HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni som har något billigare stereo kombinationer...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/01 :  09:57:29  Show Profile Send millenniumking a Private Message
En tråd för er som inte spenderar en årsbudget på HIFI

Ni som har anläggningar för totalt ca 10 000 - 20 000 kronor...
Vad har ni för prylar och vad tycker ni om dessa?
Ligger själv där någonstans, och tips är alltid bra (dessutom är jag nyfiken av mig).

Just nu kör jag med:

Förstärkare
- Harman Kardon H/K 670
CD-spelare
- Cambridge D-500SE
Högtalare
- Dali 6006
Tuner
- Harman Kardon TU940

Jag är rätt så nöjd med ljudet jag får ut, och det är ju det viktigaste.
Med detta menar jag dock inte att jag aldrig kommer att uppgradera...
Köpa nytt är ju det kuligaste som finns!

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/05/01 :  10:37:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
NAD 116 försteg
Copland CTA-15 rör slutsteg 2*12w
Yamaha M-2 transistorsteg 2*200w
Dual 505-4 vinylsvarv med OM 40 pickup
Denon DCD-3520 (körs som cd drivverk)
Cambridge dac 3 som DA
Yamaha ct 520 kasettdäck
Revox B77 rullbandare
Kenwood KT-7300 analog tuner
Carlsson/Sonab OA 14

Även en del hembyggen i olika stadier av färdigställande.

Tips: Köp beggat, håll ögonen öppna, ibland kan man ramla på superbra prylar till mkt trevliga priser.

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/01 :  10:39:52  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Glömde min LP spelare:

Jag kör med en klassisk åttiotalare Denon DP-37F.
Den låter riktigt trevligt.

Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/05/01 :  10:49:04  Show Profile Send har-man a Private Message
Förstärkare:HK 670
CD/DVD: h/k DVD 25
5.1 processor: Technics SH-AC500D
Högtalare: Proac 2.5 Kloner
Sub: hembygge med proson FB 12 steg som driver en 10" fråb peerless i en på tok för stor låda (används bara till film, klonera ger bas så det räcker)
högtalare Surr: Altec lansing datapakets grejs (har ett par hembyggda bättre men dom är utlånade, dessa drivs vid surround användande av en gammal fischer förstärkare)

jag är grymt nöjd med det jag har men 670´n ska nog bytas ut ngn gång i framtiden.

/aLEX

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/05/01 :  10:51:53  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Vad tycker du om ljudkvaliteten på dvd 25:an?
Har inte haft möjlighet att lyssna själv, men jag behöver snart skaffa ny dvd eftersom min gamla så smått börjat falla ihop...
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:12:03  Show Profile Send Cortez a Private Message
Jag kör med Nad & B&W, vilket ger ett ganska så hyffsat ljud för det pengarna. Dock kunde jag i efterhand kanske tänkt lite mer, och evetuellt inhandlat begagnat förstärkeri/cd-snurra.

Högtalare; B&W DM604 S3
Förstärkare Nad C 370
Cd spelare Nad c 541 i

Det jag är mest nöjd med är mina högtalare, de har potential att prestera välljud. Dvs en sorts kompromiss mellan kvalité och kraft tycker jag. Dock är de lite tungdrivna, så min förstärkare är egentligen lite för klen för dem.

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:32:52  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jag har följande stereoprylar:
Försteg: Parasound P/FET 900
Slutsteg: Parasound HCA-800II
CD-spelare: Denon DCD-735
Skivspelare: Rega Planar 3
Högtalare: NHT 2.5i
Låter fantastiskt bra ihop tycker jag!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/01 :  11:45:13  Show Profile Send rolandm a Private Message
Min multikulturella anläggning är enligt följande...

Förstärkare: Alchemist Axiom
Cd-spelare: Micromega Junior (används som transport)
DAC: Alchemist TS-D1 Crystal 24/96
Kassettdäck: NAD 6340 (still going strong)
Vinylsvarv: Thorens TD280MkII, med Ortofon OM20
Vinylstärkare: NAD PP-1
Högtalare: ALR/Jordan Entry 2M (mumma!)
Stativ: Attacama
Högtalarkablar: Supra Ply 2.0
Digitalkabel: Ixos, glömt modellnr. men den är gul och tjock. :-)
Signalkablar: AudioQuest Turquoise

