Author |
Topic  |
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:00:32
|
Hur stor skillnad är det egentligen på olika kablar, signal och högtalarkablar? Vissa påstår sig kunna höra stor skillnad i ljudet med olika kablar. Jag vet många som har lagt 10000-15000kr på kablar. Är det verkligen värt det? Själv bytte jag från Supra DAC till Supra EFF, pris skillnad 200kr. Lite pengar, ja och det var knappt värt det. Ta en signalkabel för 25000kr jämför ljudkvaliten från en kabel med prislapp under 1000kr. Så stor skillnad i ljudet så det är värt 24000kr extra? Visst, det är klart att det är upp till var och en hur mkt man lägger på en signalkabel. Själv anser jag att max 500-1000kr på en signal kabel är vettigt. Jag skulle nog hellre ha lagt dem där 24000kr på massor av bra CD-skivor...
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:07:19
|
Hej
För att inte detta skall bli ännu en kabledebatt så säger jag som så att vissa menar att 'rätt' kablar är otroligt viktigt i deras anläggningar (i den skaran hittar du mig . Andra menar att det inte gör nån direkt hörbar skillnad. Jag har inte själv testat signalkablar eftersom jag använder Quad's egna, men nät och högtalarkabalar har jag erfarenhet av. En gissning är att mellan Supra DAC och EFF1 är det kanske inte så stor klangskillnad, eftersom de båda är från samma firma.
 <<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:08:32
|
Vad är detta för något???????????????????????????
Mvh/Mats 'Quick! Use the sauce!' |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 17:10:10
|
Det är inte det första som du ska köpa till din anläggning, men när anläggningen börjar bli bättre och bättre med åren så blir det ett naturligt steg att börja att testa lite bättre/dyrare kablar för att se vad de kan förbättra. Hör du sen ingen skillnad så hör du till en lycklig skara som klarar sig utan den utgiften.....men jag tvivlar
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 18:00:17
|
Vi har ju dragit det här förr men eftersom du nämner signalkablar, passar det bra att redogöra för en jämförelse mellan ett par balanserade Aurora E på 1,5 meter med nypriset 1450 kr och ett par Kimber Select KS-1130 med motsvarande längd och ett pris på runt 25000 kr. Inga andra signalkablar var inblandade eftersom jämförelsen gjordes med lurar och hörlursdrivern kopplad direkt på en D/A-konverter. Aurora E är en mycket prisvärd kabel och ljudet känns välupplöst med bra stringens och mycket detalj. Ingen pålagd strävhet som man ibland kan uppleva med vissa kablar. Över till Select. Lite av samma vara men nu med ett tillskott av rymd och en transparens som var svår att slita sig ifrån. Piano- och gitarrtoner tillåts klinga ut på ett helt annat sätt. Mjukare framtoning men ändå mer mikrodetaljer kan man säga. Största skillnaden var trots allt känslan av rymd och upplevelsen av instrumentens utklingningsförlopp. Står då denna skillnad i proportion till prisskillnaden? Givetvis inte, men vill man uppleva den, så är det upplevelsens pris...
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 18:29:25
|
Till matson
Jag tycker att det ser ut som frågetecken.
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 19:29:04
|
Om du frågar mig så tycker inte jag att prisskillnaden mellan en dyr å en billig kabel motsvarar den (ev.) upplevda ljudskillnanden - men inte skulle jag fortsätta använda lampsladdar om jag hade pengar! 
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/04 : 22:58:18
|
quote: Visst, det är klart att det är upp till var och en hur mkt man lägger på en signalkabel. Själv anser jag att max 500-1000kr på en signal kabel är vettigt. Jag skulle nog hellre ha lagt dem där 24000kr på massor av bra CD-skivor...
Dom som lägger 25000 på en signalkabel behöver nog inte välja......
//Magnu |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:17:33
|
Problemet med den killen är att han egentligen bara redovisar en massa förutfattade meningar utifrån dom kunskaper han har. Han påstår ex.vis att det inte kan vara några skillnader mellan koppar och silverkablar eftersom dom elektriska egenskaperna skiljer sig så lite mellan materialen. Det är alldeles uppenbart att han aldrig lyssnat sig fram till det han påstår. Jag har själv haft förmånen att jämföra koppar mot silver-kabel som i övrigt varit identiskt uppbyggda med skärmar och kontakter. Jag kunde höra en tydlig skillnad där silverkabeln gav ett mer upplöst ljud.
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:18:42
|
quote:
En intressant länk. Killen som skrivet detta har, liksom jag, skrivit brev till kabeltillverkare.
http://sound.westhost.com/cables-p3.htm#interconnects
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Killen är ute och teoretiserar, precis som en del andra. Och bla skriver han så här:
". On the down side, silver tarnishes easily (especially in areas where there is hydrogen sulphide pollution in the atmosphere), and this can become an insulator if thick enough. "
Det är ett stort fel i hans påstående. Det tror jag inte attt jag behöver peka ut.
