HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/05 :  14:46:14  Show Profile Send n/a a Private Message
88000000kr Bara att hosta upp! (kanske inte den första prioriteringen vid en hästvinst)

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/05 :  14:56:14  Show Profile Send gromit a Private Message
När kommer de första supraledande kablarna? Dyra kablar kostar ju ändå rätt mycket... Man kanske kan få kylanläggning och allt för det priset? Alternativt får man ju rätt mycket flytande kväve att kyla dem med. Var ligger temperaturrekordet för supraledning?

Fast å andra sidan så är ju kanske inte resistansen såå viktig. Induktans och kapacitans finns ju fortfarande kvar så alla problem är ju inte ur världen.

Tänk ändå vilket DIY-projekt det kunde bli!

"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/05 :  14:56:17  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Är alla (fortfarande) överens om att olika ht-kablar ger större skillnad/färgning äv vad olika signalkablar ger?

Isf borde kanske vi alla köpa monoblock så vi kan använda minimala längder av den kabel var och en väljer? Då finns möjligheten att använda en "tillräckligt bra" signalkabel, och ht-stumpen blir inte så dyr vilken man än väljer!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/05 :  15:09:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

Håller med dig där, SZR.
Långa signalkablar och kortast möjliga högtalarförbindelser om det passar till elektroniken (vilket det ju gör för det mesta).
Det finns bara ett litet aber. En del färdigterminerade ht-kablar säljs bara i vissa längder eller så finns det en minsta beställningsbar längd.
Tre fot brukar förekomma och då kan det bli svindlande priser i vilket fall som helst...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/05 :  21:18:40  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Hehe, inte vet jag, jag har aldrig hört den, vare sig i korta eller längre längder.

Min Nordost Valhalla vet jag dock hur den låter.

Inte alls! (subjektivt menat förstås)

Men det skulle bli lite dyrt att testa 2 km för 44 lapp per meter

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -

Har du för avsikt att testa den Du kanke rent subjeektivt finner den bättre än Nordots

mvh

PS. Ska testa själv snart...RG62 alltsså.

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/05 :  21:20:16  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Vad har folket för digitalkabel?

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/05 :  21:42:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

När kommer de första supraledande kablarna? Dyra kablar kostar ju ändå rätt mycket... Man kanske kan få kylanläggning och allt för det priset? Alternativt får man ju rätt mycket flytande kväve att kyla dem med. Var ligger temperaturrekordet för supraledning?

Fast å andra sidan så är ju kanske inte resistansen såå viktig. Induktans och kapacitans finns ju fortfarande kvar så alla problem är ju inte ur världen.

Tänk ändå vilket DIY-projekt det kunde bli!

"I'm nothing but a hound dog"

I en supraledare kan inte något magnetfält finnas inuti materialet.
Alltså finns det ingen impedans, dvs vare sig resistans, kapacitans eller induktans. Rekordet idag ligger någonstans runt -147 grader C.
Och för att nå dit, räcker det inte med kyla. Det behövs också ett våldsamt tryck. En sådan kompressor kostar mer än den dyraste kabeln.
Och strömmatningen till en sådan kompressor kan bli lite svår att lösa, i ett normalt hem. Och sedan är det bara det lilla problemet med höljet till kabeln som ska stå emot ett tryck på bortåt 3000 bar.
Så det kan ju vara ett kul DIYprojekt
Dessa tankegångar om att fixa en supraledare till högtalarkabel, har jag hört från en forskare som också är hififantast. Men han inser svårigheterna som tur är och köper kablar från hifibutiken istället.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/05 :  21:42:50  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kimber Select KS-2120 AES/EBU.
Fungerar även som halsprydnad...

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/05 :  21:55:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har ju testat ett antal olika kablar och märken under detta året och kan lungt konstatera att INGET märke gör så snygga kablar som Kimbers Select serie.

Jag dregglar så fort jag ser dem...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:00:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag önskar att min tusenlappsamling vore större.
Då skulle jag också köpa en riktigt snygg kabel.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:07:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Nu är det ju inte utseendet som avgör valet för min del... Utan de ljudmässiga kvaliteterna som kabeln besitter... Just nu ligger Valhalla och Synergistic Research väl till....

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:07:38  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

I en supraledare kan inte något magnetfält finnas inuti materialet.
Alltså finns det ingen impedans, dvs vare sig resistans, kapacitans eller induktans.

