HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang. olika dämphyllor och apparater
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/07 :  00:56:31  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är det ingen som har provat "äkta" koppling. Jag har ofta sett att man använder en dämpande hylla, tre koner och sedan en apparat. Jag tycker det är lite ologiskt.

Det ger ju bara koppling till dämphyllan vid konerna. I princip hela undersidan på apparaten är ju frikopplad och kan resonera hur mycket den vill.

Optimal koppling torde innebära att HELA undersidan ska ligga an mot en yta, typ ett dämpande plan. Eller att man har många koner för att dämpa amplituden över ytan, typ SWEDAC damping cassettes.

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/08/07 01:05:1

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/07 :  09:29:10  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Verkar vettigt. Bara man inte täpper igen eventuella luftningshål. Har man stridsvagnsbyggda grejor kanske din lösning inte ger så mycket utan då kanske det väsentliga problemet är att frikoppla från vibrerande hyllor så att apparaten inte "står och hoppar(läs vibrerar)" på underlaget.

John

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/07 :  10:13:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tjena John,

även om dämpning inte skulle spela någon roll, så har jag bara undrat över principen för den. Dyra dämphyllor och dämpplan utnyttjas inte direkt optimalt om apparaten står på dessa med sina fötter eller på koner. Att slita bort fötterna och ställa apparaten dikt an torde ge bättre resultat. Om man nu inte täcker för ventilationshål dvs...

Såg ditt svar ang. nätkabel nedan. Jag ska se om jag kan göra någon mätning på min spelare med och utan störning och med och utan nätfilter. När jag gjorde det sist gjorde jag nog fel. Att spela ett 0-bitsspår kan göra att utgången blir "mutad", som Morello skrev. Ska se om jag kan använda en signal istället.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000