Author |
Topic  |
|
Viking
Member

224 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 14:57:16
|
Hva er i veien med mange på DVDforum???? Jeg kritiserte 1 person pga. følgende påstand (forkortet selvsagt): Det er ikke forskjell på billige, integrerte forsterkere. Argumentet er 1 blindtest, tynt utført og 1 nettlink. Jeg skrev at dette var hans påstand og opplevelser og ikke noe "bevis". DA drev jeg med personangrep på "sandlåda" nivå! Mens han selv skriver at folk på highend fora rundt omkring drev med slikt hele tiden. WTF is wrong with these people??? Han beklager seg over at jeg driver personangrep, sier at dit vil ikke han gå for så å komme med verre uttalelser lenger ned??? Men nå har jeg kommet med et postulat og en påstand, skal være morsomt å se om kunnskapene, eller mangelen på sådane, skinner igjennom da disse innebærer en viss innsikt :-)
MVH Vikin |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 15:04:59
|
hehe, jadu Viking, i vissa sandlådor bor det ilksna jordgetingar!!
Ta det som ett tecken. Hififorum är platsen att vara på   
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Tomas L
Member

54 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 18:26:05
|
Jag är numera en passiv, läsande medlem mycket p g a den typ av inlägg som Viking visar prov på här ovan. Men eftersom Vikings inlägg faktiskt gäller mig och mina inlägg på DVDforum så måste jag motvilligt svara på ovanstående, lösryckta påståenden:
En av grundbultarna på detta forum är att man skall kunna posta sina upplevelser inom Hifi utan att någon skall kräva en på "bevis" i och tekniska förklaringar, eller hur Sladd? Jag försökte bidra med mina erfarenheter och svara på en fråga som en forumdeltagare ställde. In i debatten träder då Viking, totalt ointresserad av att svara på frågan i tråden utan bara av att ifrågasätta, han inleder på detta sätt:
quote: Å påstå at det er liten forskjell på forskjellige SS forsterkere så lenge en ikke spiller høyt er både lite gjennomtenkt og vitner om liten kompetanse.
Ok, jag är alltså inkompetent och skriver ogenomtänkta inlägg när jag skriver om mina erfarenheter. För mig känns det som ett solklart personangrepp. Jag ber honom att inte föra en debatt på sandlådenivå, men han ger sig inte utan fortsätter att kräva en förklaring. Jag ber då honom istället att berätta om sina egna erfarenheter.
Tyvärr så fortsätter han att angripa mig och ställer bl a frågan:
quote: Hva er din definisjon av stor og liten forskjell??
Min övers: Vad är din definition av stor och liten skillnad?? Hur svarar man på en sådan fråga? Vad svarar man? Jag försöker igen få Viking att berätta om sina egna erfarenheter av de blindtester som han nämner i sina inlägg. Men det är han inte intresserad av.
Sladd: Är detta en "bra" tråd på Hififorum? Jag blir lite konfunderad av ditt inlägg, men jag antar att du inte har läst den ursprungliga tråden. Den finns här för dom som är intresserade: http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&page=1&thread=52601&forum=9
Viking: Jag vore uppriktigt mycket intresserad av att läsa om dina erfarenheter av dina blindtester på detta forum. Hittills så har jag bara sett din grälsjuka sida när du angriper andras inlägg, varför bidrar du inte med dina egna erfarenheter och stora kompetens istället? Du kan vara säker på en sak, jag kommer inte att ifrågasätta dig på samma sätt. Inte på detta forum eller något annat! Prolog: Suck. Det var precis denna typ av debatter som gjorde att jag valde att bli en passiv medlem av detta forum, det här är varken kul, lärorikt eller...vad som helst. Och det absolut ingenting med Hifi att göra.
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 19:06:30
|
men varför vara passiv?
det är väll bara å skriva å skita i vad andra tycker om det(hakkar på det man skriver)alla har rätt till sin åsikt, men personangrepp får bara inte förekomma, speciellt om man delar med sig av erafrenheter, det är DINA erfarenheter å ingen annans.. skriv vad du vill när du vill...(inte VAD du vill, bara inom rimliga gränser )
Easy Come, Easy Go Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com
Edited by - Robin Fischer on 2002/08/06 20:00:5 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 19:15:47
|
Det där du Robin va inte så dumt. Men visst är det svårt att ta kritik. Problemet är den personliga tävlingsinstinkten. Jag börjar tappa den och det är skönt. Man blir mer avspänd vilket kanske inte alltid har märkts på mina inlägg.
Edited by - Flint on 2002/08/06 19:54:1 |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:12:08
|
Tomas L & Viking
Ni borde nog vara lite ödmjukare båda två.
quote: Dessutom brukar debatten på detta forum sällan sjunka så lågt som på de s k "High-End" forum som finns, där personangrepp tillhör vardagen.
Som ganska stadig besökare på båda dessa forum måste jag nog säga att kunskaps nivån när det gäller ljudkvalite och värdet på tippsen är som natt och dag, www.dvdforum.nu är rena rama sandlådan i jämförelse (visst jag överdriver en (hel)del). Jag tycker att det är synd att du skrämmer bort människor som skulle kunna få bra mycket bättre hjälp här än där ( då menar jag 2kanals ljud då). Allt handlar inte om kablar, akustik diskussionerna håller tex högra klass här också.
Tycker faktiskt att du bäddar lite för ett kaxigt svar
quote: Totem: Jag har inte lyssnat så hemskt mycket på förstärkare sedan jag köpte min receiver för två år sedan. I år har jag lånat hem och lyssnat på en Linn Classik och en äldre Rotel Rx-875, båda tvåkanalsförstärkare. Jag kan inte påstå att någon var märkbart bättre än den andra eller bättre än min receiver. Men förstärkare är nog det svåraste som finns att testa själv, skall man göra ett A/B test så måste man ju ha två par identiska högtalare (eller någon typ av switchbox). Observera att jag aldrig har sagt att det inte går att höra skillnad på förstärkare, man har visat att det går att höra skillnad på t ex vissa rörförstärkare och SS-förstärkare. Men skillnaderna mellan två olika SS-förstärkare är oerhört liten så länge man inte pressar någon så att den clipper: http://users.htdconnect.com/~djcarlst/abx_pwr.htm
vem är "man" är det en allmän uppfatning eller din ?, jag tolkar det som att du påstår att det är en allmän uppfattning.
Vikings svar behöver inte komenteras det är så uppenbart.
Hoppas ingen tog illa upp det var mer tänkt som en hjälp till insikt än påhopp.
Nu ska vi vara snälla 
//Magnu |
 |
|
Tomas L
Member

