Author |
Topic  |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:16:14
|
Nu har jag minsann bestämt mig för att det blir ett par Tact-subbar modell DIY. Men NN lyckades skrämma upp mig på vägen med prat om genomslag och sånt. Så därför satsar jag på 4*10" per kanal. Nu kommer dock frågan om vilken impedans jag ska välja på basarna.
Finns det någon direkt nackdel att koppla i 2ohm om man har ett Krellslutsteg??
Jag vill gärna ha såpass mycket effekt som möjligt, och även 1ohm är ju möjligt. Men hur påverkar det ljudet måntro??
Skulle gärna vilja ha något klokt svar så jag kan komma igång så fort som möjligt. |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:27:22
|
Du bör inte ha så mycket effekt som möjligt till basmoduler. Du bör ha lagom mycket effekt. Orsaken är att du vill väl inte mekaniskt köra sönder elementen? Det är lagom om slutsteget klipper strax före elementet når sitt maximala konutslag. Tag reda på vad den effekten är. 100 - 200 W (i 8 ohm) per element brukar vara "lagom". Men som sagt, du bör kolla upp det.
Sedan kan du välja hur du kopplar elementen. Du kan koppla antingen i serie eller parallellt. Är det 4 ohms element? Då kan man säga att om du kopplar 2 st i serie så får de bara 1/4 av effekten (halva spänningen) per styck men ljudtrycket bibehålls (jämfört med en bas) (total ca 8 ohm). Om du kopplar parallellt så ökar ljudtrycksnivån med 6 dB (2 st element ==> dubbla trycket) men förstärkaren måste lämna dubbla effekten (totalt ca 2 ohm). Förmodligen klarar Krell att driva parallellt, men se till att respektive element inte kan överstyras. Om det finns risk för det kan du koppla dem i serie istället.
Apropå TacT-basmodulerna så tycks de vara ganska lätta att överstyra och ändå gav de inte speciellt mycket ljudtryck. Jag tycker det vore bättre att du satsar på större doningar.
Hälsn Johan.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 15:42:52
|
hmmm.... det där med att dom är lätta att överstyra har jag hört från andra håll oxå. Inte bra.
Kan få dom i antingen 4 eller 8ohm. Tänkte köpa 8ohm och parallellkoppla allihopa. Får då ca 200w per bas vilket jag tycker passar bra. Tycker generellt sett alltid att det är bättre med för mycket effekt än för lite. Det är inte alltför lätt att bränna ett element, och genomslaget är ju lika mycket beroende av lådkonstruktion och frekvens som effekten har man märkt.
Men men, det låter inte roligt det där med att dom slår igenom lätt.
Vill ha ett element som är impulssnabbt och klarar av att gå upp till ca 300hz. Och med tanke på att man får TAct elementen för 1700/st så känns dom attraktiva.
Finns det något bra alternativ som inte kräver jättelåda?? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:29:59
|
Baselement är per definition inte impulssnabba .
Jaha oj nu fattar jag, du ska ha fyra per kanal! Då är det helt klart lämpligast med 8 ohmsvarianten.
Varför vill du nödvändigtvis att de ska gå upp till 300 Hz? Med Tacts mycket branta filter tror jag ändå att det finns risk för lokalisering av basmodulerna. Kör dem hellre runt 100 Hz, max något högre. Dina toppar klarar säkert att spela ned till 100 Hz hyfsat. Var det Dynaudio 1.3 SE du har?
TacT-basarna är sådana att de måste användas i kombination med en TacT för att det ska bli rak frekvensrespons vid låga frekvenser. Så de är helt fel att använda om man inte har TacT. Men på grund av elementets konstruktion kommer då TacTen att höja innivån vid låga frekvenser vilket känns lite onödigt.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:31:57
|
Du kan även koppla basarna 2 parallellt och sedan dessa i serie med 2 till i paralellt, då blir det samma totala impedans som för ett element. Då kan du använda både 8 eller 4 ohms varianterna. |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 17:35:24
|
Jag tror på Tacts resonemang angående hörnplacerande basar, och självklart har jag en 2.2x annars skulle basarna vara värdelösa. Har experimenterat fram att jag vill ha delningen på minst 150hz, då kan 1.3se spela helt sanlöst högt och rent med dom tillgängliga 400w som jag har till förfogande. Dock så förordar Tact en ännu högre delning, och jag kan ärligt inte säga att jag kunde lokalisera deras subbar även vid delning på 350hz. Beror ju sälvklart på både tidskomp samt brantheten(60db).
