HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att köpa privat på annons
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:17:12  Show Profile Send AU a Private Message
Hej, står i begrepp att köpa prylar från Danmark, privat på annons. Har aldrig gjort detta tidigare och det känns ju lite konstigt att sätta in 10.000 på ett konto och sedan hoppas på att det dimper ner ett paket. Man är ju lite orolig för att bli blåst! Vi (säljaren och jag) har ju trots allt bara mailat lite.

Ni som köper och säljer, är det så här ni gör? Är det något man bör tänka på för att undvika att bli lurad?

Tacksam för svar

MVH
AU

Collecting stars..

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:22:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Viktigt att man länner sig konfident i det man gör. Man kan sätta in en del av summan, och resten i postförskott eller liknande.

Det är, enligt mig, viktigt och inte minst KUL att prata med den man ämnar göra affär med. På så sätt har man iaf ett telefonnummer och har hört personens röst!

Ett skit att det skall vara så misstänksamt med privatköp! Jag håller med dig. Självklart. Men tänk så mkt roligare om man utan "onda aningar" kunde köpa det man vill ha och få det, och detta till kanske halva nypriset (för ett par tre år sedan). Vi hifi/musik-nerdar skulle kunna testa olika produkter på ett helt annat sätt...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:23:59  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är riskabelt att köpa från Danmark. Jag talar alltid med de som jag säljer till/köper av för att få en känsla av personen. Det har dock hänt mej att säljare inte har uppfyllt sin del av avtalet. Se gärna till att de skickar mot postförskott. Ännu bättre är att om du har en Dansk bekant låta denna person personligen ta emot sakerna och sedan skicka dom till dej.

Jag skulle inte själv köpa av någon som jag inte ens har talat med.

Lycka till!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:33:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har gått i fällan en gång på detta...lyckligtvis var det inte på dyra hifi-prylar utan bara en mobiltelefon, och jag förlorade bara ett förskott på tusen spänn som jag i min iver gick med på att sätta in.

Om möjligt är postförskott givetvis en bra lösning. Har för mig att det faktiskt finns någon sorts postförskott-tjänst även internationellt, men det är mer rykten än fakta.

Maila inte bara med killen, utan ta reda på adress och fast telefonnummer. Ring och prata över köpet. Telefonnumret till en fast telefon är som bekant knutet till en privatperson som måste ha registrerat sig med sina personuppgifter, så når du killen på ett fast telefonnummer vet du vem det är du köper från, och att det inte bara är någon som uppger sig för att vara någon annan.

Vissa personer verkar ta anstöt av att man vill ha reda på så mycket om dem pga köpet - "Du har inget att oroa dig för ju, jag lurar dig inte" - men en vettig säljare förstår att köparen vill se till att gå rätt till. Vägrar säljaren ge ut uppgifterna är det nog bättre att avstå...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:37:55  Show Profile Send audiogear a Private Message
Själv har jag en gång skickat mot postförskott, medan en annan gång fick jag pengarna insatta på kontot redan innan jag levererat produkten. Köparen tyckte tydligen att jag lät tillräckligt rejäl för att han skulle våga lite på mig. I mitt fall vill jag (naturligtvis) bestämt hävda att han gjorde en korrekt bedömning.

Själv skulle jag dock aldrig våga sätta in pengar på en okänd människas konto innan jag fått produkten. Jag menar om en bedragare inte klarar av att låta vettig och pålitlig så har han ju ingen vidare framgång i sitt "yrke".
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/29 :  23:51:47  Show Profile Send luminox a Private Message
Jag har aldrig haft några problem med att köpa privat på annons och även när jag sålt grejor har köparen varit så tillitsfull att denne satt in pengarna i förskott. Jag upplever att när det är seriösa hifigrejor så är det ofta även seriösa köpare och säljare.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/30 :  00:06:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har precis skickat iväg en stereopryl och inväntar betalning. Största problemet är Posten. De där människorna kan man ju inte lita på för 5 öre, kan slå sönder vad som helst. Visst får man ersättning etc., men då har de redan ****at upp en fin affär och man vet aldrig hur det hela slutar. Det är väl klart att man ska kunna lita på folk, annars är det kört.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/30 :  00:30:29  Show Profile Send Brosk a Private Message
Även mot postförskott kan det vara lite nervigt, ffa om grejen inte kommer i originalkartong. Vid synen av en banankartong är det svårt att inte tänka på tegelstenar..
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/30 :  00:45:51  Show Profile Send drkim a Private Message
Generellt måste jag säga att det brukar funka över förväntan, det är dock viktigt att man maila, ringer eller på annat sätt verkligen tar reda på hur personen verkar vara. Välskrivna mail, snabba svar, villig att lämna ut personliga uppgifter som personnummer, adress och tel nr. ökar trovärdigheten. Visst man kan aldrig vara helt säker - men är inte det lite av spänningen? Kanske inte

Jag har köpt prylar både i Norge (Akta dig för tullen bara - kan bli dyrt) och i Danmark.. Framförallt tycker jag att det verkar vara lätt att komma överens med Danskarna - verkar ha lite av vår mentalitet, att Hifi intresserade inte blåser varandra..