54 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 23:16:11
|
Robin: Det är nog det enda sättet, jag försökte avstyra det hela så gott jag kunde. Det kanske är bättre att ignorera.
Mag: Jag har egentligen ingen lust att återigen försvara mina inlägg på DVDforum här på detta forum, men jag skall svar på dina frågor: High-End forum: Jag ifrågasatte inte kompetensen eller kunskapsnivån på något forum, jag gillar inte att citera mig själv men...
quote: Det finns även många på dessa forum [not:High-End forum] med ett öppet sinne som är beredd att dikutera på ett konstruktivt sätt, men diskussionen förstörs oftast av någon som börjar med personangrepp.
Jag har varit en frekvent besökare av både DVDforum, Hifimagasinet och detta forum. (och många utländska forum) Varför slår Hifimagasinet igen portarna till hösten? Varför blev medlemmar avstängda och trådar låsta? Moderatorerna på detta forum jobbar hårt för att det inte skall spåra ur och jag har sett fler stängda trådar under den senaste månaden här än under flera år på DVDforum. Det är inte mitt fel att folk blir skrämda.
Citat nr2: "man"? Direkt efter citatet så finns en länk som förklarar mitt ordval. Observera alla "jag" innan slutklämmen. Jag kan inte se någon anledning till att detta skall leda till (eller "bädda") den typ av inlägg som Viking postade. Om Viking eller någon annan har andra erfarenheter eller testresultat så är jag den förste som välkommnar deras inlägg!
Insikt ja, det behöver vi nog alla mer av... 
Edited by - Tomas L on 2002/08/06 23:19:4 |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 01:12:29
|
äh, man får ta det kallt helt enkelt, jag håller defenetivt inte med alla å allt som sägs här på forumet, men om det är nåt jag inte gillar lr liknande så lägger man in ett VETTIGT inlägg som rör ämnet och inte personen/personerna som pratar om det eller så håller man helt enkelt tyst...detta är ett forum för alla, å då ska man respektera alla också... jag lär juh inte få sådär enorm respekt iom min lilla kunskap jag har än så länge, jag är ny, men jag attakerar inte andra bara för det, eller för att vi tycker olika... 
Easy Come, Easy Go Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com
Edited by - Robin Fischer on 2002/08/07 01:14:2 |
 |
|
Viking
Member

