Author |
Topic  |
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 23:12:17
|
quote:
Ungefär samma funktion då som att fräsa ett massivt aluminiumblock till en skivspelare. Jag ser ingen skillnad vad gäller syftet..
Men lite ballt är det väl med en alu-svarv Den är ganska mekaniskt stabil.
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 23:13:10
|
Silver Shadow is the state of the art, high performance digital interconnect from Nordost, offering higher resolution and more detail with lower losses than any other digital cable currently on the market. Designed for use between high quality CD transports and DACs, Silver Shadow significantly reduces jitter and timing errors.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 23:13:59
|
En gång testade jag vanlig 4 x 2.5 mm korskopplad gummikabel som högtalarkabel. Kapade av lite från byggsågen. Det lät inte bra men kabeln matchade min gamla Dynaco SCA35 utan frontplåt på ett alldeles utmärkt sätt. Mycket hightech. Tyvärr kan jag inte redovisa några bilder men jag tror att ni kan föreställa er.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 23:17:54
|
Hahahahaha...det väser i smyckeskrinet...  
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 23:18:06
|
quote:
Silver Shadow is the state of the art, high performance digital interconnect from Nordost, offering higher resolution and more detail with lower losses than any other digital cable currently on the market. Designed for use between high quality CD transports and DACs, Silver Shadow significantly reduces jitter and timing errors.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Nordost tar priset. Det där var en godbit. Borde ha tagit upp det i brevet. Varför redogör dom inte för någon egenskap?
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 08:46:59
|
quote:
I en supraledare kan inte något magnetfält finnas inuti materialet. Alltså finns det ingen impedans, dvs vare sig resistans, kapacitans eller induktans. Rekordet idag ligger någonstans runt -147 grader C. Och för att nå dit, räcker det inte med kyla. Det behövs också ett våldsamt tryck. En sådan kompressor kostar mer än den dyraste kabeln. Och strömmatningen till en sådan kompressor kan bli lite svår att lösa, i ett normalt hem. Och sedan är det bara det lilla problemet med höljet till kabeln som ska stå emot ett tryck på bortåt 3000 bar. Så det kan ju vara ett kul DIYprojekt Dessa tankegångar om att fixa en supraledare till högtalarkabel, har jag hört från en forskare som också är hififantast. Men han inser svårigheterna som tur är och köper kablar från hifibutiken istället.
Magnetfält runt ledaren alstras ändå av stömmen som flyter i den.
Nej, något sådan tryck är inget krav. När vi gjorde försök på supraledare i skolan så hällde vi helt enkelt flytande kväve på en ledare som då övergick till att bli supraledande.
Du kanske menar vid tillverkningen? Fast då tror jag faktiskt att det omvända behövs, vakuum. Avancerade pumpar är ett krav givetvis.
Ett stort problemet måste ju vara kylningen. Hela kabeln ska kylas ner, t ex med flytande kväve och det blir lite jobbigt att fylla på nytt sådant stup i kvarten.
Jag håller med om att det blir omständigt! Jag tror nog också att det bästa är att köpa kablarna i hifiaffären så jag lägger ner funderingarna kring supraledande högtalarkablar. 
"I'm nothing but a hound dog"
Edited by - gromit on 2002/08/06 08:48:3 |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 09:08:50
|
Diskussionen har kommit gansk långt. Det verkar som att de flesta här anser att kablar faktiskt påverkar. Trevligt! Trot eller ej men jag har faktiskt lite att bidraga med i detta redan mycket diskuterade ämne
Problemet är ju att det inte går att mäta vad vi som uppfattar bra ljud. Däremot synen litar alla på (konstigt nog). Min bästa sätt att bevisa att kablar spelar roll är att vända på steken och istället jämföra signalkabeln till projektorn där bilden är 2*1.5m i t.ex. compositsignalen.
1) 5 m sytrådstunn gratis kabel som kommer med DVD spelaren- Värdelös bild 2) 5 m lite bättre kabel för 500 kr - Betydligt bättre bild 3) 5 m proffskabel för c:a 3000 - Ännu bättre bild. 4) Sätt ett nätfilter på projektorn - Bilden blir plötsligt så skarp att jag måste skruva ner SHARPNESS annars så få jag känslan av stillastående pixlar som på en dataskärm.
