Author |
Topic  |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 09:40:33
|
Jag är lite smått intresserad av denna förstärkare då den har fått överlag bra recensioner och även går att få tag på begagnad till ett bra pris. Frågan är nu om den är värd att satsa på? Betänk följande:
- Nuvarande förstärkare är en Rotel RA-01, är Majiken en uppgradering värd namnet?
- Nuvarande högtalare är Audiovector C1 (dessa ska nog uppgraderas vad det lider)
- CD-spelare: Marantz CD6000OSE
- Jag lyssnar mest på musik av typen rock, favoritbanden är Guns N' Roses och Rolling Stones. Kan man rocka med Linn?
Jag vet förstås att ni här på forumet inte kan säga om den passar mig, men jag letar efter lite allmäna åsikter bara. Ljudkaraktären t.ex., är den varm eller kall/torr? Vissa säger det ena, andra säger det andra.
Sen så undrar jag om man behöver speciella högtalarkablar eller om det går bra med vilka som helst? En bild jag såg på baksidan av Majiken såg lite konstig ut jämfört med förstärkare jag sett förut. |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 09:55:07
|
Jodå det går att rocka till majiken. och jag tror nog att det skulle bli en ganska skaplig uppgradering. högtalaranslutningarna är 4mm banankontakter. Linn kan rocka på bra.:)
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 10:55:54
|
Jag vet inget om Rotel Ra-01, men jag är inte säker på att Majik skulle vara en uppgradering. Jag har i första hand jämfört Majik med Classik och det var inte roligt för Majiken. Tight men uddlöst skulle jag karakterisera ljudet som, lite flummigt uttryckt. Som vanligt med lite äldre Linn är diskanten lite underbetonad. Rocka kan man dock definitivt med Linn! |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 11:04:01
|
Äldre Linn? Majik tillverkas ju fortfarande, och jag kan garantera att senaste versionen av Majik låter lika bra som Classik - jag har jämfört många gånger...
En äldre Majik kan dock åka på ganska hårt med däng mot en Classik-K.
För att svara på din fråga mcbiff, försök låna hem Majik innan köpet! Då får du ju svart på vitt om den är bättre. Passa också på att skaffa Linns K400 högtalarkabel (K20 om dina högtalare inte kan bi-wiras). Då blir det väldigt lätt att koppla ihop högtalarna med Majik, och K400 är faktiskt en väldigt bra kabel. |
 |
 |
|
weezer
Member

568 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 11:15:13
|
quote: En äldre Majik kan dock åka på ganska hårt med däng mot en Classik-K
Linn Helpline said in December 2002: "there has been no sonic improvements made to them since its launch
Känner jag Linn rätt har de nog varit där och pillat lite, annars vore det konstigt. |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 14:57:30
|
När jag lyssnade på Classik och sen Classik+Majik upplevde jag det som att Majiken var bättre. Det blev lite mer 'edge' och driv tyckte jag. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 15:05:16
|
mcbiff, om du inte redan läst den så är Jaddes lilla duell mellan Majiken och nån NAD-sak kul och informativ läsning. Finns under Hårdvara, "en duell i båtmakarnas fotspår". |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 17:15:54
|
"Kan man rocka med Linn?"
En av de saker som gjorde mig till Linn-frälst var att höra Classiken spela lite Rammstein. Svarar det på din fråga?  |
Objektivist |
 |
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 18:16:12
|
Efter att ha tillbringat en helg tillsammans med en Linn Majik och en Audio Analogue Puccini känner jag mig manad att svara. Linnen rockar helt ok! Den klarade det mesta med hedern i behåll. Dock var den väl klen och något ljus till mina högtalare/mitt rum. Hemma hos dess ägare gav den ett sanslöst gott ljud. Jag har aldrig tidigare hört ett par små JPW låta så bra som de gjorde där! Så tipset är att testa! Med rätt saker så rockar den stenhårt! Audio Analoguen var mjukare, varmare och gosigare. Men hade en väl egenhet i att stänga av sig och ändra volym då man använde tex cd-fjärren. Så jag är tillbaka på ruta ett, min gamla förstärkare håller inte måttet längre, men jag har inte hittat nåt som känns rätt att ersätta den med. |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 18:41:37
|
om du har kvar din sugden headmaster så är det väl mycket bättre att leta efter ett slutsteg?? |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 18:44:54
|
Kan inte ett alternativ till Majik vara Kolektor + LK85? Visserligen en aning dyrare, men så ger det också mer kraft om det skulle behövas. Det borde ju vara ett bra alternativ om man gillar Linn.  |
Objektivist |
 |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 19:18:51
|
quote:
om du har kvar din sugden headmaster så är det väl mycket bättre att leta efter ett slutsteg??