När jag handlat av privatpersoner i Danmark så har det skett mot postförskott, då har man i alla fall ett postgirokonto att gå på om man skulle bli lurad...

Jag anser dock att Hifi-sverige är så litet att vill man vara med på banan ett tag så är det bäst att man sköter sig.. det samma verkar gälla i Danmark.. (peppar, peppar )

Men märker man att svaren varierar, det kanske dröjer länge innan svar, osv. hitta en annan vara

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/30 :  00:58:06  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Har köpt från England en gång genom att sätta in pengarna på säljarens konto och det var lite pirrigt. Men det funkade bra han till och med försökte ringa min mobil efter att han skickat varan. :)

www.selleri.de
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/04/30 :  01:08:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har blivit blåst ett par gånger på detta sätt, Men då sålde jag. Skickade iväg ett par kablar och förväntade mig att köparen skulle sätta in pengar som avtalat.Några pengar har ännu ej dykt upp, lyckligtvis var det en liten summa pangar. Sedan har jag skickat lite annat en gång (binder laxflugor på beställning) och samma sak där, men ganska liten summa det rörde sig om.

Jag har dock köpt och sålt flera gånger med bra erfarenhet. Har satt in så mycket som 8000:- en gång och det gick bra. Men helst vill jag bara betala en liten del i sk. förskott och resten då man hämtar alt fått hem grejen. Det finns rötägg, men de allra flesta är ärliga...tror också att det är lättare att göra affär om man pratar åteminstone i telefon, inte bara mailar fram och tillbaka.

Har ibland då jag sålt grejer och begärt betalning, alt. förskott i förväg möts av en viss skepsism, vilket jag också man uppleva i samma situation. Men oftast har det som sagt gått bra...

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/04/30 :  01:47:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tjenare!
Jag har både köpt och sålt till/från danskjävlarna och det har aldrig varit några problem. Om de inte gärna vill dela ut adress telefonummer etc ska man nog dra örona åt sig men det gäller nog generellt.

De som handlar på Audiogon betalar alltid i förskott om inget annat nämns, tror det är det vanligaste sättet att göra internationella affärer.

Att snacka lite danska innan köpet kanske inte är en så dum idé

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/04/30 01:47:30
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:22:21  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Hej

Innan du betalar kan du alltid göra några saker säljaren inte behöver få reda på:

-Ta reda på säljarens hemtelefonnummer,
-kolla upp honom i danskarnas motsvarighet till telefonkatalog på nätet så att han bor på uppgiven adress.
-gör en sökning på danska hifisidor och google, så att det inte finns 20 inlägg där om din säljare som alla säjer att han luras.
-Om du har säljarens jobbmailadress - kolla upp så att han verkligen jobbar där (ring växel) och ta fram ip-nr.

Har du gjort detta och det verkar ok, så tycker jag du kan genomföra köpet.

/B
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:56:34  Show Profile Send gardd a Private Message
Hej.

Jag har blivit blåst en gång på en CD spelare som kostade 4000:-
Jag har köpt och sålt ungefär 150 stycken stereogrejor till USA och Asien. Då har jag alltid, som säljare, sett till att få pengarna i handen först, och skicka sedan. Annars ingen affär. Men denna gång, gjorde jag ett undantag. Jag var köpare och skickade pengarna i förskott via Western Union. Ingen säkerhet och vips hörde jag aldrig mer av säljaren.

Tänk på att man kan fråga efter sales feedback. Audiogon och Ebay kör med sådant liksom lilla Qxl. En hög feedback kan närmast ses som en garanti att personen är att lita på t ex om säljaren är en Ebay "Power Seller".

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:18:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Att prata med köparen/säljaren är guld värt.
Har både köpt och sålt privat utan problem, en gång motsvarade inte produkten vad säljaren uppgivit men efter lite diskussion gick han med på att betala tillbaka, frakten tillbaka fick jag stå för.

Telnr hemadress och rösten i telefon = borde ej vara några problem.

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:25:20  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Ebay har funkat finfint vid köp från Tyskland. Jag satte in pengar och efter ett par dagar dök det upp en cd-spelare =)

Har dock blivit blåst på en mobiltelefon på blocket... Mycket bra pris oftast lika med blåsning...

Fast det finns ju inte nån anledning att ifrågasätta handel från Danmark mer än annat!?

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:32:47  Show Profile Send srv a Private Message
Sätt inte in pengar på nåt konto, om du ej känner personen. Se till och skriv ett avtal typ; "Denna dag har följande avtal tecknats mellan Säljare............. och köpare....." Se till att få in i avtalet typ av vara, skick på varan, modellNr, serieNr, be att säljaren kan maila/faxa/posta kopia på Leg., adress etc. Då är du betydligt mer garderad, inte 100%, men skulle du efter detta ändå bli lurad etc, så är det lättare att göra en Polisanmälan. Då har dessutom säljaren sannolikt gjort sig skyldig till bedrägeri, vilket är ett allvarligt brott. Samt bedrägeri av kopierat Leg. etc. Kan låta krångligt, men 10papp är ändå mycket pengar.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:41:36  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har köpt en gång från Norge och satte in beloppet till säljarens konto. Det kom inget paket! Han svarade inte på mail heller och telefon hade jag inte. Givetvis bannar man sig själv och undrar "hur dum får man bli?" - Men, efter tre veckor så kom faktiskt paketet och allt var som det skulle......jag var dock övertygad att jag blivit blåst.