Därmed är det bevisat enligt mitt sätt att se det. Koppar är inte endast koppar och ström är inte bara ström!!!

Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 10:02:42
|
"Problemet är ju att det inte går att mäta vad vi som uppfattar bra ljud. Däremot synen litar alla på (konstigt nog)."
Nä det stämmer nog. Bra ljud är subjektivt. Med återgivning är det lite annorlunda. Man kan ju lättare "mäta eller uppskatta" ljudförändringar. Liten eller ingen förändring=bra återgivning.
marki |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 11:51:19
|
Nej det är inte säkert. En för örat "positiv" förändring upplevs som en förbättring. Det är just det som är vitsen med rätten till en subjektiv uppfattning. Den vill jag behålla.
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 12:38:45
|
Mikael2: Om bilden med snubben som bankar huvudet mot väggen syftar på mitt försök till förklaring och flints tolkning av denna, så stämmer det. Men det kanske inte var det du menade?
By the way, föstod du vad jag menade med min åtskiljning av återgivning och bra ljud? Eller någon annan?
Mvh
marki |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 12:42:36
|
Hej Markih,
Jag har inte hunnit läsa tråden alls! Skulle precis ta bort min test post när du la in. Såg bara rubriken kablar och många inlägg och skulle testa smileys. Ber om ursäkt om det tolkades som ett inlägg i debatten!
Min post är nu borttagen.
|
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 12:56:17
|
Definition på subjektiv upplevelse:
Drick 2 flaskor vin. Gå ut på stan. Gå till ett Disco. Drick 4 öl och fyra snapsar. Titta dig i spegeln. Du ser bra ut. Dansa! Hur ser hon ut - SHE IS A FOX!  
Definition på verklig upplevelse: Vakna upp dagen efter. Titta dig i spegeln. Du hör ett ljud från sängen...vänd dig om?   
Vad föredrar du? Verkligheten eller subjektiva verkligheten

Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 13:01:17
|
Bra förklaring 
marki |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 14:02:24
|
Ja det är sant men tyvärr är mycket i livet en illusion. Man kan ju ha haft det lite skönt under natten också. Det verkar som om den riktiga "guden" som en del ser det vill att vi ska ta på dom positiva glasögonen och gå ut och para oss. Därför lät han lite pressade druvor jäsa för att vi skulle bli lite avtrubbade och pilska. När det är gjort så är det gjort och släktet kanske lever vidare. Du menar väl inte att du vill f/e testa damerna också? Kanske gå med måttband på dansgolvet och mäta midjemått. Detta är bara min högst personliga förklaring. Ämnet kan tyckas lite off topic. Skulle kunna skriva en bok om det men det blir lite för långt för forumet.
Förtydligande till mitt förra inlägg. Subjektiv bedömmning är svår att deffiniera vetenskapligt.
Edited by - Flint on 2002/08/06 14:19:1 |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 14:11:20
|
quote:
I en supraledare kan inte något magnetfält finnas inuti materialet. Alltså finns det ingen impedans, dvs vare sig resistans, kapacitans eller induktans. Rekordet idag ligger någonstans runt -147 grader C. Och för att nå dit, räcker det inte med kyla. Det behövs också ett våldsamt tryck. En sådan kompressor kostar mer än den dyraste kabeln. Och strömmatningen till en sådan kompressor kan bli lite svår att lösa, i ett normalt hem. Och sedan är det bara det lilla problemet med höljet till kabeln som ska stå emot ett tryck på bortåt 3000 bar. Så det kan ju vara ett kul DIYprojekt Dessa tankegångar om att fixa en supraledare till högtalarkabel, har jag hört från en forskare som också är hififantast. Men han inser svårigheterna som tur är och köper kablar från hifibutiken istället. ---------------------------------------------------------------------
Magnetfält runt ledaren alstras ändå av stömmen som flyter i den.
Nej, något sådan tryck är inget krav. När vi gjorde försök på supraledare i skolan så hällde vi helt enkelt flytande kväve på en ledare som då övergick till att bli supraledande.
Du kanske menar vid tillverkningen? Fast då tror jag faktiskt att det omvända behövs, vakuum. Avancerade pumpar är ett krav givetvis.