Jag diggar min anläggning skarpt, och skulle jag byta så vet jag inte till vad eller vad jag skulle byta. Högtalarna är neutrala med ett tight, torrt basljud som går riktigt djupt med tanke på deras ringa storlek, diskanten är välupplöst och mellanregistret transienttsnabbt och detaljerat. Förstärkaren är neutral, musikalisk, strömstark och dynamiskt spelande med en väldigt lätt touch av värme i mellanregistret som passar högtalarna finemang. Diskanten luftig och härlig, basen rytmisk och tight. Axiomen är en no-nonsense förstärkare som hyllades som kanske den bästa förstärkaren i sin klass när HiFi & Musik testade den i slutet av 90-talet. Den är inte så flirtig som många av dagens konstruktioner, men den är sofistikerad på ett sätt som minner om dyrare konstruktioner. För priset var den ett kap! DAC:en neutral, torr och detaljrik med välutsträckt frekvensåtergivning.

I det stora hela är jag väldigt nöjd, möjligen skulle en oktav lägre i basen vara kul - inte minst för min sambo som gillar tung afrobeat och reggae, men vrider man på så finns både trycket och snärten där. Det är främst vid låga volymer som basen kanske kan sakna lite tryck. Men jag föredrar en snabb, tight och rytmisk bas framför en svullen bas med tryck, föredrar kvalitet framför kvantitet. I framtiden kanske jag får råd med något som förenar båda sakerna. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2003/05/01 :  12:04:29  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Högtalare: Jamo E800

Förstärkare: Yamaha RX-V630RDS

CD (SACD): Sony SCD-XB940

Kablar: QED Silver 25th Anniversary (högtalarkabel), Boogie Snake (Ljudmakarns egenhändigt designade kabel med Bullet Plugs (signal))

Stativ: Atacama

Tycker anläggningen presterar ett mycket bra ljud i mitt lilla studentrum (18kvm). Svårt att riktigt karaktärisera ljudet men det låter väldigt trevligt och lyssningströtthet är det definitivt inte tal om, och det kanske är det som är det viktigaste?

Kan definitivt rekommendera signalkabeln Boogie Snake som är ett riktigt kap (kostar omkring 700 kr men kan absolut mäta sig med dyrare märkeskablar).
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/05/01 :  12:05:06  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag har lyckats köpa en begagnad anläggning, fick nad 302, nad 508 och dali 104 för 2 000:- låter helt okej för att vara min första riktiga stereo.

Det som är mest intressant för mig i den här prisklassen är Quad. Mycket hifi per krona tycker jag.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:33:55  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag ligger nog någonstans där också prismässigt.

Anläggning:
Rotel RA-01
Audiovector C1
Marantz CD6000OSE
Denon TU260 (köpt begagnad)
Tara Labs Air 3 signalkablar (köpta begagnade)
Audioquest Gibraltar högtalarkablar (köpta begagnade)

Jag är nöjd, men såhär med facit i hand så önskar jag nog att jag hade köpt högtalare och kanske förstärkare begagnat. Det känns som om jag hade kunnat få ännu mer då. Kablarna är jag fantastiskt nöjd med, så där är jag glad att jag satsade på begagnat. CD-spelare vill jag nog helst ha nytt dock, mycket som kan slitas på en sån.

Framtida uppgraderingar vet jag inte riktigt, men jag har en Sugden Headmaster förförstärkare som "ligger och skräpar" här, den ska nog in i anläggningen vad det lider.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/05/01 :  13:44:19  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Hej !
Jag har varit intreserad av hifi hela mitt liv. Har haft alla möjliga anläggningar från renodlade vinyl till digitalt. Har tidigare drivit en hifibutik under några år mm mm. Jag har nu en relativt billig anläggning som består av:
CD Sony 920 Mycket prisvärd cd 1700kr beg
Försteg MusicalFidelity X-pre 2000kr beg
Slutsteg Audion SilverNight Superbra beg 7500kr
Högtalare Öppna bafflar med Ryska 12" bredbandare Ca 5000 kr byggpris
Sub Peersles XLS 10" + Slav i 30 liters låda funkar bra 1900kr
Substeg Zahcry DSW-400 funkar bra 1900kr beg
Kablar Kopia av Purist Audio 700kr
Totalt drygt 20 tusen beg