Tänk på en sak. Även om du kollar upp honom noggrant och alla uppgifter stämmer - alltså du vet var han bor, jobbar osv, och blir blåst iallafall, så står du där med en falsk säkerhet att han KAN INTE blåsa mig eftersom jag vet vem han är?
Vad gör man? Går till lokala polisen i byn, "jo...det är så här att en dansk har inte skickat ett paket till mig..."
Eller ringer ni Köpenhamns polisen och försöker hitta rätt person som dessutom pratar engelska? Lämnar ni en stämningsansökan hos er advokat? Eller blir ni så förbannade att ni sätter er i bilen och kör dit och nitar honom?
Inget alternativ är roligt och när man tänker efter så gör 9 av 10 samma sak - man gör ingenting därför alla alternativ innebär bara en massa strul.

Artphotography
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:51:36  Show Profile Send gardd a Private Message
Ett skriftligt avtal är intet värt. Inte heller e-mail eller andra grejor. Jag har polisanmält killen i USA som blåste mig och en "detective" där borta utreder fallet. Han hade blåst ca 40-50 andra personer på nätet och därför ansåg snuten där borta det värt att starta en utredning. Här i Sverige är polisresurserna näst intill OBEFINTLIGA. Jag är verkligen inte en förespråkare för en polismakt och jag är generellt skeptisk till poliser. Men tänk på att polisen i Sverige inte står bakom dig om det inte handlar om belopp över 100.000 kronor.

Det spelar alltså ingen roll om du har ett skriftligt avtal.
Möjligen kan pappret hjälpa dig att få försäkringspengar för prylen du köpte om du får inbrott.

jag kör
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:58:42  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Du kan ju göra en sökning efter personen/pseudonymen på nätet (om personen säljer på nätet) och kolla.
Finns den många gånger och dessutom med flera olika varor torde personen vara OK. Jag har själv köpt på eBay och från hifimagasinet både av svenskar och danskar och inte haft några som helst problem(ta i trä, tvi tvi tvi etc).
Vill personen inte uppge fast hem/jobbnummer och adress ska du dra öronen åt dig. Får du ett nummer finns ju alltid nummerupplysningen i respektive land och på nätet. Motring.
Uppge namnet här och kolla om någon här har gjort affärer...
Löcka te!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/04/30 12:00:35
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:56:41  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det enda säkra är att åka och hämta prylarna och betala kontant. Kräv original kvitto !
Go to Top of Page

Peppebus
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:04:39  Show Profile Send Peppebus a Private Message
Jag har blivit blåst en gång, det var dock bara på två dvdfilmer sen hur man kan göra sig till en tjuv för 140kr det är en annan femma. jag har även köpt en cdspelare en gång som posten använde som boxboll på vägen till mig...mindre kul
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:50:39  Show Profile Send AU a Private Message
Jaha, nu har jag varit och satt in pengarna. Jag har insett att detta är "gambling", vi får se om tycker upp något paket under maj.

Tack för alla tips.
Dan jag håller med dig fullständigt. Vem har tid att åka till Danmark med basebollträ

/AU

quote:
Tänk på en sak. Även om du kollar upp honom noggrant och alla uppgifter stämmer - alltså du vet var han bor, jobbar osv, och blir blåst iallafall, så står du där med en falsk säkerhet att han KAN INTE blåsa mig eftersom jag vet vem han är?
Vad gör man? Går till lokala polisen i byn, "jo...det är så här att en dansk har inte skickat ett paket till mig..."
Eller ringer ni Köpenhamns polisen och försöker hitta rätt person som dessutom pratar engelska? Lämnar ni en stämningsansökan hos er advokat? Eller blir ni så förbannade att ni sätter er i bilen och kör dit och nitar honom?
Inget alternativ är roligt och när man tänker efter så gör 9 av 10 samma sak - man gör ingenting därför alla alternativ innebär bara en massa strul.

Collecting stars..
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:00:36  Show Profile Send gardd a Private Message
qsefar: vad ska man kräva originalkvittot för? Det har jag svårt att förstå. Det räcker med ett nytt skrivet kvitto som bevisar att apparaten var till fullo betalt av säljaren och nu är till fullo betald av köparen.

Så kan man komplettera med serienummer, datum, det sedvanliga tjafset så man får ut kosing på försäkringen om en tjuv snor härligheterna från bostaden senare.

jag kör
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2003/04/30 :  16:43:45  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Hej!
Någon som vet om man kan använda Escrow när man bor i Sverige???
Någon som använt det???
Mvh Stephan
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/04/30 :  16:49:57  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag har använt escrow. Det funkar utmärkt. Registrera dig på www.escrow.com och kör hårt.

jag kör
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000