Ett stort problemet måste ju vara kylningen. Hela kabeln ska kylas ner, t ex med flytande kväve och det blir lite jobbigt att fylla på nytt sådant stup i kvarten.
Jag håller med om att det blir omständigt! Jag tror nog också att det bästa är att köpa kablarna i hifiaffären så jag lägger ner funderingarna kring supraledande högtalarkablar. 
"I'm nothing but a hound dog"
Edited by - gromit on 2002/08/06 08:48:31
För att komma upp till den temperatur som jag nämner behövs tryck.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma
Edited by - Jorma on 2002/08/06 14:15:0 |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 14:16:32
|
quote: För att komma upp till den temperatur som jag nämner behövs tryck.
Du menar väl 'komma ner till den temperatur...'?  
-The world is my oyster... |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 14:20:19
|
Han kanske tänkte på absolutbeloppet Upp till | -175 | Upp till 175
;-)
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 14:22:11
|
Till flint: Rätten till subjektiv bedömning är nog en mänsklig rättighet!
Håller också med om att "Subjektiv bedömmning är svår att deffiniera vetenskapligt."
Vill bara tillägga att eftersom återgivning bara är en reproduktion av ett original, kan en objektiv bedömning göras om skillnad kan uppfattas mellan reproduktionen och originalet. Alltså, uppfattas skillnad eller ej? Inte hur skillnaden uppfattas, som ju är subjektivt. Att det sen rent konkret kan vara komplicerat att utföra och kräver en del är en annan femma.
Ungefär så var det jag menade.
marki |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 14:39:56
|
Jag förstår och håller med men eftersom jag inte var med och hörde originalet så har jag inget att jämföra med. Skivan jag håller i handen är originalet för mig. Dit du och jag har kommit i vår diskussion nu tror jag är den normala gränsen. Jag respekterar din uppfattning. Livet är för mig en subjektiv upplevelse.
|
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 14:48:50
|
quote:
Du menar väl 'komma ner till den temperatur...'?  
Nej, han menar komma upp. Det handlar om att få ett material supraledande vid så hög temperatur som möjligt. Vid låga temperaturer (strax över 0 K) är många fler material supraledande.
Jorma, jag är ingen expert på supraledning. Det är möjligt att det finns sådana material som behöver tryck eftersom de annars kanske skulle varit i gasform eller flytande. Man kan ju inte hålla reda på allt!
För att återgå till kabeldebatten så ska jag prova att sätta ihop några rg62-sladdar. Det blir intressant efter alla skriverier. Just nu kör jag med Van den Hul som signalkabel och Supra till högtalarna.
"I'm nothing but a hound dog |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 14:59:17
|
Jag kör RG62. En billig och bra kabel. Bäst gillar jag halvbalanserad.
Gillar även GAC-2 AES-EBU som jag kör halvbalanserat
ELFA 55-813-43
Edited by - Flint on 2002/08/06 15:18:3 |
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 15:38:00
|
Flint skrev:
quote:
Bäst gillar jag halvbalanserad.
Vad är halvbalanserad?
"I'm nothing but a hound dog |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 15:43:52
|
Jag skickar dig ett mail
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 20:22:51
|
Inte för att det har med ämnet att göra men lite kanske. man kan få till material supraledande utan tryck med hjälp av flytande kväve precis som nämts ovan. Och om jag inte mins fel så ligger rekordet för supraledande material på runt -40 C för ca 1 år sen och det klättrar ganska raskt uppåt. Supraledar teknik används bla till magneterna i dom tyskasnabbtågen.
Verkar väldigt efektivt till just magneter. Som kuriosa kan nämnas att ett lab på KTH (kommer inte ihåg vilket, Fysik?) tidigare hade en ca 2 tons magnet vilken man nu bytt ut mot en lika stark på 2kg fast med supraledar teknik då (pinsamt nog har jag lyckats glömma bort hur det funkar/hängerihop, uppskrivet nånstans dock), den gammla står dock kvar då man ej kan få ut den ur rummet .
Nog om detta köp Krell eller Tag så spar ni en förmögenhet på signalkablar eller kanske ännu bättre Meridans DSP högtalare, så spar man in högtalar kablarna.
//Magnu |
 |
|
Topic  |
|