användas som t.ex. rumskorreigeringsenhet (bara för att nämna ett exempel) - men jag minns inte riktigt vart/hur. Söka lite med Google.com kanske ???
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/29 :  15:23:54  Show Profile Send n0p a Private Message
låter intressant. hoppas någon kan komma på var man kan hitta det där.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:28:43  Show Profile Send mangs a Private Message
Ingen som känner till något?
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:29:44  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Varför inte processa hela skivan och bränn ut en special anpassad för ditt rum om du nu gilla EQ
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:11:57  Show Profile Send mangs a Private Message
Vill ogärna bränna ner kopior av så många skivor.
hade ju varit smidigare att göra det i real-tid.

mvh
Magnus
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:36:39  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Tycker du det är smidigt att ha en brummande dator med långa kablar inkoplade så förstår jag dig. Jag skulle nog koncentrera mig på att fixa till rummet i stället.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:04:11  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:07:21  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag ska väl tillägga att jag inte har provat programmet, har ingen dator med tillräcklig prestanda. Det finns även fler program, en sökning (sökord: 'realtime equalizer')på freshmeat.net gav fyra träffar.

//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/05/04 :  17:54:11  Show Profile Send mangs a Private Message
Liten uppdatering.
Har ännu inte hittat något lämpligt program men jag har testat att rumskorrigera en låt.
Eftersom det är en ganska enkel (och som det visade sig en bra) lösning så borde fler prova på det här.

Så här gick jag tillväga. Jag använde mig av min Laptop och CoolEditPro. Mha av detta programmet skapade jag tre tonsvep. Ett från 20-200, ett från 200-2000 och det sista från 2000-20000. Efter detta satte jag mig i lyssningsposition och spelade upp de olika svepen ett och ett. Jag antecknade när jag hörde ojämnheter i frekvensåtergivningen. Mha CoolEdit skapade jag sedan parametriska filter för att jämna ut dessao jämnheter. Efter ca en timmes lyssnande hade jag fått fram ca 20 olika parametriska filter samt höjning för frekvenser under 35Hz och kompensering för baffel-steget. Efter detta lade jag in en Wav-fil av den låt jag tänkt testa i programmet. Filtrerade hela rasket och körde sedan A-B tester mellan de olika låtarna. Originalet och den rumskorrigerade. :)

Resultatet blev helt klart bra. Framför allt basområdet blev klarare och nu går det nog spikrakt ner till 20 Hz. Även diskanten blev bättre och rösterna låter mer naturligt. Man kan säkerligen finputsa inställningarna ytterligare...
Jag är nu övertygad om att jag vill ha en riktig rumskorrigerare. Att filtrera alla låtar jag vill höra och bränna egna kopior av är alldeles för jobbigt.
Skulle vara kul om även andra provade på detta experiment. Det tar ca en timme men kan göra er lyssningsupplevelse betydligt bättre för en lång tid framöver....

/Magnus

Edited by - mangs on 2003/05/04 17:56:58
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/05/04 :  18:57:02  Show Profile Send dax a Private Message
Visst gör det skillnad!
Man kan fixa det i MATLAB också, men just realtidskravet blir inte så bra då. Istället kan man beräkna sina filterkoefficienter i MATLAB och implementera dem i en DSP så vips har man byggt sin egen TACT!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/05/04 :  19:24:32  Show Profile
Skaffa antingen en:

1) Behringer Ultra DSP 8024 (eller den nya som kommer 2496 eller vad den nu heter)
2) TAG AV32R Dual Processor med TMREQ

Problemet löst :) Fast det var ju inte gratis direkt... med Behringer burken är billig :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000