Visst har jag kvar Headmastern, men det känns så krångligt att leta efter ett slutsteg. Jag vet inte alls vad som kan passa.
Någon som har något tips på ett slutsteg som kan passa i kombination med en Sugden Headmaster förförstärkare? LK85 t.ex., skulle det kunna vara något? |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 20:26:47
|
om du vill ha mest ljud så gör du nog bäst i att att använda headmastern som försteg/hörlursförstärkare och sen köper ett slutsteg. Jag vet inte i vilken prisklass du letar? Vincents monoblock för 3000 kr/st ser ganska läckra ut iaf! 
 |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 20:31:47
|
Jag kan som fd ägare till en Majik phono svara så här: Ja den kan rocka! Klangen är lite förlåtande och varm. "Block rocking beats" med Chemical Brothers, ja hela plattan var pefekt för Majik trots de 33 watten. Basen har nämligen det rätta djupet och konturen för musik med mycket bas. Kopplad till högtalare som är lite runda i basen kan det dock bli för mycket av det goda. Till Audiovector som har ungefär samma klangideal som Linns egna högtalare så tror jag den funkar utmärkt. Dom nya Rotlarna har jag inte lyssnat till men dom gamla var lite ljusa i klangen, alltså ingen bra match till Audiovector. |
Hifiarkeologen |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 20:36:17
|
Förlåt jag glömde kontakterna. Kontakterna är på nyare Majik och alla andra Linnsteg BFA. Dom är jag inte så förtjust i men så är det. Kräver speciella don på kablarna. |
Hifiarkeologen |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 08:56:58
|
Jag har ägt flera olika Linn Majik. Vill man bli överkörd av tåget och spela Rammstein och annat, så är Majik helt okej. Classik också. Min personliga erfarenhet är dock att Jazzmusik låter otroligt fel på både Majik och Classik... Så jag håller med föregående talare, Majiken rockar fedt. Men passa er för lugnare musik ihop med den stärkarn. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
Beerfrog
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 10:46:50
|
Tack TUX! Det värmer, även om det inte blev ngn affär;-) Min Majik har får i alla fall mitt vardagsrum att svänga... Den finns till salu under säljes om ngn vill ta steget in i "the world of Linn". Detta inte för att den inte "rockar" utan för att mina audiodrömmar får stå tillbaka för mina hemmabio ambitioner.
Tänk om lönen räckte till båda!
Mcbiff: Den finns i Göteborgstrakten om du vill "känna" på den! |
My Buriza is my precious... |
Edited by - Beerfrog on 2003/04/29 10:49:39 |
 |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 11:14:09
|
Beerfrog: Följer det med högtalarkablar med rätt kontakter till din Majik? Om inte, var köper man sådana och för hur mycket? |
 |
|
Beerfrog
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:15:38
|
Hola! Du kan få ta mina kablar... Vill du köpa skulle jag gå till www.tonlaget.se Finns du i Gbg trakten? Slå mig en signal så kan vi säkert ordna så du får "känna" på den. 0706 - 59 96 80 /B |
Edited by - Beerfrog on 2003/04/29 18:37:53 |
 |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:08:22
|
Jag bor i Stockholm, så det blir nog svårt att fixa något. Synd, jag skulle gärna vilja lyssna på en Majik. |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:22:33
|
Lyssna på en borde väl gå att göra på High Fidelity på Karlavägen 42. Antingen i butik eller hemlån. |
www.selleri.de
|
 |
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:25:45
|
Det låter klart intressant, Hepcat. Vet du om High Fidelity har någon hemsida? |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:37:41
|
tyvär har jag inte sett någon hemsida till dem. |
www.selleri.de
|
 |
|
weezer
Member

568 Posts |
|
Beerfrog
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:48:28
|
Oki! Hör av dig när du lyssnat om du är intresserad av en beggad! Är i sthm var och varannan vecka så jag kan nog ta den med mig om du är köpsugen efter att ha lyssnat.
Lycka till hur du än väljer att göra! /B |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 11:04:23
|
quote: Grym hemsida med flash och ditt och datt
Hmmm, jag tog dig på orden och såg fram emot lite trevlig läsning. Snacka om antiklimax  |
 |
|
|
Topic  |
|