Har ej varit med om bättre pris/prestanda. Känner folk som har mångdubbelt så dyra prylar spelar mindre musikaliskt.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/01 :  14:16:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Mitt system är följande för tillfället :
Förstärkare: Harman Kardon HK650 med soundcare superspikes och TaraLabs missing link, har väl kostat mig sammanlagt strax över 4000 kr
CD-spelare: Philips 963SA (sacd-, dvd-spelare) från tyskland ca 4000 kr (hemma 5000-6000 kr)
Högtalare: Dynaudio Audience 42 med äkta träfanér 6400 kr
Signalkablar: Supra EFF med bulletplugs(ca 1000kr) och Linn black analogue(beg. 400 kr)
Högtalarkabel: Terminerad Audioquest CV-4 1600 kr
Stativ: Atacama Nexus 6 1400 kr
Hörlursförstärkare: Creek OBH-11 med ny nätdel, demo ca 1500 kr för allt
Hörlurar: Sennheiser HD590, HD495, HD497, MX500 och koss porta pro

Kommer nog ske en del uppgraderingar..
Go to Top of Page

jp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/05/01 :  14:25:03  Show Profile Send jp a Private Message
Min anläggning består av:

Linn Classik - 13500 kr
Högtalare Linn Keosa - 5000 kr
Hörlurar Beyerdynamic DT 880 - 2350 kr

Hörlurarna är det bästa köpet jag någonsin gjort. Jag har alltid haft problem med hörlurar pga ljudbilden, men jag får faktiskt bättre rumskänsla med dessa än med högtalare. Detta eftersom att allt låter så naturligt med rätt efterklang. I början var jag lite missnöjd med lurarna för ljudet är inte "tufft". Men med tiden har jag upptäckt hur otroligt bra sång och allt låter. Dynamiken är underbar och ljudet känns helt oansträngt. När jag jämför med högtalarna låter det som att man har satt en 1 meter tjock madrass framför dem. Nu väntar jag bara på att Nagref ska svara på mitt PM så att jag får en hörlursstärkare också.

Är det någon som vet hur Classikens hörlursutgång står sig mot en hörlursförstärkare? Ska jag förvänta mig ett stort lyft?
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/05/02 :  03:06:00  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Högtalare: Quad 12L 5000:-
Förstärkare: HK 670 5000:-
Stativ: Atacama Nexus 1000:-

Har inte lyssnat på denna kombination ännu. Får högtalarna nästa vecka förhoppningsvis.

Web
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/05/02 :  04:17:42  Show Profile Send Apex a Private Message
Sitter också på nybörjaranläggning, svårt att få ihop till ens det som studerande ju

NAD C350 förstärkeri
NAD T531 DVD/CD-spelare
NAD 4225 Tuner
NAD PP-1 phonobox
Pro-Ject Debut II vinylsvarv
DALI 6006 högtalare.

Hade kompaktanläggning förut, har först nu förstått vilken skillnad det kan göra med en sjyst anläggning. Ser ut så här när jag lyssnar, och det är väl huvudsaken:

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/02 :  08:48:05  Show Profile Send Ronne a Private Message
millenniumking:

Jag tycker att svenska Audio Pro har en del fina högtalare. Tyvärr lite dålig erfarenhet av HK cd spelare. De är lite kinkiga med vad man stoppar i dem. Iallafall de gamla. Å andra sidan så har inte min stärkare och DVD spelare alla saker man kunde önska heller... som t.ex. SACD m.m.

Jag är väl ganska nöjd med min anläggning:

Förstärkare
- Harman Kardon AVR 500 (5*75W, 2*80W)
DVD-spelare
- Sony DVP 525
Högtalare
- Infinity Alpha 40, Center, Alpha 30
Subwoofer
- Velodyne CHT-10

Första saken att byta ut: DVD spelaren (till ??), förstärkaren (till HK 8500)
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/05/02 :  11:08:26  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag kör med följande kombination:

Sony CDP-XB740(Prisvärd cd-spelare i Sonys QS-design)
Yamaha AX-892(Kraftfull integrerad stärkare)
Mission M-73(Trevliga frontar, passa mycket bra med akustisk musik)

Har hittils kört med en noname analogkabel, men provade med en bättre igår. Lånade den av en kompis, kommer inte ihåg vad det var. Vi körde blindtest med min och hans kabel igår. Med akustisk musik lyckades vi pricka in den dyrare/bättre varje gång. När vi testade den med rockmusik lyckades vi inte lika bra. I endast 50% av fallen hörde vi skillnad, vilket kan jämställas med slumpen.
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:07:23  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Jag kör med en kombination som jag fick för 12000:- (prutade lite).