224 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 02:32:34
|
De utsagnene som kom frem var så forenklede UTEN noen form for grunnlag, en test hjemme og en internett link. Det påstår jeg er enkelt, hvis du stikker ut hodet med en påstand må en også tåle spørsmål og kritikk av alle slag hvis det viser seg at påstanden høres enkel ut. Du sier at du etterspør internettlinker og mine tester men viser til ingen selv. Min oppfordring gikk på at du begrunnet dine åsikter bedre, DU startet tråden, da bør DU kunne argumentere! Gjør du det så skal vi kunne diskutere. Men du giddet ikke engang å besvare mitt postulat og påstand, dette vitner IKKE om lyst på diskusjon, eller hva?
MVH Vikin |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 06:55:19
|
Hoppsan då!
Thomas L: Nej, jag hade ingen aning om att det var du som var "motpart" i det spörsmål Viking tog upp.
Viking: Om ni skall reda ut denna fråga med mer offensiva diskussioner så föreslår jag att ni gör det på dvd-forum
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 07:11:44
|
Robin: Mycket bra skrivet!
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 07:31:01
|
Man kanske skulle byta till "liten men klok basnarkoman"?
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 08:02:05
|
quote:
Man kanske skulle byta till "liten men klok basnarkoman"?
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -

Fasiken vilka lustiga figurer
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 08:16:24
|
quote: Man kanske skulle byta till "liten men klok basnarkoman"?
Ähhh, deé tufft å va klok. 
Morello har blivit som barn på nytt. Smileys ska ju betyda något. Typ, sagt eller uppfattad med/i glatt humör eller mycket glatt humör eller med glimten i ögat till exempel. Undra vad Morellos radda smileys betyder. Han har ett rejält register i alla fall eller som man säger, han är helt klart bredbandig och det med råge. 
John
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 08:55:07
|
quote:
quote: Man kanske skulle byta till "liten men klok basnarkoman"?
Ähhh, deé tufft å va klok. 
Morello har blivit som barn på nytt. Smileys ska ju betyda något. Typ, sagt eller uppfattad med/i glatt humör eller mycket glatt humör eller med glimten i ögat till exempel. Undra vad Morellos radda smileys betyder. Han har ett rejält register i alla fall eller som man säger, han är helt klart bredbandig och det med råge. 
John
From DC to cosmic rays som någon sa när han implementerat ett fint slutsteg
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 08:56:46
|
Björn Rosengren gillar också bredband och han har misslyckats med det mesta. Det kanske inte är så bra att vara bredbandig.
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 08:59:12
|
quote:
Björn Rosengren gillar också bredband och han har misslyckats med det mesta. Det kanske inte är så bra att vara bredbandig.
Man bör begränsa bandbredden samt hålla sig borta från (s) och (k).
Joe Morello
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 09:00:33
|
Har du implementerat det i din förstärkare?
|
 |
|
Tomas L
Member

54 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 09:01:10
|
Viking:
1. Det var inte jag som startade tråden!!!
2. Jag diskuterar gärna, men jag tycker inte att dina inlägg på DVDforum (eller början på denna tråd) är en grund för en bra "diskussion". Det var snarare ett läxförhör av det mindre trevliga slaget.
3. Du forsätter att anklaga mig för att komma med grundlösa påståenden och all min erfarenhet består av "ett test och en länk", samt att jag måste "begrunda mina åsikter bättre". Hur kan du ens komma med sådana påståenden?
I tråden på DVDforum så skriver jag:
quote: Om du läser mitt första inlägg så inleder jag med "Här är mina åsikter:", jag aldrig påstått att jag vet den hela och fulla sanningen. Det tror jag inte att du eller någon annan gör heller, mbviking.
Jag är intresserad av andras erfarenhter när det gäller Hifi, det är därför som jag är här. Jag har upprepade gånger efterlyst dina erfarenheter, varför kan du inte berätta om dom som så uppenbart motsäger mina? Jag kommer inte att kalla dom för inkompetenta, ogenomtänkta, grundlösa och begära att du begrundar dina åsikter.
Det vore väldigt förmätet av mig eftersom det rör sig om dina erfarenheter och åsikter. Jag har därmed sagt mitt i detta ämne och denna tråd. Starta trådar om dina tester istället Viking, jag ser fram emot att läsa om dina erfarenheter!
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 09:03:08
|
Björn Rosengren säger så mycket. Nu är jag inte direkt insatt i vad han har lovat angående bredband men det skulle inte fövåna mig om han lovar bredbandigt men filtrerar sina löften hårt. Föresten, när skulle vi(nästan alla) få bredband som senast?
John
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 09:03:49
|
Gott folk, jag tycker vi stänger denna tråden här, önskar ni fortsätta diskussionen gör ni det lämpligast på DVD Forum.
----------------------------------
"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst |
 |
|
|
Topic  |
|