Shunt-kapacitansen och serie-induktans förblir oförändrad.
Däremot försvinner självinduktansen, varpå skinneffekten inte gör sig gällande.

mvh

Joe Morello

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:09:34  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Du kan väl böra en egen snygg kabel. Lite coola skärmstrumpor från ELFA mm. Det fixar Flint utan problem. Man kan ju tänka sig att måla kabeln med självlysande färg eller nått ballt

Joe Morello

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:12:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Lite coola skärmstrumpor från ELFA mm. Det fixar Flint utan problem. Man kan ju tänka sig att måla kabeln med självlysande färg eller nått ballt

Du och jag har nog lite olika syn på hur en SNYGG kabel ser ut...

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:15:30  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
hehehe....en svart diskret kabel ser bra ut i mina ögon. Dessa stora tjocka ormar ser inte ut som kablar ämnade att enbart fungera, utan mer att se coola ut..

mvh

Joe Morello

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:37:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Ungefär samma funktion då som att fräsa ett massivt
aluminiumblock till en skivspelare. Jag ser ingen skillnad
vad gäller syftet..

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:50:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

Låt er inte förföras av utséendet nu pojkar.

KS-2120:
"reference silver AES/EBU digital transmission interconnect
The KS-2120 is a precision AES/EBU differential digital cable incorporating Black Pearl silver conductors and our latest discoveries in electrostatic shielding. With the KS-2120, music
is presented on an expansive soundstage, with incredibly transparent yet relaxed detail and firm, dynamic bass."

Dags för ett Morellobrev...

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:56:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
At Nordost, cable design is not a "black art" based on trial and error and questionable pseudo-scientific claims; rather, all Nordost cables are manufactured with a degree of accuracy and concentricity that is unmatched in the cable industry.

The result of applied physics and state of the art technology is a product that will delight and move you with its musical performance.

Aldrig har någonting låtit så bra som när detta var inkopplat tillsammans i mitt rum:

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:59:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Dessa raringar har nu hittat till husse men längtar svårt efter sällskap av de ovan....

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:00:06  Show Profile Send ekman a Private Message
vad Sladd behover ar en riktig huggorm i form av en black pearl ringlandes langs med golvlisterna =)

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:01:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Dom här - lite billigare raringarna - fanns i Geir Tömmerviks 2,3 miljonersystem.

Red Dawn, spelar ut ganska många kablar i närliggande prisklasser även i system under miljonen

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:03:36  Show Profile Send Timbre a Private Message

Har dom nå´n digitalkabel...

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:10:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Den bästa allroundern för åtkomliga pengar:
Transparent Ultra förstås!

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:10:36  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

At Nordost, cable design is not a "black art" based on trial and error and questionable pseudo-scientific claims; rather, all Nordost cables are manufactured with a degree of accuracy and concentricity that is unmatched in the cable industry.

The result of applied physics and state of the art technology is a product that will delight and move you with its musical performance.

Det är inte den uppfattningen man får om man läser Nordost "white paper". Har du lät det dokumentet?

"pseudo-scientific claims"...hummm....Hoppas dom svarar snart. Vad sägs om att bjuda in Nordost till forumet för en med direkt dialog?

Joe Morello

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/05 :  23:11:40  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

"Den metodiken är fullständigt värdelös! Det intressanta är ju att jämföra kablar som har samma LCR, men där material och konfigurationerna är olika!"

Intressant axiom.

Det intressanta är väl att jämföra en kabel med en "kabel" som har minimal inverkan.

Min avsikt med det föreslagna testet är att undersöka i vilken grad kabeln färgar signalen.

Du får använda för långa signalkablar om du skall "docka" monoblocken. Då har man redan förstört så mycket att resten av testet blir ointressant(imho). Med både långa signalkablar OCH långa högtalarkablar kan det ju inte bli annat än problem......

Nej, korta signalkablar som möjligt kombinerat med vettigt byggda högtalarkablar som är så korta som möjligt(bör dock nå fram till högtalarna!) skall det vara(imho). Silver rakt igenom helst och inga mässingskontakter.
Sen kan man fundera på annat.....

Morello: Vad tycker du om Pass förstärkare? Är det något att "sikta på" (diy såklart)? (Aleph 5 är det jag funderar på!)

Mvh/Mats
'Quick! Use the sauce!'
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000