Och att starta en artikel på följande sätt visar bara att han tillhör dom troende eller att han har en anläggning som inte visar att mer eller mindre alla olika kablar låter olika i en högupplöst anläggning. Och där vet vi alla vid det här laget vilken sida du står på Morello. Antingen är du religiös eller så avslöjar din anläggning inte detta. :
"All well designed interconnects will sound the same."
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:26:01
|
Jag har gjort samma erfarenheter som Björn-Ola.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:34:05
|
Till Morello: Den artikeln är gammal och har rivits i småbitar på diverse forum.
Varför inte låna hem eller göra en egen kabel och lyssna istället för att hänvisa till tomteartiklar?
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 10:45:16
|
Intressant...!
"Vem kan man lita på?" (HBB)
Nu har jag inte läst hela siten, men killen verkar ju veta vad han talar om!? Men har han rätt? Jag tillhör inte dom som skulle vilja(kunna) lägga femsiffriga belopp på en kabel, men jag hör skillnad på ett lakritssnöre och Supra. Jag hör också skillnad på en lampsladd och SupraPly. Detta kan ju bero på detta han talar om angående kapacistans och skärmning.
Men han är lite rolig, han anser att de flesta DVD-spelare är sämre på att spela CD än en dedikerad CD-spelare, men han har en direktdriven vinylspelare!? Iofs kan det kanske finnas bra DD vinylsvarvar, men vi "har ju fått lära oss" att remdrift är överlägset. 
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 13:01:08
|
Hur viktig är kabeln? jämför med samma kostnad att byta något annat i systemet, är ljudförbättringen stor och kostnaden liten i förhållande till resten av utrustningen så borde ju kabeln vara prisvärd till just det systemet.
Sen är det väl upptill var och en att bedöma vad som är rätt i pris/prestanda för sitt system. Men recensioner, fakta och lyssningstester är ju ett sätt att filtrera bort produkter som man kanske inte behöver lägga för mycket tid på.
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 13:17:54
|
quote:
quote:
En intressant länk. Killen som skrivet detta har, liksom jag, skrivit brev till kabeltillverkare.
http://sound.westhost.com/cables-p3.htm#interconnects
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Killen är ute och teoretiserar, precis som en del andra. Och bla skriver han så här:
". On the down side, silver tarnishes easily (especially in areas where there is hydrogen sulphide pollution in the atmosphere), and this can become an insulator if thick enough. "
Det är ett stort fel i hans påstående. Det tror jag inte attt jag behöver peka ut.
Och att starta en artikel på följande sätt visar bara att han tillhör dom troende eller att han har en anläggning som inte visar att mer eller mindre alla olika kablar låter olika i en högupplöst anläggning. Och där vet vi alla vid det här laget vilken sida du står på Morello. Antingen är du religiös eller så avslöjar din anläggning inte detta. :
"All well designed interconnects will sound the same."
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma
Håller med om att han har fel i den utsagan. Silverwxid leder ström.
Om du tror att jag är religös, så kan jag lova dig att jag är en ateist av stora mått! Varför drar du inte sådant i debatten? Helt onödigt och ointressant.
Jag påstår inte att kablar färgar likadant, ty det gör dom INTE.
Hur konstaterar du hurvida kabel A eller B färgar minst?
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 13:27:36
|
*håller med Morello om att det är inte lätt att veta vilken produkt som färgar mest/minst*
Om jag hör en del fler detaljer med en annan kabel kan det ju vara så att ett frekvensområda är framskjutet en aning. Hör man fler detaljer i precis alla register så borde det vara en mer transparent kabel tycker man ju. Svårt det där. Kabel som ger tajtare/bättre bas? Men hur låter det egentligen på skivan?
Jag är liksom Morello lite grann ute efter ett neutralt ofärgat ljud, där man lyssnar så nära skivorna som möjligt. Tyvärr börjar jag få lite för mycket värme i mitt system, iochmed PSA kablarna, men jag vill definitivt inte ta bort dem!! Clou kablen var oxo rätt varm när jag testade, har jag för mig så när det är dags att byta ht kabel så får vi se. Ingen varm kabel iallafall.
Men låter det bättre totalt sett så är jag rätt nöjd ändå.
 <<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 13:35:14
|
Den som har monoblock hemma(det har inte jag) kan göra ett litet test genom att tillse att stegen står mycket nära högtalarnas terminaler och sedan koppla med en kort(några cm om det går) kraftig koppartråd.
Då har vi en "kabel" med bla följande egenskaper:
1. Luft som dielektrika. 2. Ingen tvärimpedansmodulation. 3. Extremt liten resistans. 4. Extremt liten induktans 5. Extremt liten kapacitans.
