HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 förvirrande med försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:54:16  Show Profile Send Modulus a Private Message
Är merpriset befogat för ett försteg vs att använda sig av en reciver som försteg? En mycket bra reciver är oftast fortfarande betydligt billigare än ett bra försteg, eller? Är det verkligen befogat att köpa "riktigt" försteg ljudmässigt? Vad är det som gör förstegen så dyra jämfört med recivers? Jämför man sedan priser på flekanals-recivers med flerkanals-försteg så är skillnaden i pris häpnadsväckande. Snålheten bedrar kanske visheten...

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/06 :  06:26:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag tror inte jag fattar frågan riktigt. Det är kanske bättre om du ger mer konkreta exempel så kan flera säkert ha någon hjälp att komma med.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/06 :  08:23:47  Show Profile Send gromit a Private Message
Sladd:
Han har en hembioreceiver och funderar på att komplettera denna med slutsteg. Han undrar om förstegsdelen brukar vara ok i en sådan receiver. Är det inte uppenbart?

Modulus:
Du får nog skriva vad du menar för en receiver i så fall. Jag kommer kanske inte kunna hjälpa dig så mycket bättre ändå visserligen... Problemet med vissa hembioreceivrar är att de digitaliserar alla insignaler för att kunna signalbehandla dem. Om det är en receiver som gör på det sättet så är den förstås inte lämplig att använda som försteg.

Jag föreslår att du skaffar en integrerad förstärkare som du kopplar cd och eventuell skivspelare till. Sedan kopplar du in receivern så att den integrerade förstärkaren driver de båda fronthögtalarna. Detta kräver förstås en "pre-out" på receivern.

Förresten, fattade jag frågan rätt???

"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/06 :  08:47:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
" Han har en hembioreceiver och funderar på att komplettera denna med slutsteg. Han undrar om förstegsdelen brukar vara ok i en sådan receiver. Är det inte uppenbart? "

Öhh, var står det att "jag har en hembioreciever" i hans mail?

Han beskriver endast i hypotetiska termer dessutom på ett sätt att man inte vet var i pris- eller kvalitetsnvå man befinner sig.

Öhh 2: Var står det i hans mail "jag funderar på att komplettera med ett slutsteg"?????????

"Förresten, fattade jag frågan rätt??? "

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/06 :  08:56:24  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

" Han har en hembioreceiver och funderar på att komplettera denna med slutsteg. Han undrar om förstegsdelen brukar vara ok i en sådan receiver. Är det inte uppenbart? "

Öhh, var står det att "jag har en hembiporeciever" i hans mail?

Han beskriver endast i hypotetiska termer dessutom på ett sätt att man inte vet var i pris- eller kvalitetsnvå man befinner sig.

Öhh 2: Var står det i hans mail "jag funderar på att komplettera med ett slutsteg"?????????

"Förresten, fattade jag frågan rätt??? "

Det stod inte, det var bara så jag uppfattade det. Jag försökte skoja till det lite också. Meningen innehållande "uppenbart" var enbart ironisk. Den sista frågan var ett försök till ödmjukhet, jag kanske fattade fel eftersom frågan från Modulus var minst sagt luddigt ställd...

Sorry om jag var otydlig på någon punkt där.

"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/08/06 :  09:35:25  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Är merpriset befogat för ett försteg vs att använda sig av en reciver som försteg?

Vad man kan konstatera är väl att det som regel blir bättre med ett separat försteg kontra att använda en reciver som försteg. Om det sedan är värt merpriset är upp till betraktaren.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/06 :  09:57:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Gromit, ibland vet man inte vad man skall skratta eller gråta åt, no offense

Go to Top of Page

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/06 :  22:09:21  Show Profile Send Modulus a Private Message
Jag ber om ursäkt om min fråga/undran var luddig men timman var sen, dagen varm och arbetet hårt. Jag menar bara rent allmänt även om Gromit hade rätt ty jag har redan ett flerkanals-slutsteg som jag förser med signal från en relativt billig bioreciver. Jag är intresserad av multiSACD och jag förstår såklart att det är bättre med ett dedikerat försteg men ändå...vari liger denna otroliga prisskillnad? Det är ju inte dubbla priset utan i många fall fem gånger och i extrema fall som Lexicon tio gånger dyrare!!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000