Author |
Topic  |
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 19:34:19
|
min chef, som bla är instrumenttekniker, och jag diskuterade varför man inte använder lysrörsarmaturer med hf-don utomhus och han sa att elektroniken inte funkar bra i kyla. vidare sa han att bästa arbetstemperatur ligger runt +20 grader men kommer man upp i ca +40 grader så halveras livslängden på elektroniken. stämmer detta? och isf gäller det på våra burkar också? när jag kom hem så kunde jag inte motstå frestelsen att lägga en termometer på försteget och då visade den +37.5 grader provade för skoj skull på rörförstärkaren också men det pallade termometern inte med. |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 20:52:39
|
Angiven livslängd för Rifa-elektrolyter, modell 169. Om jag inte minns helt fel så skall dom fortfarande ligga inom toleranserna för att vara "hela".
12000h vid +85°C och 100 Hz, 160000h vid +40°C och 100 Hz
|
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 20:55:19
|
Beror inte detta på själva komponenterna? Aka.. är inte vissa gjorda för högre temperaturer?
|
 |
|
audiogear
Member

329 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 23:12:40
|
Själv har jag börjat misstänka att jag har placerat anläggningen för kallt. Den står nämligen nära ett stort och rätt så dragigt tvåglasfönster utan element under. Då stereon varit avslagen så är den garanterat en bra bit under +20 grader en riktigt kall vinterdag (och i Luleå kan det verkligen bli kallt). Men frågan är om det är den absoluta temperaturen som är avgörande för ljudprestanda eller om det viktiga är att temperaturen har stabiliserat sig. |
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 23:29:48
|
Hej
Värme är en av elektronikens fiender, vatten är en annan , att ställa in sin stereo i ett litet trångt hål är som att tigga efter termiska problem och kort livslängd, din kollega har helt rätt, dock behöver väl ingen här bekymra sig, ni byter ju så ofta
(har haft min nya fina digitala satellitmottagare i ca 1,5 år (BARA) innan den häromdagen rasade ihop, den har just stått i ett litet trångt och med dålig luftcirkulation hål under tv:n, dock är man ju inte helt bakom flötet , en snabb lucköppning medels efterföljande utbyte av trasig komponent löste fallet, så nu är jag såhär glad igen .
mvh |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 00:30:55
|
I praktiken brukar detta inte vara ett problem. Elektrolytkondensatorerna är de som slits fortast och är mest känsliga för värme. Kylflänsen på ett större klass A steg bruka kunna bli mellan ca 50-60 grader. Men eftersom kondensatorerna inte sitter på själva kylflänsen så står de betydligt svalare till. Antagligen så blir de inte ens 40 grader varma och alltså klarar t.ex Rifa-elektrolyter, modell 169 över 20 års lyssnande i klass A. |
 |
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 08:34:59
|
han kanske menade att omgivningstemperaturen bör ligga runt +20 grader. att själva elektroniken kan bli varmare är kanske inga problem. jag får lyssna bättre nästa gång  |
 |
|
|
Topic  |
|