Tycker ändå att 4*10 borde kunna skapa ett ganska realistiskt ljudtryck, trots begränsad slaglängd. Men blir det sämre än med min Velodyne HGS12 så gråter jag nog blod.
Det verkar vara på tapeten med Ino´s basmoduler, men jag tycker dom verkar ganska stora efter det jag sett hitills.
Enligt Lyndorf så finns det en hel del nackdelar med element med jättemotor, fatboyupphängning och tunga koner, då främst just impulssvaret.
Många bud är det! |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 17:51:03
|
Hej du David!!
vad roligt att du skall fixa subbar!! Du säger att du vill köra elementen långt upp i frekvens. Klarar dina högtalare ( 1.3SE ) att köras vid 150hz så dela där då.
Angående baselement som kan köras högt i frekvens, JBL 2235H delas i en studiomonitor vid 1000hz till ett horn. Dock kostar dessa baselement nära 7000:-
men men.. 4st 10" per sida måste väl fungera. DOCK vet jag att du gillar att kräma på så det står härliga till, och med tanke på att TacT slog igenom med två 10" per sida så... Och som Johan säger så va ljudtrycket inte högt heller.
ja jag vet faktiskt inte.
Frågan är - VAD är så speciellt med TacT´s element? De säger att de är specialbyggda för tidskompensering, men vad sjutton, vadå special för tidskompensering, vad är det som de har gjort igentligen, det rör sig ju fortfarande om VANLIGA baselement som skall spela VANLIG BAS till ett realistiskt ljudtryck för din del, så ska det verkligen spela någon roll. ?
Jag tycker det verkar konstigt jag.
Det finns så mycket annat roligt där ute. Varför TacT´s element 
Angående Lyngdorf, och att han inte gillar element med fatboy osv, kan väl ligga nått i det vad det gäller feta magnetsystem, och speciellt tunga koner, ofta är det just med tunga koner de får djup bas, men med dåligt impulssvar - sånna element behöver man inte välja alls ju.
Föresten, är det till största delen LÅDAN LÅDAN LÅDAN och placering som ger impulssvaret..
Köp istället Ino baselement, det kommer nya sådanna, kanske redan finns... Vänta och se... Kanske inte så dyra heller. . .

|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:46:18
|
Det finns nog inget element som är specialgjort för tidskompensering, hur skulle det fungera isåfall. Däremot så är Tacts element konstruerade för att vara mkt impulssnabba och kunna spela högt upp i frekvens. Sen så kräver de inte så stor låda heller, men då är dom ju oxå gjorda för frekvenskompensering och optimerade för hörnplacering därav storleken.
Du har så rätt Niklas när det gäller ljudtryck. Jag vill kunna uppnå STORA ljudtryck, i stort rum dessutom. Däremot så vill jag INTE ha några mastodontlådor. TAct specar att 4*10 lådan skall kunna spela 124db och det är väl ganska rejält högt. Var hörde du basarna slå igenom och under vilka förhållanden?? |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:19:04
|
Både på arken och i stockholm klenade basen ur så det inte va roligt alls att lyssna.