Förstärkare: Marantz Pm 7000, en ganska stor förstärkare med varmt och luftigt ljud.

Cd-spelare: Marantz Pm 7000, Den funkar finfint, vet inte vad jag mer ska skriva?

Högtalare: Monitor Audio Bronze 4 (golvhögtalare), Älskar dem!
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:24:56  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Jag kör med en relativt billig anläggning som kickar ass!!!

Stärkeri: Son of Zen-monoblock 7W. DIY. Begköp 5000:- STORT LJUD

Cd-spelare: Rega Planet. Begköp 3000:- ROCKAR

Högtalare: Proteus DIY. 11000:- MEGALJUD, HAJJÄND

Jag har mycket svårt att tro att man hittar mer välljud för dem pengarna. punkt.
Nästa uppgradering kommer att vara en ny cd-spelare. DIY såklart

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:58:43  Show Profile Send binmarv a Private Message
Hjälpte en vän med ett vettigt budgetalternativ och det slutade på Hifiklubben. Det blev en Denonförstärkare med cd och radio och till det ett par B&W 601:or + en kabel med billigt meterspris. Jag har själv inget från Hifiklubben, men de har bra grejer till trevliga priser för de som inte vill lägga hela sin förmögenhet. Ska man gå upp lite så tycker jag att konkurrensen blir för stor och man bör se sig om. Men ljudet lät överaskande bra. Ibland undrar man varför man lagt ut såna summor på det man har. Priset motiverar ju knappast den uppgradering man gjort ljudmässigt.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2003/05/02 :  22:25:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hjälpte min kusin med anläggning. Budget 14000:-

Högtalare beg: Audiovector M3(senaste versionen, körsbär) 7500:- Nypris 15500:-

Surroundförstärkare: Arcam avr100 6000:- nypris 14000:-

Summa:13500 dvs höll budgeten , han har en LG dvd (usch ) ,antar att han kör på den inbyggda d/a-omvandlaren och bara använder dvd:n som drive.

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/02 :  22:26:55  Show Profile Send jonta a Private Message
Cd Nad 521i 3000kr
Stärkare Nad C300 2600kr
JPW 203 högtalare 3800kr
Supra ply 2.0
Profigold signal
Rega Planar 3

renheten i ljudet är superb...hade en riktig entusiast hemma som trodde högtlarna kostade "årminstone 13-14000kr va".....Att det blev Nad cd + stärkare är ett rsultat efyer ha provat cambridge m fl i samma prisklass.

Dreams never end!
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/05/03 :  00:34:23  Show Profile Send Freahl a Private Message
Högtalare: Monitor Audio GR 10
Stativ: Atacama Nexus sandfyllda
CD: H/K Hd 720
Stärkare: H/K 630

Komponeneter: Högtalarna är grymma, bra på allt förutom det sista i basen. Fick dom för 9500(demo).
Sen är väll inte elektroniken den bästa. Ska uppgradera men vet inte vilket jag ska börja med.
Vad tycker ni?

Ljud: Lite lite ljust i mitt kala rum(ska fixa det när jag har tid). Det jag inte saknar är detaljer. Det finns detaljer så det räcker(!?). Det jag önskar mer är snärtig bas, till viss del även lite tyngre.

Trots allt nöjd med systemet, men har kommit fram till att rummet har ju RIKTIGT stor betydelse för ljudet. Likaså placering av högtalare. Det är bara att fortsätta experimenter sig fram.

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:53:09  Show Profile Send yrwing a Private Message
Förstärkare: Rotel RA-02
CD Spelare: Rotel RCD-02
Högtalare : Monitor Audio Bronz 2
Stativ: Atacama Nexus 7

Har de kablar jag fick på köpet (både signal och högtalar kablar)är inte helt nöjd med resultatet men vet ej riktigt vad som är fel ljudet käns inte så klart och oansträngt som jag hade hoppats på.

ROTEL
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:28:52  Show Profile Send rolandm a Private Message
Kablar är viktigt för ljudet...
Även inspelning är viktigt, särskilt när det gäller högtalare med metallmebran. Rent generellt kan man säga att de behöver mer tid på sig än de med plast/textil membran, det är åtminstone min erfarenhet. Precis som bilar behöver inköras, så behöver hi-fi inspelas.

Och kör med dubbla högtalarkablar (bi-wire), det bör ge mer luft, tyngd och precision åt Bronzarna.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000