Sedan kan man ju tänka sig att jämföra detta med tex 3 meter Nordost eller vad man nu vill. Två kamrater bakom högtalarna byter snabbt mellan kablarna och lyssnaren har kolsvarta glasögon på sig .
mvj\Joe
Edited by - Morello on 2002/08/05 13:36:2 |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 13:36:30
|
bra frågor ranefjord!...
marki |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 13:41:10
|
quote:
Den som har monoblock hemma(det har inte jag) kan göra ett litet test genom att tillse att stegen står mycket nära högtalarnas terminaler och sedan koppla med en kort(några cm om det går) kraftig koppartråd.
Då har vi en "kabel" med bla följande egenskaper:
1. Luft som dielektrika. 2. Ingen tvärimpedansmodulation. 3. Extremt liten resistans. 4. Extremt liten induktans 5. Extremt liten kapacitans.
Sedan kan man ju tänka sig att jämföra detta med tex 3 meter Nordost eller vad man nu vill. Två kamrater bakom högtalarna byter snabbt mellan kablarna och lyssnaren har kolsvarta glasögon på sig .
mvj\Joe
Edited by - Morello on 2002/08/05 13:36:20
Den metodiken är fullständigt värdelös! Det intressanta är ju att jämföra kablar som har samma LCR, men där material och konfigurationerna är olika!
"Let's examine the basic premise of these folks by an experimental example to the extreme. Let's say we hook-up 100 feet of 10 ga zip cord style cable, and listen to this vs. a minimum cable length hook-up using multiple small solid core conductors, laid out in a planned geometry to reduce inductance. The 100 foot cable will be rolling off the extreme HF's by 4 dB, the low inductance short cable virtually not at all.
The 100 foot zip cord will have a large dose of skin effect related time smear, a lot of PVC insulation forming a capacitor, and other issues that the shorter, more sophisiticated cable will have reduced considerably.
Now most folks will readily be able to hear a difference between these two cables, and will not even argue that they sound different, as opposed to having the presence of placebo or bias.
You can even make the short cable, let's say it was only 5 feet long, out of a single small solid ga. set of wires, such as 20 ga. insulated by teflon, and it will have nearly the same resistance as the 100 feet of 10 ga. It will still sound different. You can go even further, and separate the two conductors for the 20 ga., and wind a portion of them into a coil to duplicate the amount of total inductance that the 10 ga. cable has.
At this point, the R and the L are pretty much the same, and only the total C is going to be different. Most folks would try to argue that the total amount of C for even the 100 feet of 10 ga. zip is negligable. In fact, we are talking about approx. 1,200 pF for the 10 ga. zip. However,there are some that would try to argue that in order for there to be no sonic differences, the C should also be the same as the 100 feet of cable. Now if we add a suitable polystyrene capacitor to the 5 foot length of cable, enough to bring the total capacitance up to 1,200 pF, then even this factor has been eliminated.
According to either group of folks mentioned above, these two cables should now sound the same. But they don't. And it is not at all too subtle to hear. I have performed this experiment, and done it in front of others, and NO ONE would question whether or not there were audible differences."
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 14:12:59
|
"Den metodiken är fullständigt värdelös! Det intressanta är ju att jämföra kablar som har samma LCR, men där material och konfigurationerna är olika!"
Intressant axiom.
Det intressanta är väl att jämföra en kabel med en "kabel" som har minimal inverkan.
Min avsikt med det föreslagna testet är att undersöka i vilken grad kabeln färgar signalen.
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 14:22:12
|
Jag tror jag fattar. När man stoppar i 2 km RG 62 så hörs det - för första gången - ingen skillnad alls!!!
Sorry, kunde inte låta bli....
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 14:26:00
|
quote:
Jag tror jag fattar. När man stoppar i 2 km RG 62 så hörs det - för första gången - ingen skillnad alls!!!
Sorry, kunde inte låta bli....
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
humm...2km. Då blir kapacitansen 90nF ungefär Blir nog inte så bra.....
mvh
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 14:29:54
|
Det kanske inte vore så dumt med en egen avdelning för kabeldebatt där inga avsändarnamn syntes. På det sättet kunde ingen bli kränkt. Alla kunde vara hur otrevliga som helst.
Edited by - Flint on 2002/08/05 14:34:5 |
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 14:31:44
|
quote:
Med 2 km rg62 som högtalarkabel så låter det nog rätt illa. Tanken är ju att ha den som signalkabel. Jag tror förresten att ha 2 km av vilken signalkabel som helst använd som högtalarkabel skulle låta rätt illa... Inte sant? 
"I'm nothing but a hound dog"
Edited by - gromit on 2002/08/05 14:36:0 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 14:42:59
|
Hehe, inte vet jag, jag har aldrig hört den, vare sig i korta eller längre längder.
Min Nordost Valhalla vet jag dock hur den låter.
Inte alls! (subjektivt menat förstås)
Men det skulle bli lite dyrt att testa 2 km för 44 lapp per meter
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Topic  |
|