124db är helt okej! men i vilken frekvens ?
inte stora lådor, det är ju så att volymen och frekvens fäljer ju naturlagarna på ett eller annat sätt, ska man ha ut djup bas utan att EQ:a ned och till ett visst ljudtryck så kommer man upp i volym.
jag tror att många baselement klarar att spela upp i frekvens, frågan är om man vill det. spridningsegenskaper och "tappa andan" effekten då elementets lägre frekvenser stör ut de högre.
som sagt, klarar de 124db vid 20hz är det ok 
fast du har ett stort rum, och hur är dämpningen, osv osv
man ska också ha lite att ta utav
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:10:45
|
Om man säger såhär, spelar dom lika högt som två HGS-12 så är det helt ok! Och dom är bara på drygt 25l, så nog kan man tänja på naturlagarna.
En variant är ju att pushpull koppla element, dyrt och det går åt effekt, men lådan blir mindre!
Högre upp än typ 300hz tror jag inte att man skall gå, men upp dit kan det vara intressant att experimentera. Just nu kör jag 130hz/60db och det fungerar förbluffande bra med Velodynen. Kompenseringen gör så otroligt mycket för basen. Ska på skoj släpa hem farsans CV1215 och köra basen via dom, då får jag iallafall ett hum om hur basen blir vid hörnplaceringen. Och processorn lär nog få jobba hårt |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:18:29
|
Jo men att få bas ur en 25 liters låda är ju inte naturligt, och jag tycker själv inte att det blir bra bas.
det blir som, "sug sug sug" och pump... heltiden :)
gräv upp backen utanför huset, bygg bashorn som mynnar ut under förnsterbrädan!!
seså
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:29:40
|
Dom är placeringkänsliga, inget snack om saken. Men har du bara fått till det så sjunger dom bättre än du anar, varför skulle jag annars ha behållt dom så länge? Blev själv lite förbluffad över att VR-4orna fick däng i basen av HGS-12. Men det är ju klart allt är smak och tycke. Jag är inte så värst förtjust i PA element till exempel. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:48:09
|
Kanske för att du inte hört nått PA-element som låtit bra ännu! |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:53:32
|
mycket möjligt! I mitt eviga rännande i Thailand så lyckades jag dock snubbla in på ett diskotek som hade det mest otroliga ljud jag någonsin hört i sådana sammanhang... JBL minsann.... Kunde dock inte lista ut vilken modell, men med tanke på resterande grejor så var det definitivt inte lågbudgetlinjen. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 21:03:47
|
jasså, jo du berättad det! rätt roligt.
Just i Thailand och sånna stora turistställen där får de ofta massa intäkter sprit och inträden och har råd med fina system |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 10:18:15
|
Hej David!
Detta med impulssvar kan lätt tolkas felaktigt. Om du tar ett diskantelement t ex så har det ett överlägset impulssvar* jämfört med ett baselement. Men orsaken är endast att det kan spela högt upp i frekvens. Så om du tittar på baselement som spelar fint tillräckligt högt upp i frekvens så har de "bra" impulssvar. Men när du sedan lågpassfiltrerar baselementet så blir plötsligt impulssvaret kasst igen. Det betyder bara att frekvensområdet begränsats och är inte på något sätt "fel". Att studera saker i tidsplanet har också med frekvensplanet att göra!
* "Stigtid"
När jag lyssnade på Peter Lyngdorfs demo så märkte jag snart att han hade valt ut sådana skivor som ger maximal ljudkvalitet på just TacT-anläggningen. Hans skivor var väldigt transientrika men gick inte speciellt djupt i basregistret. När jag fick fråga några gånger för att spela mina egna skivor (med mördarbas förstås !) så märkte man direkt att ljudtryckskapaciteten var begränsad. Det lät helt okej till en viss gräns, varvid kraftig distorsion från baselementen tilltog på grund av överstyrning.
Självklart bör du passa dig för "vanliga" element med s k fatboyupphängning*. De är ofta bara för utseendets skull och är alldeles för mjuka för att inte implodera vid höga löjudtryck. Talspolen räcker heller oftast inte till för att styra ut elementet. Men du bör akta dig för att dra liknelser till Inos element, för de har inte några de av dig beskrivna dåliga egenskaperna ("Enligt Lyndorf så finns det en hel del nackdelar med element med jättemotor, fatboyupphängning och tunga koner, då främst just impulssvaret.")
* Vanliga i bilstereosammanhang, som ju du känner till en hel del om .
För det första:
"jättemotor" Även Lyngdorfs element har synnerligen hög motorstyrka (B*l)! Det är därför de rullar av så kvickt nedåt i frekvens att de måste kompensera elektroniskt. Därför passar de också i en sluten låda. Även Inos element passar i mindre lådor. Men varför kompromissa med storleken?, det blir ju bara mindre maximal ljudtryckskapacitet.
"fatboyupphängning" Gör man upphängningen bra så medger den mycket större konutslag. Knappast någon nackdel.
"Tunga koner" Konvikten tillsammans med upphängningens styvhet ger resonansfrekvensen. Sedan resten av lådan och den elektriska korrektionen ska ge dig önskad frekvensgång och tidssvar på lyssningsplats. Detta är inget speciellt märkvärdigt då du använder elektronisk korrektion. TacT-processorn kommer automatiskt att linjärisera tonkurvan i basregistret. Då är det viktigare att du ser till så att du får en frekvensgång före korrektion som är så fri som möjligt från notchar, för de kan inte elektroniskt kompenseras.
"Då främst impulssvaret" har jag redan beskrivit en del. Btw, stooor gummiupphängning finns endast i Inos 15-tums Z-basmoduler och i kommande Y-basmoduler.
David, TacTs baselement suger! Det finns massor av andra baselement som ger betydligt större akustisk uteffekt.
/Johan
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 11:18:07
|
hehe .suger. |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 14:59:26
|
Ok, jo nog kan jag tänka mig att Tact elementen kan bli en besvikelse i ljudtryckskapacitet. Enda egentliga anledningen till att jag blev sugen på dom är pga att det just är Tacts egen konstruktion. Jag har haft många dyra och bra prylar hemma, men 2.2x är nog den som totalt sett imponerat mest på mig. Sen får folk säga vad dom vill om tekniken, men inget har förbättrat ljudet i denna grad hemma hos mig någongång. Jag köper oxå helt deras resonemang med hörnplacering av subbarna, vilket jag oxå kommer att använda oavsett vilket element jag väljer. Frågan är då om någon kan beräkna en låda med ex. Inos element för att få jämnast möjliga frekvensgång vid just hörnplacering. Att jag inte vill ha några jättelådor är en estetisk sak. Även om Velodynes subbar säkerligen skulle kunna ha en avsevärd högre output med större lådor så räcker det ändå gott och väl med den lilla volym som dom nu har för att skaka om rejält.
Alltså: Om någon kan ge mig ett konkret exempel på ett(eller två) element som kan sitta i en låda 25-50l och ha en hög output så vill jag gärna veta.
Fungerar detta med några av Inos element??
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:11:02
|
25 till 50 liter... jösses ja då är det ju dessa velodynes då!
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:20:52
|
med ett lågt fs, servo och bamseeffekt kan man göra mycket! |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 16:16:32
|
Hej David!
Hörnplacering är väl så man alltid placerar basmoduler? Något annat har jag aldrig läst om.
T ex Ino W85 eller W104. W85 är egentligen mindre än Tacts element. W104 är t o m utseendemässigt likt TacTs element men har andra parametrar. Exempelvis sitter det dubbla magneter. Om du ska ha större element så krävs större lådor, vilket du inte önskar. Annars är Peerless XLS-basar ett alternativ. De har egentligen fel parametrar för att erhålla ritigt djup bas, men i en sådan variant som du ska köra kan de funka fint ändå. Basreflexrören blir dock svåra att få plats med i lådan (om du ska kunna ha tillräcklig rördiameter). Med en platt och lång låda kan det gå.
/Johan |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 16:24:04
|
Har för mig att en XLS-10 trivs bra i ca 25 liter... Hur stor låda till W104?
Hörnplacering är väl inte alltid självskrivet om man vill gå högre upp i frekvens |
 |
|
|
Topic  |
|